Inflamate refugee Liceu Miralls

Schellekens & Peleman: Inflatable Refugee

Instal·lació

Una gran figura inflable que representa un refugiat assegut

Del 16 al 30 de juny del 2024
Saló dels Miralls

Coincidint amb la crisi migratòria actual d'Est a Oest, Schellekens & Peleman han començat a treballar en The Inflatable Refugee. Una gran figura inflable d'un home adult que representa un refugiat assegut.

The Inflatable Refugee mira fixament a la distància. Ha arribat a un lloc segur o serà refusat i enviat de tornada d'on va venir? La seva gran mida li permet mirar per sobre de nosaltres i més enllà, i vigilar l'horitzó, sense estar limitat per fronteres ni documents. El fa inescapable, innegablement present.

El veiem com un ésser humà o com un problema? La seva presència és una oportunitat o una amenaça, desproveïda de característiques humanes? Schellekens & Peleman han engrandit proporcionalment The Inflatable Refugee per igualar les reaccions extremes que la seva arribada al món occidental va evocar. La seva mida representa com el percebem.

Schellekens & Peleman han escollit crear aquesta figura inflable amb el mateix material que s'utilitza per fer les barques amb les quals els traficants de persones creuen el Mar Mediterrani. 

És massa fràgil per resistir les onades del mar, fent que els passatgers d'aquestes barques siguin extremadament vulnerables.

The Inflatable Refugee ha estat recorrent el món des de Venècia (Itàlia), Uppsala (Suècia), Copenhaguen (Dinamarca) fins a Vejle (Dinamarca), Malines (Bèlgica), Ostende (Bèlgica), Melbourne (Austràlia), Breda (Països Baixos) i ara arriba al Gran Teatre del Liceu a Barcelona.

Schellekens

L'artista visual belga Schellekens està interessat en els éssers individuals i com actuen en la vida quotidiana. Això ho confronta amb processos inadvertits, com les convencions socials que tenen un gran impacte en les vides i el funcionament d'aquests individus. Li interessa les eleccions que fem, els resultats i la mal·leabilitat de la felicitat.

El treball de Schellekens sovint és una barreja de poesia, surrealisme, humor i absurd i es balanceja a les vores de l'art urbà, el dadaisme i l'art performatiu. Per establir una interacció directa entre l'art i el públic, l'artista sovint opera a la proximitat del públic i investiga l'impacte que genera. Aquest impacte no està destinat a donar suport a l'estatus de l'artista, sinó que només pretén establir una comunicació directa entre el públic i l'obra d'art. Els elements provocadors en la seva obra s'han d'entendre com una invitació a reflexionar sobre les convencions i els valors acceptats en la societat. Aquests diàlegs sovint formen la base de la seva pràctica artística. Sense l'un o l'altre, l'obra sovint no existeix.

Schellekens fa una investigació contínua sobre com poden desaparèixer les fronteres entre l'art i el públic. Sovint fa obres que només són visibles o tangibles mitjançant la interacció del públic. El seu objectiu és infiltrar l'art en la vida quotidiana, per alimentar-nos amb reflexió, pausa, dubte i curiositat. Sovint presenta una observació afilada embolicada en capes subtils d'humor. La seva intenció és crear art, que sigui àmpliament comprès per un públic ampli i divers, sense renunciar a la qualitat artística i de contingut. Això és el que Schellekens anomena el seu principi de 'l'art per a tots'.

En el passat, Schellekens va ser convidat a mostrar el seu treball pel Museum Victoria – Austràlia, Tate Liverpool – Regne Unit, Universitat de Berkeley – EUA, Watou Arts Festival – Bèlgica, Vejle Museum of Art – Dinamarca, The Nunnery Gallery – Regne Unit, The Crystal Ship Streetart Festival – Bèlgica,...

Actualment, Schellekens principalment fa obres com a part del col·lectiu Schscht, juntament amb Koosje Schmeddes. També crea obres sota el seu propi nom i forma part del col·lectiu Schellekens & Peleman. El col·lectiu és més conegut per la seva icònica obra d'art 'Inflatable Refugee', una figura d'un refugiat inflat navegant en un vaixell de ciutat en ciutat.

Schellekens viu i treballa a Boechout, Bèlgica.