DE CARMEN AMAYA A ESTRELLA MORENTE

El món sonor d’Ibèria imaginat per Falla i Guinjoan

Recupera el concert enregistrat a porta tancada i emès per TV3 el passat 22 de novembre a les 11h.

VEURE AQUÍ

Josep Pons, prestigiós advocat de les intencions dels compositors, carismàtic i amb unes capacitats úniques per a la construcció d’un segell sonor, ens presenta aquest programa ple de postals d’Ibèria. Una col·lecció de moments extraordinaris en la qual els creadors han mirat d’escriure per a la dansa o tenint en compte unes referències del flamenc.

Reivindiquem la figura de Joan Guinjoan, el “mestre” de Riudoms, traspassat l’any 2019, i que va definir la seva trajectòria estètica com la d’un compositor del Mare Nostrum amb una mentalitat cartesiana. El seu treball amb diferents llenguatges aconsegueix una síntesi de cultures musicals molt especial. D’alguna manera sobrevola la figura de Carmen Amaya, nascuda fa més de cent anys al barri del Somorrostro barceloní.

Aquesta bailaora va revolucionar l’art del flamenc amb un estil après al carrer. Un èxit en el seu debut al restaurant Set Portes quan només tenia sis anys, després exportat a París, li va obrir les portes de les millors sales del món. La dansa és, doncs, inequívocament, l’eix central d’aquesta proposta, on les obres de Falla completen la vetllada: El sombrero de tres picos estrenat l’any 1919, encàrrec de Serguei Diaghilev i els seus Ballets Russos a Londres, amb decorats i figurins signats per Pablo Picasso i sota la batuta d’Ernest Ansermet i, al seu costat, El amor brujo, un ballet-pantomima en la versió de 1916 estrenada per Pastora Imperio, on un fantasma torna per turmentar la gitana Candelas, mentre Carmelo vol trencar el terrible malefici.

Un programa que transcendeix les categories i que, en mans de Josep Pons, agafa una altra dimensió.