Totes les noticies

'Mitridate, re di Ponto', de Mozart, al Liceu el 2 de desembre

  • L'esforç dels artistes i del Liceu han permès mantenir aquest espectacle en la programació després de la seva cancel·lació el passat 24 de novembre degut a les darreres mesures de contenció de la pandèmia
  • La impossibilitat de poder realitzar dues funcions seguides ha fet que el propi Marc Minkowski, a petició del Teatre, esculli una àmplia selecció dels números més rellevants de l’òpera  per poder fer dos passis de 90 minuts -17h i 20:30h- per poder encabir les 1.000 persones amb entrada
  • La voluntat del Liceu i de la Formació ha estat la de mantenir en tot moment aquesta proposta per seguir amb l’activitat cultural amb l’objectiu, també, de preservar l’esperat debut del prestigiós director musical al Teatre.
  • En aquest concert d’alt voltatge podrem escoltar l’essència del Mozart més jove amb la formació Les Musiciens du Louvre i un repartiment format per Michael Spyres, Elsa Dreisig, Julie Fuchs o Paul-Antoine Benos-Dijan, entre d’altres
  • Tots aquells espectadors que, per diferents circumstàncies, no poguessin assistir a l’espectacle en aquesta nova data, se’ls hi retornarà l’import de l’entrada

Barcelona, 27 de novembre de 2020. El Gran Teatre del Liceu obrirà de nou les seves portes al públic el 2 de desembre amb la reubicació de Mitridate, re di Ponto, una òpera que Wolfgang Amadeus Mozart va composar amb tan sols 14 anys. Prevista originalment pel 24 de novembre i suspesa degut a les mesures de contenció de la pandèmia, arribarà finalment l‘escenari gràcies a l’esforç i la voluntat de l’equip artístic i del Teatre, que han fet l’esforç per reubicar el concert dirigit pel reputat director musical Marc Minkowski. Sota la seva batuta estarà la formació Les Musiciens du Louvre i les magnífiques veus de Michael Spyres –que substitueix a Pene Pati, que no ha pogut viatjar a Europa degut als protocols COVID-, Elsa Dreisig , Julie Fuchs o Paul-Antoine Benos-Dijan –que substitueix Jakub Józef Orlinski també per problemes de mobilitat degut a la pandèmia-, entre d’altres. 

Aquesta comunicació ha restat pendent fins a l’últim moment de les possibles novetats i modificacions de les restriccions imposades pel Govern de la Generalitat de Catalunya. Per tant, i degut a que la normativa actual, al Liceu no s’hi podran allotjar més de 500 persones en aquest primer tram de la desescalada i, per tant, s’han hagut d’aplicar una sèrie de modificacions per poder fer viable aquesta representació.

Mitridate, re di Ponto es podrà veure el proper dimecres dia 2 de desembre al Liceu, la data màxima prevista per la formació per finalitzar la gira que estaven realitzant per Europa, és per aquest motiu que el Teatre no ha pogut treballar una data més enllà veient-se obligat a adaptar-se a les restriccions actuals de la pandèmia. A més, la impossibilitat de poder realitzar aquest concert en dos dies consecutius, ha fet que el propi Marc Minkovski, a petició del Teatre, realitzi una àmplia selecció de la peça per poder habilitar dos passis en un mateix dia -17h i 20:30h- i, així, poder ubicar les 1.000 persones que tenien entrada per aquest espectacle en dues representacions de 90 minuts i 500 persones, respectivament. La voluntat del Teatre i de la Formació ha estat en tot moment poder mantenir aquesta proposta per poder mantenir l’activitat cultural i poder preservar que tots els espectadors amb entrada poguessin tenir la oportunitat de veure el debut del prestigiós director musical al Teatre.

La selecció que proposa Minkowski aglutina el bo i millor d’aquesta òpera del jove Mozart. Fragments molt propers a la genialitat on mai podríem associar a un adolescent de 14 anys. L’Obertura serà el tret de sortida d’aquests prop de 90 minuts on gaudirem de les tres intervencions principals -i mort- del protagonista, les dues àries d’Aspasia, de Sifare i de Farnace, la Marcia, el finale de conjunt...Focs artificials vocals que posen a prova als solistes. Fastuositat classicista en aquesta condensació: la playlist particular que en fa el mateix Marc Minkowski. Els dos passis previstos, a les 17h i a les 20:30h, estan programats per poder finalitzar l’activitat a les 22h de la nit i preveuen, entre funció i funció, un desinfectat global de la sala.

Tots aquells espectadors que, per diferents circumstàncies, no poguessin assistir a l’espectacle en aquesta nova data, se’ls hi retornarà l’import de l’entrada.

‘Mitridate, re di Ponto’

Un jove Mozart, de només 14 anys, escriu la seva tercera òpera i exposa amb nuesa i subtilitat les obsessions, les febleses i les inseguretats del personatge central, Mitridate, el regne del qual està assetjat per Roma. Els seus fills, Farnace i Sifare, estan tots dos enamorats d’Aspasia, la dona amb la qual planeja casar-se el mateix rei tirà, ofuscat amb la venjança. A mesura que l’amenaça romana avança, la família esclata fracturada per la por, la gelosia i la passió. En aquest combat íntim, Mitridate retrata amb cruesa les incerteses en la transmissió del poder, les relacions paternofilials, les rivalitats fraternals i l’indult: es pot perdonar un amant que t’abandona? Pots disculpar el pare que estava a punt d’assassinar-te? Tots aquests temes són abordats magistralment per un adolescent genial, que deixa per a la posteritat un darrer quintet on afloren les lliçons: venjança contra aquells que vulguin acabar amb la llibertat del món. Un finale on la realitat de la vida dels homes es mesura amb la mida dels seus propis ideals.

Mitridate, re di Ponto és una opera seria en tres actes, música de Wolfgang Amadeus Mozart i llibret de Vittorio Amedeo Cigna-Santi sobre Mithridate de Jean Racine i traduït a l’italià per Giuseppe Parini. Es va estrenar el 26 de desembre de 1770 al Teatro Regio Ducal de Milà però a la programació del Gran Teatre del Liceu no va arribar fins a l’11 de març de 1996, representant-se al Palau de la Música Catalana degut a l’incendi que mantenia el Liceu tancat. Només s’ha pogut veure en dues ocasions.

Amb el suport de: