L'òpera 1

La proposta de realitzar un vídeo, que donés una visió personal de les òperes que el Gran Teatre del Liceu te previst estrenar, es materialitzà amb els alumnes de Comunicació Audiovisual de segon de batxillerat artístic de l’escola Massana.

Ells es van apropar (des d’una certa "distància" cap el fenomen operístic) a les operes L’elisir d'amore, Street Scene i Lohengrin, cercant aquells elements que els fossin propers: la temàtica, el ritual d’anar a l’òpera, etc.

En el cas de l’òpera de Donizetti, obviament la màgia de l’amor, l’atracció, el beuratge fou un element que els va atraure i sobre el que e va treballar des de diferents enfocaments, tant estilístics com tècnics.

Per altre banda, el món mític i la complexitat wagneriana de Lohengrin donà lloc a propostes, moltes vegades, de difícil concreció.

Els resultats reflecteixen el caràcter d’exercici de classe limitat pel calendari i per les condicions multidisciplinars del nostre taller, i apunten ha l’esperada, no menys gratificant, frescor de la visió dels joves. Una visió llunyana de l’"etiqueta" operística.

Més clàssica és la peça de Claudia León, Joana Nolla i Jorgina Olarte, que a través de una cascada d’imatges en blanc i negre ens presenten la gran varietat d’emocions que provoca l’òpera en el públic. Podem experimentar tensió, sorpresa, plaer, esgarrifança, alegria, eufòria, nostàlgia, tendresa, atracció, etc., tan sols escoltant la música lírica. Estilísticament, la filmació en blanc i negre ha estat la manera de donar unitat formal a les presses, a la vegada que s’aconsegueix un resultat sobri i elegant amb pocs recursos fílmics. La textura de les imatges, moltes en macro, Fan d’aquest vídeo un concentrat de estímuls de caràcter intimista amb una vessant molt femenina. El missatge que ens aporten les imatges es destaca gràcies al missatge imprès a l’inici i al final del clip, “Pots sentir, escoltant”.