ARIADNE AUF NAXOS

  
VENDA PREFERENT
01/09/21
VENDA GENERAL
06/09/21

Amb direcció escènica de Katie Mitchel, una òpera tan impertinent com irresistible

Els fonaments del repertori descansen sobre unes intenses col·laboracions entre llibretista i compositor. Aquest és el cas del binomi Mozart-Da Ponte, Verdi-Boito o Strauss-von Hofmannsthal. Precisament Ariadne auf Naxos és, després d’Elektra i Der Rosenkavalier, el tercer títol —de sis— fruit d’aquest treball conjunt.

El 1911, l’endemà de la creació de Der Rosenkavalier, Strauss i el seu poeta-llibretista desitgen renovar aquesta associació creativa i tramen una adaptació de Le Bourgeois Gentilhomme de Molière. Després de la seva revisió, s’estrena la versió definitiva l’any 1916 amb un èxit immediat. De colors mozartians, integra i conjuga el neoclassicisme i les danses populars de màscares italianes, els moments wagnerians més inflamats amb una cançó de bressol més pròpia de Schubert, i un llenguatge desacomplexat, flexible i expressiu al servei de la teatralitat.

L’Ariadne auf Naxos de Katie Mitchell, la reputada directora teatral, planteja la història de l’home més ric de Viena, que ha encarregat una opera seria a un jove compositor, a més de convidar-hi un grup d’actors de la commedia dell’arte. Mentre demana que actuïn tots a la vegada, la frívola Zerbinetta intenta convèncer la tràgica Ariadne que els homes són tots iguals i fins i tot intercanviables. Aquest debat entre la fidelitat en oposició a la metamorfosi, a banda de ser un homenatge a Molière i a Mozart, és una òpera tan impertinent com irresistible. La vida imposa l’oblit i la transformació.

Ariadne integra aquesta imatge pirandelliana del “teatre dins del teatre” i, sota una capa d’aparent comicitat, amaga els disgustos de l’amor i de la vida. Multiplicitat de sentiments en acció i un xoc de mons que finalment conviuen en la resignació d’un paradís inabastable.

PARADÍS: l’amor

Ariadne auf Naxos

ÒPERA EN UN PRÒLEG I UN ACTE
Llibret d’Hugo von Hofmannsthal 
Estrena absoluta: 25/10/1912 al Kleinen Haus des Hoftheaters de Stuttgart (primera versió).
04/10/1916 a la Wiener Hofoper (versió definitiva)
Estrena a Barcelona:  14/01/1943, al Gran Teatre del Liceu
Darrera representació al Liceu: 12/11/2002
Total de representacions al Liceu: 24 

  • Durada total aproximada 2h 40m

Fitxa artística

Direcció d'escena
Katie Mitchell
Dramatúrgia
Martin Crimp
Escenografia
Chloe Lamford
Coreografia
Joseph W. Alford
Vestuari
Sarah Blenkinsop
Il·luminació
James Farncombe
Producció
Gran Teatre del Liceu, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtres de la Ville de Luxembourg, Finnish National Opera and Ballet i Royal Danish Oper
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director
Josep Pons

Repartiment

El majordomMaik Solbach
Un mestre de músicaJosé Antonio López
El compositorSamantha Hankey22,26,28 de setembre i 3 d'octubre
Paula Murrihy27,29 de setembre i 2,4 d'octubre
El tenor (Bacchus)Nikolai Schukoff22,26,28 de setembre i 3 d'octubre
Brandon Jovanovich27,29 de setembre i 2,4 d'octubre
Un oficialJosep Fadó
Un mestre de dansaRoger Padullés
Un perruquerJorge Rodríguez Norton
Un lacaiDavid Lagares
ZerbinettaElena Sancho Pereg22,26,28 de setembre i 3 d'octubre
Sara Blanch27,29 de setembre i 2,4 d'octubre
Primadonna (Ariadne)Iréne Theorin22,26,28 de setembre i 3 d'octubre
Johanni van Oostrum27,29 de setembre i 2,4 d'octubre
ArlequíBenjamin Appl
NàiadeSonia de Munck
DríadeAnnaïs Masllorens
EchoNúria Vilà
ScaramuccioVicenç Esteve
TruffaldinoAlex Rosen
BrighellaJuan Noval Moro

setembre 2021

22dimecres19:00
26diumenge17:00Torn T
27dilluns19:00Torn D
28dimarts19:00Torn A
29dimecres19:00Torn B

octubre 2021

2dissabte19:00Torn C
3diumenge18:00Torn FAD
4dilluns19:00Torn H