Totes les noticies

El Malandain Ballet Biarritz debuta al Liceu amb 'Marie-Antoinette'

  • La reconeguda companyia francesa substitueix l’Eifman Ballet, que no podrà interpretar ‘Onegin’ degut a les limitacions de mobilitat derivades de la COVID-19
  • Estrenada a Versalles l’any 2019, aquesta proposta signada per Thierry Malandain presenta l’evolució d’una reina i de com va passar de ser adorada pel poble a morir odiada
  • El diari francès Le Figaro va assegurar que “es tracta d’una peça plena de finesa, gràcies al superb vestuari i a un conjunt estilitzat i una dansa d’alt nivell”
  • La música de les quatre simfonies de Haydn (núms. 6 “Matí”, 7 “Migdia”, 8 “Capvespre” i 73 “La Caça”), interpretada per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i dirigida per Daniel Espasa, serà la banda sonora de la intensa vida de Marie-Antoinette
  • Per complir amb les noves mesures de confinament nocturn, les funcions, previstes pels dies 16, 17, 18 i 19 de novembre, començaran a les 19h i l’estrena del dia 15 a les 17h

Marie Antoinette (© Olivier Houeix)

Barcelona, 27 d’octubre de 2020. La reputada companyia de dansa francesa Malandain Ballet Biarritz debuta al Gran Teatre del Liceu amb l’espectacle Marie-Antoinette, que es podrà veure els dies 15, 16, 17, 18 i 19 de novembre. La formació liderada pel coreògraf Thierry Malandain substitueix l’Eifman Ballet, que havien de representar Onegin els mateixos dies però han hagut d’anul·lar la seva participació per impossibilitat de traslladar-se arran de les restriccions decretades per frenar la pandèmia. Per complir amb les noves mesures de confinament nocturn, les funcions, previstes pels dies 16, 17, 18 i 19 de novembre, començaran a les 19h i l’estrena del dia 15 a les 17h. Després d’estrenar-se al Liceu, la companyia passarà pel Centre Cultural de Terrassa amb les peces Sirènes, Pastoral i Nocturnes (28 i 29 de novembre) i pel Teatre-Auditori Sant Cugat (23 de maig de 2021).

Estrenat a Versalles l’any 2019, aquesta proposta signada per Thierry Malandain per al Ballet de Biarritz presenta l’evolució d’una reina i de com va passar de ser adorada pel poble a morir odiada. Un símbol reial caigut i una història complexa transcrita en gestos. La música de les quatre simfonies de Haydn (núms. 6 “Matí”, 7 “Migdia”, 8 “Capvespre” i 73 “La Caça”), interpretada per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i dirigida per Daniel Espasa, serà la banda sonora de la intensa vida de Marie-Antoinette al palau de Versalles: des de l’opulència i tirania de la mode i el luxe fins a l’arribada d’un poble irat. La vida de la Cort, la fantasia inspirada i un final tràgic són els ingredients d’aquesta posada en escena elegant i àgil del Ballet de Biarritz per una reina austríaca en el context de la Revolució Francesa; una reina que estimava les arts i el teatre i que acabaria la seva vida de plaers i sensualitat amb el so d’una làmina d’acer en el seu coll. 

La crítica francesa va ser unànime en els elogis a l’estrena de Marie-Antoinette l’any 2019. Le Figaro va publicar que el “el líder del ballet Biarritz brinda una peça plena de finesa, gràcies en primer lloc als superbs vestits de Jorge Gallardo que són, respectant els cànons de l’època, d’una sorprenent modernitat. El conjunt és molt estilitzat, i servit per un ball d’alt nivell”.

Marie Antoinette (© Olivier Houeix)

La companyia

Amb més de vuitanta obres, Thierry Malandain ha desenvolupat una idea molt personal de la dansa. Al capdavant d’una companyia formada per intèrprets que dominen la gramàtica de la dansa clàssica, però sempre amb una expressió actual, l’enfocament de Malandain se sustenta en profunds valors humans. La seva cerca de sentit i estètica s’orienta cap un estil atemporal alhora que musculós, enèrgic i sobri, que extreu la seva riquesa de les arrels de la dansa i d’una visió dinàmica d’aquest art. Thierry Malandain, en el transcurs de les seves creacions, tant serioses com impertinents, s’esforça per desenvolupar una escriptura a la recerca de l’harmonia entre allò clàssic i allò contemporani, la història i el món d’avui. Així, entre les seves originals visions de títols com Romeu i Julieta, Cendrillon, El trencanous o La migdiada d’un faune, alterna creacions pures com Magifique, A Last Song, Estro o inclús Lucifer en una partitura inèdita del compositor Guillaume Connesson.