Totes les noticies

El Liceu tanca la temporada 2020/21 amb equilibri pressupostari i grans noms internacionals malgrat la pandèmia

  • Tot i que la pandèmia ha obligat el tancament temporal de la majoria de teatres del món, el Liceu clou una temporada excepcional on ha aconseguit mantenir les portes obertes, alçar la veu per generar cultura segura i mantenir una excel·lent programació artística
  • La temporada 2020/21 clou amb una reducció dels ingressos ordinaris, amb la previsió d’aconseguir l’equilibri pressupostari gràcies a la contenció de les despeses generals i el suport d’administracions públiques, empreses i benefactors
  • El mecenatge manté les aportacions al Liceu amb 6,4Mn€ i ratifica la seva confiança en el nou projecte. Les aportacions extraordinàries de les administracions d’1,5Mn€, complementen les accions que fan possible l’equilibri econòmic
  • El Teatre es va veure obligat a modificar projectes de la temporada per garantir la seguretat. Malgrat això, la programació ha comptat amb grans noms internacionals com ara Sondra Radvanovsky, Piotr Beczala, Anna Netrebko, Gustavo Dudamel, Lisette Oropesa, Pretty Yende, Ermonela Jaho, Katie Mitchell, Nadine Sierra, Javier Camarena, entre d’altres
  • El Teatre es consolida com a centre de les arts i la reflexió. El Liceu, que ha tingut aquesta temporada el concepte de l’OBSESSIÓ com a fil conductor, ha acollit la mostra Last Hope de la reconeguda artista Chiharu Shiota a la Sala Miralls
  • De les 169 funcions programades se n’han pogut mantenir 133 (79%), mentre que 36 funcions s’han suspès (21%)
  • L’ocupació del Teatre ha estat de 124.000 espectadors, aproximadament la meitat que en una temporada habitual, degut a les restriccions d’aforament. Tot i així, s’han ocupat el 91% de totes les entrades posades a la venda
  • La crisi del coronavirus ha fet créixer el pes del públic de la ciutat de Barcelona en un 60%, mentre que en temporades anteriors no arribava el 50%. La baixada del turisme i els confinaments perimetrals ha comportat una davallada important del públic estranger i de fora la ciutat
  • En l’àmbit institucional, la temporada 2020/21 ha finalitzat amb la reorganització del Departament Musical, que amplia el seu  àmbit d’actuació per atendre noves necessitats del Teatre, tant artístiques, de nous formats i públics, educatives i socials
  • El Gran Teatre del Liceu engega els motors de la temporada del 175è aniversari que ens convida al paradís i que s’inaugurarà el proper 22 de setembre de 2021 amb l’òpera Ariadne auf Naxos de Strauss

Javier Camarena i Nadine Sierra (© Toni Bofill)

Barcelona, 29 de juliol de 2021. Amb l’última funció de Lucia di Lammermoor protagonitzada per les grans veus de Nadine Sierra i Javier Camarena, el Gran Teatre del Liceu clou una temporada 2020/21 marcada per la crisi sanitària que ha obligat al Teatre a reduir el seu aforament permès. Tot i aquestes circumstàncies adverses, el Liceu ha continuat alçant la veu per generar una cultura segura amb una programació artística excel·lent. La temporada 20/21 tanca amb prop de 123.500 espectadors, i amb una ocupació del 91% de totes les entrades posades a la venda.

Encara s’està treballant en el tancament pressupostari però està previst que el Liceu finalitzi la temporada mantenint un equilibri econòmic amb uns ingressos de 38,9Mn€ . Aquesta xifra suposa 5,5Mn€ per sota de la previsió, ja que el pressupost inicial estimava un aforament del 50% fins novembre, i després progressivament un increment de l’aforament fins arribar al juny del 2021 amb un 100% d’ocupació de la Sala. La realitat ha estat que del conjunt de funcions d’òpera, dansa o concerts-recitals de la temporada, el 55% del total han tingut un aforament limitat a un màxim de 1000 persones, un 20% s’han pogut representar amb un aforament ampliat al 70% (tot i que el Liceu va posar el topall en un 63% per mantenir la distància de seguretat entre espectadors), un 9% es van fer amb un aforament del 50% a l’inici de la temporada i un 5% amb només 500 butaques a la venda. Per pal·liar aquesta baixada d’ingressos en l’activitat i equilibrar el pressupost, la direcció del Teatre va haver de dissenyar i executar un pla de mesures d’estalvi que afectava a totes les partides del pressupost general i que s’ha assolit gràcies al compromís dels espectadors, abonats, mecenes, proveïdors, artistes i del personal del teatre, que ha estat al capdavant gestionant aquesta situació, així com al compromís incondicional de les administracions públiques que han aportat 1,5Mn€ addicionals.

