Producció de la Bayerische Staatsoper amb les veus de Gregory Kunde, Carlos Álvarez i Krassimira Stoyanova
Quan Verdi es va tancar a escriure una òpera basada en l’Otello de Shakespeare, inicialment va voler titular-la Iago, atès que l’Otello de Rossini encara gaudia d’un gran èxit. Atret per la maldat d’un personatge manipulador i obsessiu, Verdi li va regalar algunes de les pàgines i frases musicals de l’obra. D’altra banda, el gelós musulmà i la seva ingènua esposa acaben sent les víctimes de la seva audàcia diabòlica.
Les celebrades frases d’entrada de l’heroic Otello, en una de les entrades més grans de la història de l’òpera, seguides d’un pla perfecte ple de mentides i estratègies, condueixen a la desintegració d’un Otello obsessiu i gelós, així com a la mort de Desdèmona.
Iago, en la seva estratègia, veu aquesta feblesa en Otello. Entre la magnificència del guerrer noble i virtuós del primer acte i l’home que se suïcida veient la seva decadència moral, hi ha una lenta degradació. Al final ja és un “altre”. La intensitat de la tragèdia aquí s’amaga en la intimitat de dubtar d’un mateix.
La producció d’Amélie Niermeyer mostra de lluita interior i exterior que habita en el text de Shakespeare, però posant també al centre la figura de Desdèmona. D’alguna manera subratlla el feminicidi i la misogínia amb les ulleres del realisme, l’expressionisme i la cruesa del teatre modern.
Otello
DRAMMA LIRICO EN QUATRE ACTES
Llibret d’Arrigo Boito basat en el drama Othello de William Shakespeare.
Estrena absoluta: 5/02/1887 al Teatro alla Scala de Milà.
Estrena a Barcelona: 19/11/1890, al Gran Teatre del Liceu.
Darrera representació al Liceu: 07/02/2016.
Total de representacions al Liceu: 165.
- Durada total aproximada 2h 45m
- Primera part 1h 12m
- Pausa 20m
- Segona part 1h 11m
Fitxa artística
- Direcció musical
- Gustavo Dudamel
- Direcció d’escena
- Amélie Niermeyer
- Escenografia
- Christian Schmidt
- Vestuari
- Annelies Vanlaere
- Il·luminació
- Olaf Winter
- Vídeo
- Philipp Batereau
- Producció
- Bayerische Staatsoper (Munic)
- Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu
- Direcció del Cor
- Conxita Garcia
Repartiment
Otello | Gregory Kunde | 27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril |
---|---|---|
Jorge de León | 28,31 de març i 7,10,13 d'abril | |
Jago | Carlos Álvarez | 27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril |
Željko Lucic | 28,31 de març i 7,10,13 d'abril | |
Cassio | Airam Hernández | |
Roderigo | Francisco Vas | |
Lodovico | Felipe Bou | |
Montano | Fernando Latorre | |
Desdemona | Krassimira Stoyanova | 27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril |
Eleonora Buratto | 28,31 de març i 7,10,13 d'abril | |
Emilia | Mireia Pintó |
Canvis
- Gustavo Dudamel substitueix el mestre Riccardo Frizza, que suspèn la seva participació a Otello per motius d’agenda.
Més info
La veu del Liceu
T'oferim articles, anàlisis i comentaris per ampliar la informació sobre aquest títol.
Informació d'interès
Sessió informativa
Cada dia 45 minuts abans de la funció, tindrà lloc a la mateixa sala principal una sessió informativa prèvia sobre l'òpera que veurem.
Cronologia liceista
Consulta AQUÍ la relació històrica de funcions d'Otello de Verdi al Gran Teatre del Liceu.
Retransmissió
Segueix l'òpera en directe a Catalunya Música (també UER) el dissabte 27 de març a les 19h.
Lectura fàcil
Descarrega AQUÍ l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.