Das Rheingold

Das Rheingold (L’or del Rin) és el pròleg de la famosa tetralogia Der Ring des Nibelungen (L’anell dels Nibelungs) de Richard Wagner.
Després d’aprofundir i analitzar detalladament l’enrevessada obra on hi trobem un sense fi de trames i personatges, vam establir una connexió troncal entre totes les accions i els elements que se’ns presenten al llarg de l’òpera: el concepte de l’avarícia. El missatge que ens transmetia l’obra era que cada un dels personatges que hi apareixen, quan entra en contacte amb l’anell, tant directament com de forma indirecta, acaben corrompent-se, independentment de si aquest és un nan, un gegant o un Déu. Aquesta idea ens mostrava una història fantàstica amb individus mitològics, però també ens parlava de com la humanitat, al llarg dels anys s’ha anat corrompent. D’aquesta manera, Wagner universalitzava el concepte d’avarícia per a provocar una reflexió sobre tot allò que succeïa i, sobretot, que en un futur podia esdevenir i perjudicar greument a l’ésser humà.
Partint d’aquest concepte clau, aquest audiovisual intenta crear un debat mostrant les escenes en les que cadascun dels personatges és eclipsat i dominat per l’avarícia en  entrar en contacte amb l’or o amb l’anell forjat a partir d’aquest.
Hem formalitzat la idea creant uns títols de crèdit d’una sèrie fictícia que portaria el mateix nom de l’òpera: Das Rheingold. Aquesta sèrie estaria formada per set capítols, cada un d’ells enfocat en un dels personatges. Els crèdits d’una sèrie són la primera presa de contacte amb el públic i s’encarreguen de plasmar l’ambientació, tant estètica com temàtica, en la que es va desenvolupant la història. D’aquesta manera endinsàvem l’espectador en aquest magnífic món fantàstic creat per Wagner i introduíem un dels punts forts de l’obra, el vincle entre cada personatge i l’anell.
L’or i l’anell l’hem representat en la figura d’un bebè ja que l’hem identificat com el fill de la mare naturalesa. Aquest, tal com succeeix en la història original, en passar per les mans dels diferents personatges va perdent la seva pròpia identitat i va corrompent a qui el posseeix i a aquells que l’envolten; hem representat aquest fet amb el recorregut d’un riu. Alhora, hem identificat cada personatge amb un element clau de la seva pròpia història per plasmar, metafòricament, com els afecta la possessió o el fet d’estar en contacte amb l’anell.
Un audiovisual ple de simbolisme, dramatisme i suspens que aporta una nova visió i una experiència única a l’espectador sobre la fantàstica història de L’or del Rin.

Alumnes: Astrid Vives, Ainara Carreras
Assignatura de “Projectes II” de 3er curs en l’itinerari curricular d’audiovisual
Tutoria de Josep M. Marimon i coordinació d’Elisabeth Ferrandiz, responsable de la Unitat departamental d’Audiovisuals i Gràfic.