El Liceu presenta el seu Projecte Social

<p>El Projecte Social del Gran Teatre és un dels tres vectors directors del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017, juntament amb la qualitat artística i la sostenibilitat econòmica.</p>

Barcelona, 12 de gener de 2017. El Gran Teatre del Liceu presenta el seu Projecte Social, un dels 3 vectors directors del Pla Estratègic i de Viabilitat 2014-2017, juntament amb els de qualitat artística i sostenibilitat econòmica. Un projecte que vol donar resposta a la missió del Teatre de “...promoure i executar totes aquelles iniciatives que reverteixin en el foment i potenciació de la cultura i més específicament, de l’operística...”.

El Liceu o és social o no serà” és un dels principis fonamentals d’aquest projecte que ha revisat i que ha reorganitzat moltes de les activitats que el teatre ja feia i ha inclòs moltes de les quals s’han desenvolupat en els darrers anys o estan a punt de ser implementades. El moment triat per presentar aquesta nova estructuració respon a la confirmació dels resultats esperats i a l’aval dels usuaris que qualifiquen el Liceu com un equipament molt més social del que era fa tres anys.

El reconeixement que per part dels usuaris d’Apropa Cultura es va atorgar al Liceu en la celebració del seu 10è aniversari és un motiu més de celebració, així com l’acollida del Teatre en iniciatives socials i d’inclusió per col·lectius específics o de públics amb rendes més baixes, com expressa un recent anàlisi de dades sobre equipaments on es visualitza un increment del 28% en l’afluència de diferents barris de Barcelona de renda menor al Liceu en el període 2014-2015. 

Enfocat des d’un pla social inclusiu, desenvolupant l’accessibilitat, la diversitat i l’excel·lència, el Projecte Social s’ha estructurat de forma transversal, involucrant tots els departaments del teatre i resumit en 10 grans àrees amb l’objectiu de “retornar a la societat, allò que la societat li dóna”. Una iniciativa exemplar que no només ha fet del Liceu un teatre accessible per a tothom, sinó que fa que sigui un referent a nivell mundial en iniciatives mediambientals i amb un projecte de tan gran abast com el Liceu a la Fresca, amb la difusió d’una òpera a més de 100.000 persones de forma simultània. El Projecte Territori també ha permès que 1.280 persones viatgin d’arreu de Catalunya per trepitjar per primer cop el Liceu amb entrades amb un preu reduït.

Les 10 àrees

Infografia projecte social

Les 10 àrees en què s’estructura el Projecte Social varen començar a gestar-se fa més de deu anys amb un dels vectors fonamentals del projecte, l’accessibilitat, que treballa dia rere dia perquè els espais públics del Liceu puguin ser utilitzats per tothom amb iniciatives com el servei d’audiodescripció (354 usuaris a la temporada 15/16), la instal·lació del bucle magnètic, resums argumentals de les òperes seguint criteris de lectura fàcil, formació als treballadors en accessibilitat, servei de subtitulació (valorat en un 8,3 pels usuaris), serveis adaptats per a persones amb discapacitat...

Per segon any consecutiu el Liceu col·labora amb el programa Apropa Cultura, que facilita l’accés a la cultura a col·lectius vulnerables. Enguany el Teatre ha incrementat considerablement l’oferta cultural amb 1.000 places/butaques més que la temporada 2014/15, oferint gairebé el 2% de localitats de bona ubicació (Platea i/o Amfiteatre) i de fàcil accés. Un total de 3.900 entrades per veure 14 òperes, 3 espectacles de dansa, 9 concerts, tots els espectacles familiars i escolars del Petit Liceu, les activitats Entra dins el Liceu i L’Òpera una emoció.

Projecte Social 2

Una de les àrees més noves i amb més creixement del projecte és Liceu al Territori, que des de 2015 potencia l’assistència de nous públics al Teatre mitjançant iniciatives al territori, com conferències divulgatives a més de 30 poblacions que han facilitat l’assistència de 1.820 persones al Liceu o Liceu a la Fresca, que l’any 2016 va permetre que 42.000 persones gaudissin des de més de 120 localitats de Catalunya de La bohème de forma gratuïta.

La difusió musical i artística és un dels objectius principals del Teatre a l’hora de democratitzar i popularitzar l’òpera. Per aquest motiu el Cor i l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu sovint surten de les parets del Teatre per oferir propostes artístic-musicals a preus populars o gratuïts com els concerts de La Mercè, els concerts al territori o els concerts de barri.

El Gran Teatre del Liceu emprèn diverses iniciatives de conscienciació envers col·lectius en risc d’exclusió o en posició de desigualtat social o laboral. En aquest sentit, el Liceu disposa d’un 7% del personal d’acomodació destinat a persones amb discapacitat intel·lectual, així com jornades i funcions especials com l’Open Day per nens i nenes amb Trastorn de l’Espectre Autista.

