Totes les noticies

El mestre David Afkham porta al Liceu la sublimació de la dansa

  • El Teatre convida al mestre David Afkham, titular de l’Orquesta y Coro Nacionales de España, per dirigir l’Orquestra Simfònica del Teatre amb un programa simfònic que recull peces de Strauss, Txaikovski i Prokófiev
  • La sublimació de la dansa és el subjecte principal d’aquest concert; el món del gest i de les figures en moviment des de l’òptica dels tres grans compositors

David Afkham (© Gisela Schenker)

Barcelona, 14 de maig 2021. El proper 16 de maig, el mestre David Afkham, titular de l’Orquesta y Coro Nacionales de España, ens proposa un viatge al món del gest i de les figures en moviment des de l’òptica de tres grans compositors: Strauss, Txaikovski i Prokófiev. L’Orquestra del Gran Teatre del Liceu donarà vida a un programa simfònic amb melodies plenes d’emoció i grans varietats rítmiques.

El recital començarà amb la Obertura-Fantasia Romeu i Julieta de P. I. Txaikovski, obra escrita al final del 1869 per impuls de Balàkirev (fundador del Grup del Cinc) i va ser estrenada a Moscou per Nikolai Rubinstein. La partitura va tenir successives revisions del compositor, però el resultat final és molt inflamant. El tema de l’amor que vol trobar la seva satisfacció té de rerefons el mateix compositor (de caràcter molt sensible i afectat), que s’identificava amb el mateix Romeu de Shakespeare. 

La següent peça que ressonarà a la Sala del Teatre serà El cavaller de la rosa de Strauss. L’any 1910 s’estrenava aquest títol en el qual el compositor torna a un llenguatge més diatònic en relació amb els títols anteriors (Salome, 1905, i Elektra, 1909). Amb Le nozze di Figaro de Mozart al cap i homenatjant la Viena del segle XVIII, Richard Strauss escriu una òpera lluminosa i plena de gracilitat. Després de l’èxit de l’estrena, se’n van fer tot tipus d’arranjaments, però no serà fins a l’any 1944 que Strauss autoritzarà la versió més popular (i anònima –tot i que sembla que cal adjudicar-la a Artur Rodziński–) de la suite, amb aquesta inflamada seqüència de danses i els leitmotiv principals de cada personatge. 

Prokófiev serà el protagonista de l’última part del concert, que finalitzarà amb fragments del seu ballet Romeu i Julieta. A partir de l’obra teatral de Shakespeare (segona obra d’aquesta vetllada influïda per l’autor anglès), el compositor va escriure el ballet que s’estrenaria al Teatre Kirov l’any 1940. A partir de la mateixa partitura va crear tres suites orquestrals amb una música de gran inspiració melòdica i varietat rítmica. Unes autèntiques joies que, d’altra banda, representen algunes de les pàgines més apreciades del compositor.