El suport de les empreses, els benefactors i els abonats també ha estat clau per tancar aquesta complexa temporada amb equilibri. Malgrat la crisi econòmica generada per la pandèmia, les empreses i benefactors han demostrat de nou el seu suport al Liceu mantenint les seves aportacions a 6,4Mn€, xifres que demostren, un cop més, la confiança que any rere any aquests agents dipositen en la cultura i en el projecte artístic del Teatre. 

Pretty Yende i Giovanni Meoni (© A. Bofill)

El projecte artístic s’adapta a la crisi sanitària

El Gran Teatre del Liceu ha vetllat des de l’inici de la pandèmia per una cultura segura a dalt i a baix de l’escenari, articulant mesures per a públic i artistes que garanteixin la correcte execució de les restriccions decretades per les autoritats, així com el protocol desenvolupat pel propi Teatre validat pel Procicat. És per aquest motiu, que el Liceu es va veure obligat a cancel·lar o modificar alguns dels seus espectacles. En aquest sentit, de les 169 funcions programades se n’han pogut mantenir 133 (79%), mentre que 36 funcions s’han suspès (21%).

Més concretament, es van anul·lar 4 funcions de Don Giovanni amb el tancament de l’activitat cultural decretat per la Generalitat el 30 d’octubre, 4 funcions de La traviata al desembre, la cancel·lació total del Tannhäuser previst per al maig, el ballet Marie-Antoinette del novembre o els concerts de Jordi Savall i Estrella Morente (aquest darrer, però, va ser enregistrat sense públic  i es va emetre posteriorment per TV3 i RTVE Catalunya). De les 133 funcions que s’han pogut mantenir, se n’han afegit 10 d’inicialment no programades per tal de de pal·liar les limitacions imposades d'aforament i poder-hi ubicar tot el públic amb entrada, com en el cas de La traviata. També en el concert Juan Diego Flórez, Mitridate, re di Ponto dirigit per Marc Minkowski, el concert Les tres reines o El monstre al laberint. Aquests darrers títols, a més, van haver de canviar de data, i també es va haver de reprogramar el concert Winterreise i la instal·lació de Chiharu Shiota, els Liceu Vermut o una funció d’El llac dels cignes.

Anna Netrebko (© Paco Amate)

Malgrat la pandèmia, el Liceu ha seguit sent el temple de les grans veus i directors internacionals, amb nits màgiques com ara el recital conjunt de Sondra Radvanovsky i Piotr Beczala en la inauguració de temporada o Il Trovatore dirigit per Gustavo Dudamel en versió concert. Amb el redisseny de la temporada, també es va poder incorporar un recital d’Anna Netrebko, fer possible que Riccardo Frizza dirigís Les contes d’Hoffmann i que Gustavo Dudamel portés la batuta al capdavant d’Otello (en la seva primera òpera escènica dirigida a Espanya). La Traviata, programada al desembre, també va patir canvis ja que després de la cancel·lació de Rosa Feola, les circumstàncies van permetre que Lisette Oropesa, Pretty Yende i Ermonela Jaho (una única funció) s'incorporessin a la producció de McVicar, completant un repartiment de luxe. També cal destacar la magnífica acceptació per part del públic de l’òpera contemporània Lessons in Love and Violence dirigida pel mestre Pons i amb direcció d’escena de Katie Mitchell, que va suposar l’estrena a Espanya de l’obra.

(© Antoni Bofill)

El final de temporada també ha estat marcat pel debut de la barcelonina Serena Sáenz al Liceu amb l’obra Lucia di Lammermoor, que va ser molt aclamat pel públic i la crítica. Sáenz va interpretar el rol titular de Lucia en una funció al costat del tenor Javier Camarena (degut a una cancel·lació d’última hora de Nadine Sierra) i la funció exclusiva d’Under35.

Un Liceu per a tothom

El Liceu és una institució cultural de referència en la inclusió de col·lectius en situació de vulnerabilitat i en el desenvolupament de programes, activitats i serveis per a acostar l'òpera a les persones amb diversitat funcional, discapacitat o vulnerabilitat , potenciant valors com l’equitat o l’excel·lència. A partir d’aquesta voluntat, es desenvolupa el programa social LiceuApropa. En aquesta temporada 20/21, més de 850 usuaris d’entitats socials han assistit en alguna de les funcions del Liceu gràcies al programa Apropa Cultura i més de 100 persones han participat en les sessions ‘Ritmes en companyia’, que s’acompanya amb música a persones hospitalitzades, o ateses en tractament ambulatori per un problema de Salut Mental.

