Servei educatiu

El bon espectador

Un teatre d'òpera i dansa, una sala de concerts, un auditori, són espais en els que hi anem a viure una experiència excepcional: el contacte en viu i en directe amb l'expressió artística. Els qui fan això possible són els músics, els cantants, els ballarins, els actors i tot un equip de creadors, de productors, de pedagogs i de tècnics que hi posen tot l'esforç per oferir la màxima qualitat en l'espectacle.

Mentre gaudim de l'espectacle es fa imprescindible col•laborar per construir entre tots l'ambient òptim. Aquest ambient impregnarà la sala i, un cop s'hagi acabat, ens en quedarà un bon record a tots plegats.

Assistir a un espectacle amb un grup escolar és una ocasió ideal per treballar la competència social i ciutadana, ja que hi podem veure presents els valors de responsabilitat social, respecte i empatia amb allò que succeeix a l'entorn, entre d'altres. Si hi assistim amb la família, estem educant als nostres fills i filles per ésser uns bons espectadors.

Des del Servei Educatiu del Liceu volem aportar unes recomanacions que poden contribuir a fer de l'anada al Teatre una experiència inoblidable i volem agrair al professorat de les escoles i a les famílies la seva implicació educant en valors i contribuint a formar el bon espectador:

• És recomanable preparar amb antelació el públic infantil per tal d'assegurar-se que entendran allò que veuran a l'escenari. Per això recomanem consultar les guies didàctiques de cada espectacle, que les podeu trobar al web.
  • Entrarem amb suficient antelació a la sala per tal d’estar preparats amb puntualitat per a l’inici de l’espectacle.
  • Quan s'apaguen els llums, abans de l'inici de l'espectacle, evitarem cridar i colpejar el terra. El silenci previ a l'espectacle afavoreix la concentració.
  • Pot passar que, a vegades, no ens agradin algunes de les coses que estem veient en l'espectacle, però és millor evitar comentaris i xiulets en aquell moment. Després, tindrem l'ocasió d'opinar i valorar adequadament el que ens ha semblat i, així, compartir-ho amb la resta de la classe.
  • Només podrem picar de mans acompanyant la música quan algun dels intèrprets ens animi expressament. Si no es fa així, podem molestar la resta de públic i, també, distorsionar la interpretació musical.
  • Evitarem la tos, ja que acostuma a desencadenar atacs en altres persones de l’entorn. Si no ho podem evitar, mirarem de pal•liar el so posant un mocador davant la boca.
  • L'espectacle té una durada relativament curta, d'una hora aproximada, i si tenim gana bé podem esperar-nos a que haguem sortit del teatre. Tampoc menjarem llaminadures, especialment xiclets, ja que acostumen a quedar enganxats en el mobiliari i comporten una gran dificultat per desenganxar-los.
  • Apagarem els mòbils, i no farem fotos ni filmació de l’espectacle perquè els intèrprets tenen, legalment, el dret a protegir la seva imatge i perquè l’obra està sempre protegida pels drets d’autor.
  • El Teatre és un espai públic, equipat amb elements dels que tothom en pot gaudir. L'activitat que fa el Teatre és molt extensa i, a part de les funcions del matí, n'hi ha també per la nit. Respectarem al màxim tots els elements com el mobiliari, les butaques, les pantalles de traducció, els lavabos i tots els espais, pensant que tot té un alt cost de manteniment i que moltes altres persones ho han de trobar en condicions.
  • El professorat que acompanya als grups té la responsabilitat de vigilar pel bon comportament dels mateixos, avisant tantes vegades com sigui necessari. Així, vetllarem que cap grup escolar pugui distorsionar l'escolta de l'espectacle a d'altres grups.
    El personal de sala del Liceu pot reforçar aquesta tasca les vegades que convingui i, si cal, pot arribar a treure algun alumne fora de la sala.
  • El personal no docent que acompanya els grups cal que col•labori mantenint una actitud d'escolta, ja que són un exemple per a l'alumnat.
  • Les conductes poc respectuoses que puguin molestar altres persones del públic, o bé que atemptin el seu benestar i aquelles conductes que interfereixin en la interpretació dels artistes, les hem d’evitar de totes passades.