Totes les noticies

'Aida' amb escenografia de Mestres Cabanes retorna al Liceu en el seu 75è aniversari

  • Per a molts especialistes aquesta ‘Aida’ és el punt culminant de la carrera de l’escenògraf manresà, una joia que es va salvar del fatídic incendi de 1994.
  • L’òpera de Verdi és una de les més estimades pel públic liceista i l’únic títol en superar les 400 representacions en tota la història del Gran Teatre del Liceu.
  • Aquesta espectacular producció es podrà veure a més de 206 sales de cinema d’arreu del món, la majoria d’elles en directe el proper 22 de gener.
  • Quatre de les veus més destacades del moment debuten al Liceu en els rols principals: les sopranos nord-americanes Angela Meade i Jennifer Rowley com a Aida i els tenors Yonghoon Lee i Luciano Ganci en el paper de Radamès.
  • Àngel Òdena cantarà el rol d’Amonasro alternant-se amb Franco Vasallo, degut a la cancel·lació del baríton Marco Vratogna per motius de salut.
  • Les mezzosopranos Clémentine Margaine i Judit Kutasi es combinen en el rol d’Amneris mentre que els baixos Kwangchul Youn i Marko Mimica interpretaran Ramfis.
  • El director musical Gustavo Gimeno dirigeix aquest elenc immillorable de veus que, juntament amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, s’enfronten a una de les fites musicals de Giuseppe Verdi que es va estrenar a El Caire l’any 1871.

Gustavo Gimeno, Yonghoon Lee, Angela Meade i Thomas Guthrie.

Barcelona, 10 de gener de 2020. Els històrics decorats de Mestres Cabanes tornen a l’escenari del Gran Teatre del Liceu 75 anys després de la seva estrena l’any 1945 amb aquesta espectacular Aida que dirigirà el mestre Gustavo Gimeno durant 14 funcions, del 13 de gener al 2 de febrer. Un dels títols més populars de Verdi i un dels preferits pel públic liceista que suposarà no només el debut del director musical valencià, sinó també el de quatre de les veus més destacades del panorama internacional, la de les dues sopranos nord-americanes Angela Meade i Jennifer Rowley en el paper d’Aida i Yonghoon Lee i Luciano Ganci com a Radamès. Les mezzosopranos Clémentine Margaine i Judit Kutasi en el rol d’Amneris i els barítons Franco Vassallo i Àngel Òdena en el d’Amonasro completen un repartiment que compta amb moltes més veus excepcionals.  

Aquesta obra mestra de l’escola catalana d’escenografia és per a molts especialistes el punt culminant de la trajectòria artística de Mestres Cabanes i sens dubte un dels principals atractius de la proposta, adaptada en la seva recuperació per Jordi Castells i basada en telons pintats amb un domini impressionant de la perspectiva i de la dramatúrgia operística. Aquesta Aida que dirigeix escènicament Thomas Guthrie, és, doncs, un autèntic tribut al passat del Gran Teatre Liceu i a la trajectòria de l’escenògraf manresà com tot un referent de la lírica al país.

'Aida' de Verdi (© A. Bofill)

Aquesta òpera fonamental del catàleg verdià narra el drama d’Aida, una princesa etíop que, a causa dels designis del destí, es transforma en esclava d’Amneris, la filla del faraó egipci. Ambdues formen un triangle amorós perfecte amb Radamès, heroi dels exèrcits egipcis enamorat d’Aida i alhora estimat per Amneris, però sense ser corresposta.

L’actual director titular de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, Gustavo Gimeno, dirigeix per primer cop al Liceu i ho fa amb una de les fites musicals del Verdi més tardà, que amb 58 anys li van encarregar aquesta òpera des d’Egipte per a celebrar la inauguració del Canal de Suez. Una partitura amb una estructura musical perfecta i una instrumentació espectacular que destaca per moments brillants com les àries d’entrada del tenor i la soprano “Celeste Aida” i “Ritorna vincitor”, la “Marxa triomfal” del segon acte, l’ària d’Aida del tercer acte “O patria mia” o com el duo amb intervencions externes que presagia el destí fatal de la parella protagonista amb “Oh terra, addio”.

Angela Meade i Yonhoong Lee.

Aida és una òpera en quatre actes amb música de Giuseppe Verdi i llibret d’Antonio Ghislanzoni. Es va estrenar per primer cop el 24 de desembre de 1871 a l’Òpera d’El Caire. A Barcelona va arribar gràcies a la iniciativa del Teatre Principal, amb una primera representació el 16 d’abril de 1876. Al Liceu, s’hi va estrenar gairebé un any més tard, el 25 de febrer de 1877, i des d’aleshores ha estat l’òpera més representada al Teatre de La Rambla, on s’ha representat 454 cops. La darrera representació al Liceu es va fer el 30 de juliol de 2012.

‘Aida’ a 206 cinemes d’arreu del món

L’espectacular producció d’Aida es podrà veure també en directe a cinemes el proper 22 de gener. Un total de 150 sales de tota Espanya emetran un dels títols més populars del repertori gràcies a la col·laboració de Versión Digital, l’operadora líder al mercat nacional i a Andorra en la distribució de continguts alternatius per a cinemes, teatres i auditoris. A més, 56 sales d’arreu del món se sumen a la retransmissió, que es projectarà entre el 22 de gener i l’estiu de 2020 a països com Xina (20 sales), Itàlia (9 sales), Rússia (7 sales), Canadà (7 sales), Regne Unit (5 sales), Alemanya (3 sales), Portugal (2 sales), Andorra (1 sala), Àustria (1 sala) i Estats Units (1 sala).

Mezzo i Les Films Jack Fébus coprodueixen amb el Liceu aquesta retransmissió en directe, que preveu un dispositiu de 10 càmeres, dues a platea, una al fossat, tres a amfiteatre i 4 més a les llotges. A més, el públic podrà tornar a gaudir de la retransmissió quan RTVE ho emeti per La2 a nivell nacional i Mezzo a nivell internacional.

El Liceu és un dels teatres pioners a escala mundial en la difusió d’òpera en viu als cinemes. Des de la primera retransmissió de La traviata el 2001, centenars de sales d’arreu del món han pogut gaudir de las millors produccions del moment: Lucia di Lammermoor (desembre del 2015), I Capuleti e i Montecchi (juny del 2016), Macbeth (octubre del 2016), Rigoletto (abril del 2017), Un ballo in maschera (octubre del 2017), Roméo et Juliette (febrer del 2018), L’italiana in Algeri (desembre del 2018), La Gioconda (abril del 2019) i Doña Francisquita (novembre del 2019).

Versión Digital és distribuïdora exclusiva per a Espanya de The Royal Opera House de Londres i treballant amb centres com el Teatro Real de Madrid, el Teatro de la Zarzuela, el Museu del Prado o la Fundació Gala-Dalí, entre d'altres. Ofereix les temporades d'òpera i ballet dels principals teatres del món en cinemes, a més de concerts de rock de bandes mítiques i actuals documentals, musicals, concerts, obres de teatre, així com recitals i gales d'òpera i sarsuela. Està present, a més d'en 200 sales nacionals, en els principals mercats internacionals de cinema i televisió (CinemaCon, CineEurope, MipCom, MIPTV, EFM, Avant Prèmiere) buscant grans històries perquè el públic s'enamori, ja sigui a la pantalla gran o en el seu dispositiu mòbil.

Podeu consultar el llistat de cinemes i adquirir les entrades AQUÍ