Totes les noticies

'Les contes d'Hoffmann' d'Offenbach torna al Liceu amb les veus d'Osborn i Jaho

  • Considerada com una de les principals obres mestres del romanticisme francès, Les contes d’Hoffmann de Jacques Offenbach arriba al Gran Teatre del Liceu de la mà de l’onírica producció de Laurent Pelly
  • El mestre Riccardo Frizza dirigeix un elenc immillorable de veus que, juntament amb l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu, s’enfronten a l’última gran òpera d’Offenbach
  • Un repartiment de luxe encapçala els rols principals: els tenors John Osborn i Arturo Chacón-Cruz com a Hoffmann, Ermonela Jaho en el paper d’Antonia, Olga Pudova i Rocío Pérez interpretant Olympia i Nino Surguladze i Ginger Costa-Jackson posant veu a Giulietta
  • L’obra, inacabada per la mort del compositor l’any 1880, narra els infortunis del poeta Hoffmann, obsessionat amb triomfar en l’amor. Representada 25 vegades al Teatre, el públic liceista podrà retrobar-se ara amb una creació artística fantàstica
  • L’horari de les funcions serà a les 18:30h per permetre a tot el públic poder retornar a les seves cases abans del toc de queda establert per les restriccions de la pandèmia. La funció del diumenge dia 31 de gener es mantindrà a les 17h

Barcelona, 12 de gener de 2021. El Gran Teatre del Liceu comença l’any amb un dels èxits més estimats pel públic, Les contes d’Hoffmann de Jaques Offenbach, una producció del prestigiós Laurent Pelly i sota la batuta del reconegut director italià Riccardo Frizza, en substitució de Jordan de Souza, qui va cancel·lar la seva participació per motius personals. La més famosa de les òperes còmiques franceses es podrà veure del 18 de gener a l’1 de febrer, amb un total de 10 funcions. Un equip artístic de luxe on John Osborn i Arturo Chacón-Cruz es posaran a la pell del poeta maleït Hoffmann que evoca el seu passat amorós amb Olympia (Olga Pudova i Rocío Pérez), Antonia (Ermonela Jaho) i Giulietta (Nino Surguladze i Ginger Costa-Jackson). La mezzosoprano Marina Viotti interpretarà el rol de musa/Nicklausse juntament amb Carol García (19 i 31 de gener), en substitució de Stéphanie d’Oustrac que ha cancel·lat la seva participació en la producció per motius de salut. Un elenc immillorable de veus que també compta amb Alexander Vinogradov i Roberto Tagliavini, encarnant els quatre malvats. En el paper de Stella, degut a l’aïllament preventiu de la soprano Adriana González, s’incorpora al repartiment Elena Sancho Pereg, que cantarà la nit d'estrena i farà un total de 5 funcions (18, 19, 25, 28 i 31 de gener). Un cop superats els 10 dies d'aïllament, González es reincorporarà fent la seva primera funció el 20 de gener i seguirà el 21, 26, 30 de gener i 1 de febrer.

Recupera aquí la roda de premsa de presentació de Les contes d'Hoffmann:

A Les contes d’Hoffmann, Offenbach crea un món amb les seves pròpies regles que ens condueix a un univers en què els somnis i la realitat s’entrellacen. Sense renunciar al seu propi estil –amè, sensible i de dolça melodia–, el dramaturg va eixamplar amb ambició els límits de l’òpera còmica. L’obra, inacabada per la mort del compositor l’any 1880,  va quedar sense detalls de com s’havia de veure exactament el conjunt damunt d’un escenari. Les cinc parts que va crear–tres actes, pròleg i epíleg–, tot i que van quedar pràcticament tancades, se sotmeten sovint a revisions musicològiques. És per això, que cada producció és una veritable sorpresa i novetat. La versió de Laurent Pelly, que es va estrenar al Liceu el 2013, s’adapta a la proposta d’Offenbach i recull les dues cares del Romanticisme: la fosca història i la màgia del seu revers. Pelly recorre a la idea del viatge oníric del protagonista, un recurs narratiu sempre eficaç per dibuixar una zona boirosa on sembla que es confonen fantasia i veritat.

L’última obra dramàtica que va compondre Offenbach serà un dels reptes per a l’Orquestra Simfònica i el Cor del Liceu, que per a aquesta ocasió comptarà amb Riccardo Frizza al capdavant. La partitura està farcida de grans moments musicals com el que protagonitzen Hoffmann i Olympia al segon acte i en el qual les veus del tenor i la soprano es compenetren en una dolçor lírica encisadora. Però sens dubte el clímax és la famosa barcarola del tercer acte. Giulietta i Nicklausse canten una de les melodies més reconegudes de tots els temps, una tonada deliciosa a mig camí entre el tempo de vals i l’efecte hipnòtic d’una cançó de bressol.

L’argument de la peça, que s’inspira en els relats fantàstics de l’escriptor alemany E. T. A. Hoffmann, relata la història del poeta Hoffmann, enamorat de Stella, que s’embarca, empès per la musa, en un viatge durant una nit extraordinària per trobar la dona ideal, encarnada en les protagonistes dels actes respectius: Olympia (un autòmat), Antonia (una jove que emmalalteix quan canta) i Giulietta (una cortesana a Venècia). La musa, però, busca el fracàs amorós d’Hoffmann, ja que està convençuda que només quan ell renunciï a l’amor es podrà abocar a la poesia i escampar el seu bé a tota la humanitat.

Les contes d’Hoffmann és una òpera en tres actes amb música de Jaques Offenbach i llibret de Jules Barbier. Es va estrenar per primer cop el 10 de febrer de 1881 a l'Opéra Comique de París. A Barcelona va arribar en castellà al Teatre Eldorado, amb una primera representació el 22 d’abril de 1905. Al Liceu, s’hi va estrenar uns anys més tard, el 5 de febrer del 1924, i des d’aleshores s’ha pogut veure al Teatre 25 cops.

Liceu, un espai segur

El Gran Teatre del Liceu ha treballat des de l’inici de la pandèmia en poder habilitar una sèrie de mesures adaptades per garantir la seguretat sanitària dins del Teatre. Un protocol que té la finalitat de donar compliment a la normativa del departament de Salut i les condicions específiques del Procicat en matèria d’equipaments culturals.

Amb la intenció d’assegurar al màxim que el Liceu sigui un espai segur recordem que és obligatori l’ús de mascareta i gel hidroalcohòlic dins el Teatre. Entre altres mesures es troben el control de temperatura en els accessos, la desinfecció constant dels espais, la renovació permanent de l’aire a través de dos nous ventiladors que s’han instal·lat l’agost del 2020, la inhabilitació del guarda-roba, i l’ús del format digital per als programes de mà.

Per tal que el públic pugui retornar a les seves cases abans del toc de queda, l’horari de les funcions serà a les 18:30h. La funció del diumenge dia 31 de gener es mantindrà a les 17h.