Durant la temporada 20/21, també s’ha presentat el projecte OPERA PRIMA, la nova línia de creació artística comunitària del Liceu, que produirà una òpera de nova creació cada tres anys a través de processos comunitaris. Aquesta nova proposta neix amb la clara convicció d’usar l’art com a pilar de transformació de les persones, així com amb la voluntat d’inclusió social a través de la cultura. El Teatre estrenarà aquest primer projecte la temporada 2022/23 amb La gata perduda, una òpera co-creada amb el barri del Raval.

Durant aquesta temporada, i dins el programa educatiu LiceuAprèn, el Teatre també ha presentat dues noves produccions: El monstre al laberint i la Barcarola, amb la voluntat d’ innovar en la creació d’espectacles i potenciar una oferta formativa àmplia i diversa, tant pel què fa a continguts com a públic a qui s’adreça. L’òpera El monstre al laberint, de Jonathan Dove i dirigida escènicament per Paco Azorín i musicalment per Manel Valdivieso, va comptar amb la participació de 700 joves estudiants de secundària de 15 centres educatius de Catalunya i l’Orquestra del Conservatori del Liceu, repartits en quatre funcions. Degut a la pandèmia, la proposta programada per la temporada passada es va posposar a enguany amb l’aplicació de mesures de seguretat. Així doncs, malgrat les dificultats generades per la situació sanitària, el Teatre va aconseguir presentar una òpera participativa, un fet excepcional en el panorama actual internacional, que va reunir 3.289 espectadors. Amb La Barcarola s’han iniciat una línia d’espectacles immersius i de proximitat del Petit Liceu al Foyer, que pretén vincular la música i l’òpera amb les arts escèniques per a infants d’educació infantil. En total, el públic de les funcions del LiceuAprèn, comptant les funcions escolars i familiars, ha tingut un total de 17.350 espectadors.

Malgrat les restriccions per la COVID, el Liceu ha mantingut el programa LiceUnder35 i es reafirma com una de les iniciatives amb més demanda, que aconsegueix fer sold out en totes les seves sessions. Uns 4000 joves en total han assistit en els títols de la temporada 20/21 que han comptat amb una sessió exclusiva LiceUnder35 com ara:  Don Giovanni, La Traviata, el ballet Solstice i Lucia di Lammermoor, que ha tingut un nou repartiment format íntegrament per joves cantants que debutaven en el rol i que han rebut un gran reconeixement pel part del públic: la catalana Serena Saénz com a Lucia di Lammermoor, el colombià César Cortés com a Edgardo i el català Carles Pachón com a Enrico.

Suport nacional i internacional

L’esperit de resiliència i l’esforç col·lectiu del Liceu i del seu entorn per seguir endavant amb la temporada va rebre el suport de diferents personalitats i institucions. En aquest sentit, molts directors/es i solistes han estat agraïts per ser un dels pocs llocs del món on podien treballar, i han valorat l’esforç del Teatre per continuar amb les portes obertes malgrat les dificultats.

A nivell comunicatiu, el Teatre ha transcendit per la seva programació de qualitat i per l’excepcionalitat de continuar generant cultura en aquest període, en un moment on la majoria de Teatres a Europa i al món estaven tancats. Molts països (França, Itàlia, Suïssa, Alemanya, UK...) s’han interessat pels protocols de seguretat del Liceu, així com per accions puntuals per reivindicar la cultura segura passant pel concert pel biocè, acció que ha recorregut el món –amb foto de portada del National Geographic-, fins al concert de Francesco Tristano interpretant Vexations de Satie durant una nit sencera.

D’altra banda,  el fet que Otello fos dirigit per Gustavo Dudamel ha captat l’atenció dels països on el mestre hi té una presència destacada com ara els Estats Units (Los Angeles Times i The New York Times van cobrir l’estrena), essent ell director de LA Phil o França, doncs és el nou director musical de l’Òpera de Paris.

La temporada en xifres d’ocupació

La temporada 20/21 tanca amb prop de 123.500 espectadors, una xifra que suposa, aproximadament, la meitat que en una temporada habitual i que s’explica per la reducció de l’aforament. Tanmateix, cal destacar que tot i l’excepcionalitat del context de la pandèmia, s’han ocupat el 91% de totes les entrades posades a la venda. El Liceu ha aconseguit una ocupació del 92% en òpera i en els concerts-recitals a la Sala Gran, del 96% en dansa i en els concerts en altres espais (Foyer, Saló dels Miralls i Plaça Reial) i del 87% en els títols d’El Petit Liceu.   

S’han esgotat les entrades en títols com el concert inaugural de Sandra Radvanovsky i Piotr Beczala, l’òpera Il trovatore, el ballet El llac dels cignes, el concert Romeu i Julieta de Prokófiev dirigit pel mestre Josep Pons, el recital Winterreise amb la instal·lació de Chiharu Shiota o El monstre al laberint. També han tingut una ocupació altíssima l’Otello dirigit per Gustavo Dudamel, l’òpera Lucia di Lammermoor interpretada per Nadine Sierra i Javier Camarena o els concerts Les tres reines de Sondra Radvanovsky.

