Totes les noticies

El 'Don Giovanni' més high-tech, al Liceu

• Aquesta producció de Kasper Holten i amb direcció musical de Josep Pons ha estat la primera d’Europa en utilitzar el “Tracking Intel·ligent” i la projecció en moviment
  • L’alternança de repartiments serà un duel de titans encapçalat per dos dels barítons més reputats del moment, Mariusz Kwiecień i Carlos Álvarez
  • Els personatges femenins són una peça clau en aquest muntatge que compta amb les veus de Miah Persson, Carmela Remigio o Julia Lezhneva, entre d’altres

Barcelona, 14 de juny de 2017. El Gran Teatre del Liceu és el segon Teatre d’Europa – després de la Royal Opera House - Covent Garden- que posa en marxa una de les tecnologies més avançades en el món de les arts escèniques amb l’estrena a Espanya de la producció Don Giovanni el proper 19 de juny. Es tracta del primer sistema amb la capacitat de projectar imatges sobre un decorat en moviment i adaptar-les a temps real mitjançant el ‘Tracking Intel·ligent’, una idea que sorgeix de l’aposta feta pels quatre teatres coproductors:  la Royal Opera House – Covent Garden, el Gran Teatre del Liceu, la Houston Grand Opera i The Israeli Opera.

Sota la batuta del mestre Josep Pons i dirigida pel reconegut director d’escena Kasper Holten, aquesta òpera compta amb la reposició de la britànica Amy Lane i amb dos repartiments de luxe encapçalats pels barítons Mariusz Kwiecień i Carlos Álvarez com a Don Giovanni. Un personatge tan clau per l’òpera com les dones que l’envolten, un triangle femení format per Donna Anna, Donna Elvira i Zerlina, que en aquesta producció encarnen primeres figures com Carmela Remigio i Vanessa Goikoetxea; Miah Persson i Myrtò Papatanasiu; i Julia Lezhneva i Rocío Ignacio respectivament. Els dos repartiments d’aquest Don Giovanni els completen primeres figures com Eric Halfvarson i Mariano Buccino en el rol d’Il Commendatore; Dmitry Korchak i Toby Spence en el de Don Ottavio; Simón Orfila i Anatoli Sivko en el de Leporello; i Valeriano Lanchas i Toni Marsol en el paper de Massetto.

La innovadora proposta escènica d’aquest Don Giovanni neix de la col·laboració entre Kasper Holten i l’escenògrafa Es Levin, que van voler “anar més enllà i torbar noves maneres de plantejar aquesta famosa òpera”. Aquest nou acostament es materialitza en una gran casa giratòria que per al director danès simbolitza “no només el palau de Don Giovanni sinó el món sencer i, de fet, la seva ment”. Un teló de fons en el qual es projecten en vídeo les il·lusions de Don Giovanni, que finalment acaba “atrapat en aquesta realitat, quan totes les il·lusions s’esvaeixen i la casa queda habitada per fantasmes de la seva pròpia memòria, la seva consciència. La casa esdevé aleshores un món confús, un laberint en el qual els personatges es perden”.

Aquest dramma giocoso en dos actes, llibret de Lorenzo Da Ponte i música de Wolfgang Amadeus Mozart, ens situa a Sevilla, on Don Giovanni intenta seduir Donna Anna, però acaba lluitant i matant el seu pare, el Comanador. Comencen un seguit d’embolics en què Don Giovanni intenta seduir alguna noia i fugir d’algun promès gelós, fet que aconsegueix amb l’ajut del seu criat Leporello. Al final, el fantasma del Comanador s’emportarà un Don Giovanni que mai no es penedirà de les seves malifetes. Don Giovanni es va estrenar per primera vegada el 29 d’octubre de 1787 a Praga. A Barcelona es va poder veure primer al Teatre Principal el 18 de desembre de 1849 i després al Liceu el 21 de febrer de 1866. La darrera representació al Gran Teatre va ser el 30 de juliol de 2008 i en total s’ha representat 77 vegades.

Josep Pons, Carlos Álvarez i Mariusz Kwiecień.

Col·laboració amb BAU i Escola Massana

El Liceu acosta l'òpera també als estudiants de disseny d'algunes de les principals escoles de Barcelona. És per això que dins del Projecte Social del Teatre desenvolupem iniciatives conjuntes de recerca i experimentació amb el disseny i l'òpera com a eixos principals. Aquesta temporada els alumnes de Taller Audiovisual I de BAU Centre Universitari de Disseny han realitzat diferents càpsules audiovisuals que il·lustren algunes de les òperes programades al Liceu, com ara Don Giovanni, Il trovatore o L’holandès errant.
Consulta aquí la galeria

També alumnes de l'Escola Massana han desmuntat el mite de Don Joan a propòsit de l'òpera Don Giovanni, des d'un punt de vista ben artístic, emprant tota mena de tècniques i estils en un seguit d’il·lustracions que han servit per il·lustrar el programa de mà de l’òpera.
Consulta aquí la galeria

‘L’alliberament de la dona’

Amb motiu de les representacions de Don Giovanni, el Liceu convida l’artista Lluís Ribas a exhibir la col·lecció de pintures L’alliberament de la dona, una exposició que acollirà el Balcó Foyer i que ofereix una altra visió de la imatge masclista del menyspreu que sovint es troba al teatre, un contrapunt d’aquest argument punyent cap al gènere femení. Amb el simbolisme de l’embolcall dels plàstics dels quals cal sortir, Lluís Ribas argumenta sobre aquesta sèrie d’olis en la qual porta treballant molts anys i de la qual destaca: “Aquesta col·lecció està dedicada a la dona d’arreu del món que encara no ha pogut trencar amb els lligams socials i culturals que l’oprimeixen.”