RIGOLETTO

  

Liceu entre generacions

Acompanyar els és ers estimats i donar-los l’oportunitat de viure en primera persona una òpera: aquest és l’esperit del “Liceu entre generacions”, una funció pensada exclusivament per als abonats que vulguin transmetre l’estima per l’òpera a les noves generacions: un regal per a l’ànima que va més enllà d’una simple afició.

Per això el Liceu ofereix enguany l’òpera Rigoletto el dissabte 4 de desembre de 2021 a les 19h.

Cada abonat podrà escollir fins a 3 acompanyants a qui transmetre la seva passió per l’òpera (2 dels acompanyants han de tenir entre 14 i 28 anys).

Preu únic: 35€. Places limitades
Edat mínima: 14 anys

Contradiccions i antagonismes per a una partitura extraordinària

Verdi escrivia al seu llibretista Francesco Maria Piave: “Oh! Le Roi s’amuse de Victor Hugo és el tema més gran i potser el drama més important dels temps moderns. És una obra digna de Shakespeare!”. El compositor estava treballant en una adaptació d’El rei Lear quan va tornar a Hugo, a qui devia, amb Ernani, el seu major triomf dels anys més difícils.

Per a Verdi, l’irresistible triangle entre el rei, la seva filla i el bufó va ser com un llamp, una inspiració. Entre el frívol i llicenciat Duca i Gilda, víctima de la ignorància que la manté captiva, hi ha el bellíssim personatge del geperut de dues cares que té la protecció familiar i la pau de la llar com a paradís: exteriorment deforme i ridícul però, alhora, apassionat i ple d’amor en el seu interior. Pare obsessionat amb la maledicció, monstruós i esquinçador, grotesc i sublim a parts iguals, el paper principal arriba al seu apogeu a l’ària “Cortigiani, vil razza dannata”, que, des de l’esclat de la ràbia fins al moment de la súplica, confirma la capacitat del compositor d’adaptar una forma heretada del bel canto al realisme teatral.

L’exuberant producció de Monique Wagemakers, amb el preciós vestuari vermell de Venècia, accentua el maltractament, la cerca d’identitat i l’abús de poder sobre els impotents: el Duca sobre Rigoletto i aquest darrer sobre la seva pròpia filla. Contradiccions i antagonismes per a la construcció d’una partitura extraordinària.

PARADÍS: la filla, la família i la llar

Rigoletto

Melodrama en tres actes.
Llibret de Francesco Maria Piave.

Estrena absoluta: 11/03/1851 al Teatro La Fenice de Venècia.
Estrena a Barcelona: 03/12/1853 al Gran Teatre del Liceu.
Darrera representació al Liceu: 06/04/2017.
Total de representacions al Liceu: 375.

  • Durada total aproximada 2h 40m

Fitxa artística

Director d'escena
Monique Wagemakers
Escenografia
Michael Levine
Vestuari
Sandy Powell
Il·luminador
Reinier Tweebeeke
Il·luminador repositor
Cor van den Brink
Dramatúrgia
Klaus Bertisch
Coproducció
Gran Teatre del Liceu i Teatro Real
Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director
Daniele Callegari

Repartiment

Duc de MàntuaSaimir Pirgu
RigolettoMarkus Brück
GildaAigul Khismatullin
SparafucileLiang Li
MaddalenaRinat Shaham
GiovannaLaura Vila
Comte de MonteroneMattia Denti
MarulloMichal Partyka
Matteo BorsaMoisés Marín
Comte de CepranoStefano Palatchi
Comtessa de CepranoSara Bañeras

desembre 2021

4dissabte19:00