El Liceu s’ha convertit en teatre pioner envers la sostenibilitat ambiental gràcies a més de deu anys treballant amb el màxim respecte pel medi ambient i l’eficiència energètica. Diverses distincions han avalat el sistema de Gestió Ambiental i Energètic que té implantat: l’any 2004 esdevenia el primer teatre d’òpera europeu en obtenir la certificació del Sistema de Gestió Ambiental conforme a la norma ISO-14.001; poc després era el primer teatre d’òpera del món i per ara l’únic en rebre la certificació EMAS (Ecomanagement and Audit Scheme); i l’any 2013 es convertia en el primer teatre d’òpera d’Europa en assolir la certificació ISO 50.001 del Sistema de Gestió Energètica.

Liceu Projecte Social 2

Un dels objectius que el Liceu es va marcar amb l’inici del Pla Estratègic i de Viabilitat de 2014 va ser el de popularitzar l’òpera, mirant de fer-la accessible a tothom. La intenció des d’aleshores ha estat esdevenir un ascensor social que permeti augmentar el consum de cultura en el nostre entorn. Una part important d’aquest entorn és el de proximitat, el de barri. Per aquest motiu el Liceu treballa per defensar, promoure i contribuir en les activitats i els interessos socials, culturals, educatius, de formació, i inserció de La Rambla, del barri del Raval i de Ciutat Vella. Una tasca que impulsa amb la col·laboració de nombroses associacions i col·lectius molt arrelats al districte.

El Liceu treballa per fer créixer l’àrea pedagògica i educativa, que es troba en permanent evolució i que des de la temporada 1999-2000 ha facilitat que més de 1.227.844  espectadors assistissin als espectacles del Petit Liceu (811.368  escolars i 416.476  de públic familiar) amb  un total de 1.572 funcions. A més, el Liceu engega nombrosos projectes com Òpera a Secundària, formació per a professorat i estudiants de grau superior, beques, visites, col·laboracions amb escoles de disseny...

El Liceu segueix treballant amb l’afany de sumar nous públics i arribar a les noves generacions, deixant enrere la visió elitista que es tenia del Teatre i, en paraules del director general Roger Guasch, “esdevenir una casa de concòrdia en la qual entenem l’òpera com el que és, un espectacle total”. En aquesta línia acull diversos festivals que conviden a descobrir nous talents de la música contemporània, com el cicle Músiques Sensibles, el Suite Festival o la programació del nou projecte artístic del Liceu, Foyer XXI, que veurà la llum a partir del mes de febrer de 2017.

Projecte Social 3

El Liceu ha volgut fomentar en els darrers anys una política de preus adaptada a la realitat social actual, oferint un amplíssim ventall de preus més accessibles adreçats a joves (Carnet Jove, Escena 25, Menors de 35 anys...), estudiants (Quadern Cultura, Estudiants menors de 29 anys), escoles (Petit Liceu escolar), aturats, famílies (tarifa única, monoparentals, nombroses), gent gran, persones amb discapacitat, així com abonaments populars d’iniciació a l’òpera.

Aquesta estructura evidencia que el projecte social del Liceu és una realitat transversal que afecta “toca” un gran ventall de departaments ja que afecta diferents àmbits de la gestió del Teatre, fet que denota que el projecte forma part cada cop més de l’ADN del Liceu.

Les xifres del projecte social

La valoració del projecte social la temporada 2015/16 ascendeix a uns 1,8 milions d’euros comptant amb la inversió d’1,3 milions d’euros en la subvenció del preu d’entrades per polítiques socials que han ascendit a 90.000 la temporada passada, i la inversió de 500.000€ en termes d’accessibilitat i infraestructures per acostar l’òpera al país, xifra que preveu incrementar-se un 20% aquesta temporada. Aquesta última dada econòmica es destina, entre d’altres, a l’adequació d’infraestructures del Teatre per fer un Liceu més accessible; les pantalles de Liceu a la Fresca a Barcelona, que aquest any, per primera vegada es va instal·lar al barri del Raval amb èxit absolut d’assistència; i a la cessió de sales i assumpció de determinats costos per poder fer actes on el Liceu intervé com col·laborador, per exemple el sopar que fa Casal dels infants del Raval.

Nou projecte: les presons

El Liceu es planteja nous reptes de futur per un projecte social en evolució degut a les necessitats canviants de la societat. Per les següents temporades, per exemple, des del departament artístic, liderat per Christina Scheppelmann, s’estudia la viabilitat de reformular el projecte de les presons per tenir-hi presència de forma continuada ampliant la proposta als 14 centres penitenciaris de tot Catalunya. La iniciativa, en fase d’estudi, tindria una inversió prevista d’uns 75.000€.