Notícies

El Liceu presenta la nova temporada 2015/16

La directora artística, Christina Scheppelmann, el director general del Teatre, Roger Guasch, el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Joaquim Molins i el director musical, Josep Pons.

El Gran Teatre del Liceu ha presentat avui la seva nova temporada 2015/16, en una roda de premsa a la que han assistit el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Joaquim Molins, el director general del Teatre, Roger Guasch, la directora artística, Christina Scheppelmann, i el director musical, Josep Pons.

Amb la nova temporada, el Teatre reforça el seu paper com a referent artístic pel nivell de les seves produccions, moltes d’elles innovadores, i la qualitat de les seves veus, amb un debut mundial. En molts casos, la programació ve a cobrir buits històrics, amb estrenes absolutes de títols.

El pressupost de la temporada serà de 41,5 milions d’euros, enfront dels 40,2 milions d’enguany, amb un reequilibri dels comptes, que per primer cop donaran un lleuger superàvit: 0,12 milions d’euros, donant compliment al Pla Estratègic per al període 2014-2017.

La temporada –que tornarà a ser completa de setembre a juliol- s’incrementa en número de funcions, que passa de 108 a 114 i es manté pràcticament igual en nombre de títols: 24, enfront els 25 d’enguany (un d’ell programa doble), dels quals 12 corresponen a òpera.

Òpera

La temporada començarà al setembre amb dansa, però la inauguració oficial d’òpera serà el 7 d’octubre amb Nabucco, en una co-producció del Gran Teatre del Liceu, amb el Teatro alla Scala de Milà, el Royal Opera House Covent Garden de Londres i la Lyric Opera de Chicago. Entre el seu repartiment destaca Ambrogio Maestri, triomfador la passada temporada amb Tosca, i el director d’escena Daniele Abbado.

A continuació, es programarà Benvenuto Cellini, d’Hector Berlioz, una òpera que només s’ha representat un cop al Liceu, concretament a la temporada 1977. Aquesta obra arriba de la mà de Terry Gilliam, un dels fundadors de la mítica companyia Monty Python, amb una escenografia innovadora i provocativa. L’obra, produïda per la English National Opera (ENO) i la De Nederlande Opera d’Àmsterdam, ve d’aconseguir un aclaparador èxit a Londres. L’orquestra estarà dirigida pel director musical del Liceu, Josep Pons.

Al mes de desembre, arribarà Lucia di Lammermoor, de Gaetano Donizetti, on es produirà el debut mundial del tenor Juan Diego Flórez en el paper d’Edgardo, que estarà acompanyat d’Elena Mosuc, entre d’altres. A l’escenografia destaca una enorme torre de vidre inclinada situada a l’escenari, sota la direcció musical de Marco Armiliato i la direcció d’escena de Damiano Michieletto.

Un altre plat fort de la temporada serà la representació dels Otello de Verdi i de Rossini, de la mà dels dos tenor més reputats en el paper protagonista: Aleksandrs Antonenko i Gregory Kunde (el Pollione a Norma d’aquesta temporada).

Així mateix, es tanca la Teatralogia de Wagner amb Götterdämmerung (El capvespre dels déus), amb Iréne Theorin, Lance Ryan i les millors veus wagnerianes de Bayreuth. La direcció musical anirà a càrrec de Josep Pons.

En la línia de tornar a ser referent, el Liceu acollirà l’estrena a Espanya de Written on skin (Escrit sobre pell), de George Benjamin, una òpera del segle XXI, que estrenada fa tres anys a Aix-en-Provence ha esdevingut tot un referent a nivell mundial. L’òpera, en versió semiescenficada, estarà dirigida pel seu propi compositor: George Benjamin.

També serà estrena absoluta, Serse de Händel, que mai s’ha vist al Liceu. Aquesta òpera barroca, en versió concert, estarà interpretada per una de les millors formacions en el gènere, l’Ensemble Matheus, amb instruments d’època.

La temporada acollirà una celebració especial: la dels 50 anys del debut de Plácido Domingo, que actuarà a Simon Boccanegra, de Verdi, amb un repartiment que inclou Leo Nucci i Giovanni Meoni, en una producció pròpia del Liceu i el Grand Théâtre de Ginebra.