(© David Ruano)

Perfil de l’abonat i del públic

El Liceu ha mantingut aquesta temporada la mitjana d’edat del seu públic respecte a la temporada anterior: 53 anys, essent l’edat mitjana dels abonats de 63 anys i la del públic no abonat de 43 anys. Aquests darrers, els no abonats, tenen de mitjana 4 anys menys que els de la temporada 2019-20.

Un 60% del públic d’aquesta temporada és de Barcelona ciutat, el 12% de l’entorn metropolità, el 17% de la resta de la província de Barcelona, un 6% de la resta de Catalunya i un 5% és públic turista, nacional o estranger. La crisi del coronavirus ha fet créixer el pes del públic de la ciutat de Barcelona, que en temporades anteriors no arribava al 50%, i ha disminuït lleugerament el de fora de la província de Barcelona. La major davallada, però, la pateix el turisme: si fa 3-4 temporades (16-17 i 17-18) representaven gairebé un de cada cinc espectadors del Liceu, la temporada anterior ja van ser només l’11%, i aquesta el 5%.

Durant aquest període, s’han realitzat enquestes als abonats i al públic en general, que han donat unes xifres molt satisfactòries a la institució i que determinen que, prop del 90 % del públic assistent, valora positivament l’experiència en el Teatre durant la pandèmia. El 96% del públic s’ha sentit segur assistint a les representacions del Liceu (8,9 de mitjana). Les mesures del protocol articulat reben notes molt positives, per sobre del 8, així com la senyalística habilitada, el compliment d’ús de la mascareta i les distàncies de seguretat.

Amb aquestes dades el Liceu genera de la crisi una oportunitat amb la intenció de no només recuperar les baixes originades per les circumstàncies sinó de captar nous abonats/des. En aquest sentit, s’han fet més de 2.300 nous abonaments de la temporada 21/22, la que celebrarà els 175 anys d’història del Teatre. Aquest bon ritme de venda demostra l’interès del públic per seguir venint al Liceu, amb la previsió que el nombre de nous abonats continuï creixent al setembre i al llarg de tota la temporada que ve.

(© Antoni Bofill)

El Liceu del futur

Com a institució cultural que és, el Liceu porta inherents valors com són el coneixement, l’esperit crític, la innovació o la creativitat. La voluntat d’un diàleg entre el Teatre i les arts visuals ha vist la llum aquesta temporada en propostes com la mostra Last Hope de l’artista Chiharu Shiota o l’exposició de On Healing: Silent Song  de la fotògrafa Laia Abril. Recordem que l’any 2019, el Teatre va començar un nou projecte artístic amb Víctor Garcia de Gomar, on el Liceu es repensa per, tenint l’òpera com a subjecte principal, aspirar a esdevenir un centre de les arts i la reflexió.

En l’àmbit institucional, la temporada 2020/21 ha finalitzat amb la reorganització del Departament Musical, que sota la renovada direcció del mestre Josep Pons, amplia el seu  àmbit d’actuació per atendre noves necessitats del Teatre, tant artístiques, educatives i socials, i de nous formats i públics.

Seguint aquesta línia, des de l’inici de la pandèmia, s’han articulat una sèrie d’iniciatives que no estaven previstes inicialment, però que han apropat a tota la ciutadania l’òpera durant aquest període com ara Liceuacasa o Moments Liceu. Aquests projectes van tenir gran rebuda i van fer accelerar les reflexions sobre certs projectes digitals. Un dels que veurà la llum de forma més immediata és la plataforma audiovisual que es llançarà a  partir de la propera temporada. En el marc del 175è aniversari, el Liceu comença un projecte ambiciós basat en el directe d’alguns dels títols de la temporada que tindrà com a objectiu principal fer encara més accessible l’òpera i la programació del Teatre. La plataforma no serà pròpiament un magatzem de continguts, sinó una plataforma que parli del Liceu, de la temporada i del seu projecte.

El Gran Teatre del Liceu també vol destacar i donar les gràcies per l’esforç titànic de l’equip del Teatre i els seus diferents col·lectius, així com el suport dels artistes, les administracions, els benefactors, els mecenes, els abonats i els espectadors, que conjuntament han caminat en la mateixa direcció per poder mantenir viva l’activitat cultural segura. El Liceu ja ha començat a engegar els motors de la temporada del 175è aniversari que s’inaugurarà el proper 22 de setembre de 2021 amb l’òpera Ariadne auf Naxos de Strauss. Una temporada 21/22 que ens convida al PARADÍS amb el compromís de seguir vivint nits inoblidables.

Ariadne auf naxos (Festival d’Aix-en-Provence 2018 © Pascal Victor / ArtComPress)