Notícies

El Liceu tanca amb equilibri econòmic per segon any consecutiu

Barcelona, 21 de juliol de 2016. La Comissió Executiva de la Fundació del Gran Teatre del Liceu va celebrar ahir la seva darrera reunió de la temporada 2015/16, en la qual, entre d’altres qüestions ordinàries, es va tancar la present temporada amb equilibri econòmic per segon any consecutiu dins del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017. La previsió de tancament presenta uns ingressos que es situen en els 42’5 milions d’euros, el què representarà un increment de 2’6 milions d’euros respecte la temporada 2014/15, i amb un increment de 0’3 milions d’euros respecte el pressupost inicialment aprovat. S’estima un superàvit de 49 mil euros.

La temporada passada ja es va assolir l’equilibri econòmic amb un dèficit mínim de 26.000 euros, fruit inicial de l’aplicació del Pla Estratègic i de Viabilitat, superant les pèrdues obtingudes en les temporades 12/13 i 13/14, 4’3 i 3’9 milions d’euros respectivament.

El mecenatge i patrocini continua amb tendència a l’alça en la seva captació i s’estima tancar la temporada assolint els 6 milions d’euros, un 14 % dels ingressos, un increment net de quasi 0,3 milions d’euros des de la temporada 2014/15, i amb un increment acumulat de 0,9 milions d’euros respecte la temporada 13/14, evidenciant la recuperació d’ingressos en aquest capítol.

Els ingressos en l’activitat artística es situen en 15’5 M€, arribant al 36 % dels ingressos, i incrementant en 2’2 milions d’euros respecte la temporada anterior. Aquest increment respecte el pressupost, i en concret en l’apartat artístic, s’explica per la bona acollida a nivell nacional i internacional de la temporada, tant en els seus títols més clàssics com Nabucco, Lucia di Lammermoor i La bohème, com en les propostes més innovadores amb Benvenuto Cellini, i La Flauta Màgica (Die Zauberflöte) –actualment en funcions fins el 28 de juliol-. Part significativa de l’increment d’ingressos, per activitat artística i la optimització dels costos estructurals, d’acord amb el Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017, s’estan dedicant a la millora de la qualitat artística.

Les despeses artístiques s´han incrementat en 1’5 milions d’euros, dels quals 0’7 s’han destinat a la millora del projecte musical –Cor i Orquestra-, que tanca la temporada amb 7 audicions d’Orquestra i 2 de Cor per cobrir i renovar places. Aquesta temporada s’ha portat a terme la 4a ronda de les 9 audicions realitzades l’any passat. Aquesta última fase, també coneguda com “trial”, ha tingut la durada d’un any on els candidats han estat convidats a col·laborar amb l’orquestra en determinades produccions. La resolució d’aquesta 4a ronda es durà a terme el dia 9 d’agost per part de la direcció musical del Teatre, després de la darrera producció on participa l’Orquestra, el Turandot del Festival de Peralada.

Finalment, la Comissió Executiva d’ahir va aprovar les bases econòmiques i alternatives d’actuació que han de ser el fonament per al nou Pla Estratègic i de Sostenibilitat estimat per als anys 2017-2022, tasca que ha estat encarregada al Director General a fi i efecte de poder fer front a les necessitats econòmiques del Teatre en aquest període i que ascendeixen a 4 milions d’euros anuals davant la finalització de carència per a la devolució dels crèdits obtinguts l’any 2013, així com complir amb els compromisos acordats amb els treballadors en l’àmbit de la contenció, al mateix temps que mantenir i incrementar la qualitat artística del Teatre i dels seus cossos artístics com línies estratègiques bàsiques del següent període.

Increment de l’ocupació i nous públics

Aquesta temporada, l’ocupació ha augmentat 5,4 punts percentuals –increment del 6’7%- assolint fins el 86 % respecte l’anterior i 8 punts percentuals més que la temporada 2013/2014. L’assistència ha estat equilibrada en òpera, dansa, concerts i recitals amb un 85’7%, 86’2% i 86’1%, respectivament. El Petit Liceu tanca la temporada amb un 87,7% d’ocupació. Un total de 53 funcions amb ‘sold out’ que inclouen 31 funcions d’òpera - Nabucco, Benvenutto Cellini, Lucia di Lammermoor, Otello de Verdi, La bohème o La flauta màgica (Die Zauberflöte)-, 1 de dansa –El llac dels cignes-, 3 concerts –Beethoven & Irons, A l’entorn de Wagner i el Cinema i Diana Damrau- i 18 funcions d'El Petit Liceu.

L’interès del Liceu per als nous públics, i després de dos anys incidint en la política de preus, l’accessibilitat de les famílies, els descomptes per a territori, etc. ha resultat en un increment de públic no abonat assolint el 50% del volum total de les entrades venudes, equivalent a 134.340 persones que sense gaudir d’abonament han passat pel Liceu durant aquesta temporada. En quant a públic jove, s’ha doblat el % d’entrades a menors de 35 anys: del 7% la temporada 2013/14 al 14% de la 2015/16, aconseguint així rejovenir el públic del Teatre uns 5 anys, de 57 anys la temporada 2013/14, fins als 52 anys de la present

L’afluència de públic no local s’ha incrementat fins a un volum del 23 % respecte el 7 % que es va assolir la temporada 2013/14.

El projecte audiovisual i el seu abast social

La consolidació del projecte audiovisual ha estat un fet destacat d’aquesta temporada que ha permès al Teatre apropar l’òpera a nous públics i fer-la més accessible. Lucia de Lammermoor amb el debut de Juan Diego Flórez com a Edgardo i I Capuleti e i Montecchi s’han pogut veure a cinemes de tot el món gràcies a les retransmissions en directe fruit de la coproducció entre Jack Fébus i el Liceu i la distribució de Rising. La bohème, ha tancat la temporada audiovisual amb l’èxit de Liceu a la Fresca, un projecte que ha portat l’òpera al territori català i a Menorca, gràcies a la col·laboració amb TV3. Més de 100.000 persones van gaudir de l’òpera de Puccini gratuïtament des de les seves cases –retransmissió del canal 33- i a les places dels 121 municipis que van instal·lar pantalles a la fresca el passat 8 de juliol. Barcelona, va congregar a 4 punts diferents de la ciutat gairebé 4.000 persones. El canal internacional Mezzo, col·labora amb totes les retransmissions per difondre posteriorment, en diferit, les produccions.

Un moment de l'òpera 'Benvenuto Cellini'.