Conferència 'Rodelinda'

Conferència d'Oriol Pérez Treviño al voltant de l'òpera Rodelinda

Dimecres 27 de febrer
19h
Foyer del Liceu

Invitacions

Durada aproximada 90m © Javier del Real

És possible que el títol de Rodelinda (1725), en l’imaginari musical de l’afeccionat operístic tradicional, es vinculi ràpidament amb una de les grans creacions vocals realitzades per Dame Joan Sutherland (1926-2010).

La soprano australiana, en efecte, va arribar a realitzar dos enregistraments mítics d’aquesta òpera de G.F.Händel (1685-1759), els anys 1959 i el 1973, amb l’objectiu de mostrar al públic com l’edat d’or del virtuosisme vocal, en absolut, era propi només del segle XIX, sinó que aquest era el colofó d’una històrica tradició que, sense anar més lluny, al segle XVIII va tenir a prime donne com l’encarregada d’estrenar Rodelinda: Francesca Cuzzoni “La Parmiginiana” (1700-1772). Segons les cròniques de l’època, aquesta soprano posseïa una de les veus més belles de tots els temps.

No ens ha d’estranyar, així, que la primera de les òperes händelianes en rescatar-se del pou de l’oblit va ser, precisament, la Rodelinda, el 1920, a Göttingen en una represnetació dirigida per Oskar Hagen.

A les portes del centenari de la redescoberta d’aquesta extraordinària òpera, és un bon moment per endinsar-nos en l’encís d’una òpera de temàtica històrica i que, tanmateix, posa al descobert dels perquès de l’èxit d’aquest dramma per musica: la bellesa de les seves àries i la temàtica de l’heroïna disposada a sacrificar-se per rescatar el seu marit de la presó. Aquesta temàtica, en anys posteriors, va ser tractada per compositors com André Gretry a Richard Coeur de Lion (1784), Luigi Cherubini a Lodoïska (1791) i, evidentment Ludwig van Beethoven al seu celebèrrim Fidelio (1805).