Un repartiment de luxe es trobarà a I Capuleti e i Montecchi, de Bellini, una òpera poc representada al Liceu, que comptarà amb les veus d’Elina Garança, Silvia Tro Santafé, Patricia Ciofi i Ekaterina Siurina. El vesturi anirà a càrrec del dissenyador francès Christian Lacroix.

Una de les òperes més estimades pel públic del Liceu, La Bohème, de Puccini, es podrà veure als mesos de juny i juliol, en una nova producció al Liceu de l’English National Opera i la Cincinatti Opera, sota la direcció d’escena de Jonathan Miller, un dels renovadors de l’escenografia moderna de l’òpera. En el repartiment s’hi podrà veure a la guanyadora del Concurs Viñas d’aquest any, l’ucrainesa Olga Kulchynska, en una aposta per les noves veus.

Tancarà la temporada Die Zauberflöte (La flauta màgica), de Mozart, amb una estètica innovadora que recorda el cinema mut dels anys 20. La producció prové de la Komische Oper de Berlin, que ha triomfat arreu del món. 

Dansa

La programació de dansa inclou dues reputades companyies: l’English National Ballet de Tamara Rojo, que interpretarà El llac dels cignes i la Compañía Nacional de Danza, sota la direcció de José Carlos Martínez. En ambdós casos, la música correspondrà en directe a l’Orquestra Simfònica del Liceu.

En el cas de la Companyia Nacional, estrenarà al Liceu el seu Homenatge a Granados i a continuació oferirà coreografies contemporànies, entre elles de Jerome Robbins, William Forsythe i el propi director de la companyia.

Concerts i recitals

En aquest capítol destaca el concert que oferirà el director italià Riccardo Muti, que interpretarà Mozart amb una orquestra integrada per membres de la “Luigi Cherubini” i l’Orquestra del Liceu.

Una proposta atractiva serà comptar amb l’actor nord-americà John Malkovich, que interpretarà Egmont de Beethoven, basat en el clàssic de Goethe, en un programa que inclou la Simfonia número 7 del geni alemany.

L’Orquestra Simfònica del Liceu, sota la batuta del mestre Pons, interpretarà el seu programa amb obres que estaran vinculades a títols d’òpera, amb músiques procedents d’altres gèneres, com el cinema: el cas d’un concert a l’entorn de Wagner (amb obres vinculades a Star Wars, Indiana Jones i El senyor dels anells) i un altre a l’entorn de Romeo i Julieta. El cicle simfònic es completarà amb un programa dedicat a Mendelson i Txaikovski que tindrà lloc a L’Auditori.

Al Nadal, es tornarà a programar Els Pastorets, cantata de Nadal, d’Albert Guinovart, després de l’èxit aconseguit la darrera edició, on per primer cop el Liceu va tenir programació pròpia en aquestes dates.

El Memorial Pau Casals tindrà continuïtat amb El Pessebre, del propi Casals, amb textos de Joan Alavedra, i la interpretació de l’Orquestra del Teatre i la Polifònica de Puig-reig.

En el capítol de grans veus, destaca el recital de la mezzo Joyce DiDonato, que ve de triomfar amb Maria Stuarda, el concert amb Diana Damrau, que interpretarà peces de bel canto, i el concert del baríton Christian Gerhaher, un dels principals lideristes del moment i guanyador del premi al millor recital del 2014 dels Premios Campoamor.

El Petit Liceu

La programació per als més menuts es renova la propera temporada, tot i que es mantenen alguns dels espectacles més demandats pel públic, com El superbarber de Sevilla, Guillem Tell i La casa flotant.

Destaca l’estrena d’un espectacle: Aria kadabra, una nova producció del Liceu on s’explicarà la temporada d’adults als nens mitjançant l’il·lusionisme i la màgia, un espectacle que té vocació de continuïtat en properes temporades.

Així mateix, s’estrenarà L’ocell prodigiós, de la companyia La Maquiné, un espectacle de titelles basat en la llegenda de L’ocell de foc d’Igor Stravinsky.

Per últim, es recupera un espectacle de dansa: Minus 16. Un ballo, d’IT dansa, la companyia d’aquest gènere de l’Institut del Teatre, amb la intenció d’introduir la dansa als més menuts de la casa.

Un moment de la presentació de la temporada.