Totes les noticies

L'òpera més popular de Puccini, 'Madama Butterfly', al Liceu

Barcelona, 8 de gener de 2019. Torna al Gran Teatre del Liceu la reeixida producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier sobre una de les òperes més preuades del verisme italià. La producció del Liceu i la Royal Opera House – Covent Garden ja va esdevenir un èxit el 2006 i el 2013 i ara retorna sota la batuta del mestre Giampaolo Bisanti i amb la reposició de Gilles Rico. Tres sopranos de renom internacional s’alternaran en el paper protagonista. D’una banda l’aclamada soprano armènia Lianna Haroutounian, que acaba de triomfar amb el mateix rol a la Wiener Staatsoper i que debuta al Liceu, i de l’altra, l’estrena d’Ainhoa Arteta en el rol de Cio-Cio-San el pròxim 20 de gener. La soprano italiana Maria Teresa Leva debutarà també el rol de Cio-Cio-San al Liceu, on cantarà per primera vegada, en substitució d’Ainhoa Arteta que ha hagut de cancel·lar les funcions del dia 13 i 16 de gener per una laringitis. Dos grans tenors com Jorge de León, que acaba de cantar el mateix rol també a la Wiener Staatsoper, i Rame Lahaj, que ve de protagonitzar La bohème al Bolshoi Theater de Moscou i que també debuta al Liceu, encarnaran el tinent nord-americà Pinkerton que acaba trencant el cor de la geisha.

Giampaolo Bisanti, 	Rame Lahaj, Lianna Haroutounian i Jorge de León.

El drama de Cio-Cio-San segueix sent un dels preferits del públic operístic. Madama Butterfly ens explica una història d’amor incondicional protagonitzada per una jove geisha de Nagasaki que, després de casar-se amb el tinent nord-americà Pinkerton i ser repudiada per la seva pròpia família, és abandonada també pel seu marit. Quan l’oficial retorna casat amb una altra dona occidental, reclama el fill que Cio-Cio-San ha tingut en la seva absència, fet que acabarà per trencar el cor de la protagonista i conduir-la al suïcidi.

Després de l’èxit assolit en les seves dues anteriors visites al Liceu, aquesta reposició torna amb una proposta teatral que destaca per l’elegància i la senzillesa típiques de l’estètica japonesa. Un minimalisme inspirat en els espais escènics centenaris del teatre nipó que permeten cedir el centre de la posada en escena a la tragèdia de Butterfly. El vestuari d’Agostino Cavalca i la il·luminació de Christophe Forey treballen en consonància per dotar aquest muntatge d’un espai poètic ple de bellesa i petits detalls.

Giampaolo Bisanti i Lianna Haroutounian.

Giacomo Puccini és probablement un dels compositors més populars de la història, un gran músic que sabia com commoure l’espectador. Madama Butterfly té molts moments en els quals se’n dona bona mostra, com el meravellós duet entre Pinkerton i Cio-Cio-San durant la seva nit de noces “Vine la sera”, o el llegendari cor a boca tancada, que potencia l’agònica espera de la geisha pel seu estimat. És precisament en aquesta llarga espera quan la soprano entona l’ària més emblemàtica de l’òpera de Puccini, “Un bel di vendremo”.

Tot i que avui és una de les seves òperes més populars i representades arreu, Puccini va viure un dels fracassos més estrepitosos de la seva vida quan Madama Butterfly es va estrenar a La Scala de Milà el 17 de febrer de 1904. Les revisions que va fer el compositor italià posteriorment la varen convertir en una de les òperes més reconegudes del repertori (en la seva versió final de 1907). Curiosament, a Barcelona Madama Butterfly es va estrenar no pas al Liceu sinó al Teatre del Bosc (a Gràcia) el 2 d’agost de 1907. Les primeres funcions al Liceu van tenir lloc el 10 de desembre de 1909 i la darrera va ser el 29 de juliol de 2013. Al coliseu de La Rambla s’ha representat un total de 178 vegades.

Amb el suport de:

Madama Butterfly
Puccini
Del 12 al 29 de gener

Compra ara