Totes les noticies

Estrena mundial de la nova producció de 'Turandot'

  • La trencadora producció dirigida per Franc Aleu obre la temporada del 20è aniversari amb el mateix títol que s’havia de representar abans de l’incendi i que va reobrir el Teatre l’any 1999
  • Un repartiment immillorable donarà vida a l’òpera inacabada de Puccini: Iréne Theorin, Lise Lindstrom, Jorge de León, Gregory Kunde, Ermonela Jaho i Anita Hartig entre molts d’altres
  • El mestre Josep Pons dirigeix aquesta òpera “delicada, rica i bella” que comptarà amb una Orquestra de 95 músics i un Cor també de 95 veus
  • La nova producció està plena de metàfores visuals i fa ús de les últimes tecnologies: escenografia en moviment de Carles Berga, cobots –robots col·laboratius- d’Universal Robots i el vestuari de llums led de Chu Uroz
  • El Liceu estrena també nova façana en el marc del 20è aniversari, que inclou la intervenció en el rellotge, la il·luminació i els vitralls wagnerians  

 

Barcelona, 27 de setembre de 2019. El 7 d’octubre del 1999 el Gran Teatre del Liceu reobria les seves portes després del fatídic incendi amb la Turandot dirigida per Núria Espert. Exactament vint anys més tard, el Teatre torna a inaugurar temporada amb aquesta òpera inacabada de Puccini, una producció ‘high tech’, futurista i poètica de Franc Aleu i amb la direcció musical de Josep Pons. Una estrena mundial que reunirà del 7 al 25 d’octubre algunes de les millors veus del moment, encapçalades per Iréne Theorin, Lise Lindstrom, Jorge de León, Gregory Kunde, Ermonela Jaho i Anita Hartig entre moltes d’altres. 

De la genialitat de Franc Aleu neix aquesta espectacular proposta ‘high-tech’ plena de metàfores visuals i que fa ús de les últimes tecnologies per inundar l’escenari de colors, textures i videocreacions: cobots (robots col·laboratius d’Universal Robots), tecnologia 3D, audiovisuals d’avantguarda...

 

Una gran piràmide presideix l’espai escènic emulant el tron de l’emperador i llar de Turandot. Una impressionant estructura giratòria amb sis blocs d’escales i coronada per dos braços robòtics que serveix per crear una al·legoria del poder i de la societat contemporània en les seves obsessions més morboses: la intromissió en la vida privada dels altres, l’espectacle del linxament i la fascinació pels mecanismes de control social... “Un món creat per atrapar-nos com a mosques i crear-nos una addició irresistible”, assegura Aleu.

Els tres actes comparteixen la mateixa escenografia, però va canviant en cada escena, “com qui canvia de pantalla en un videojoc”, assegura Aleu. Un món virtual que ha estat possible gràcies a un equip de luxe format per  Susana Gómez, codirectora d’escena, l’espai escènic de Carles Berga, el vestuari ple de detalls tecnològics com  llums led controlades per wifi de Chu Uroz i el complex sistema d’il·luminació de Marco Filibeck.

La darrera òpera que va compondre Puccini i que, de fet, va deixar inacabada, serà un dels reptes de la temporada per a l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, que per a aquesta ocasió comptarà amb 95 membres a cada formació. Al capdavant, Josep Pons afrontarà aquesta òpera (amb el final que va compondre Franco Alfano) que qualifica de “delicada, rica i bella” i que està farcida de grans moments musicals com el que protagonitza Turandot en el segon acte amb la seva ària més exigent i poderosa “In questa reggia”, una autèntica muntanya russa d’aguts difícils de sostenir o el plany final de Liù abans de llevar-se la vida al tercer acte amb “Tu che di gel sei cinta”. Però sens dubte el clímax és la que probablement sigui l’ària més famosa al món, el “Nessun dorma” de Calaf al tecer acte.  

 

Nous spots de temporada

El director, guionista i dramaturg Marc Crehuet ha estat l’encarregat de realitzar els spots de la nova temporada del Gran Teatre del Liceu. Avui mateix s’estrena el primer d’una sèrie de 4 anuncis que s’aniran publicant a mida que s’acosti la data d’estrena de cada títol.