int(200)

Il trovatore

El muntatge signat per Àlex Ollé s’inspira en la Primera Guerra Mundial

Leonora i Manrico, una parella que encarna la llibertat i l’idealisme, està condemnada per la gelosia i l’amenaça del poder. El comte de Luna, punitiu i sàdic, té una debilitat obsessiva: Leonora; mentre la misteriosa i enigmàtica Azucena custodia un secret que els destruirà a tots. Amb les seves maquinacions, convertirà Leonora en una immortal heroïna condemnada al sacrifici. Els mecanismes del drama i una profunditat psicològica subratllada per una música radiant i expansiva que desborda imaginació converteixen Il trovatore en una de les cimeres del repertori. Sinceritat i puresa són els trets de Leonora, aquí presentada per Saioa Hernández i Hibla Gerzmava.

Vittorio Grigolo, Juan Jesús Rodríguez i Ksenia Dudnikova completen aquesta història d’amor i venjança a l’Aragó del segle xv, en la qual els personatges són víctimes de les visions patològiques de la gitana.

El muntatge signat per Àlex Ollé per a l’Òpera de París, que s’inspira en la Primera Guerra Mundial, retrata les conseqüències d’una guerra entre germans on les accions irracionals no deixen espai per a la reflexió. Una extenuant guerra de trinxeres on els humans són personatges abstractes i fantasmagòrics plens d’odi.

Un destacadíssim repartiment per a aquesta tragèdia, estrenada a Roma l’any 1853 (i el 1854 al Liceu), en la qual Verdi mostra el pes del passat i la impossibilitat de superar-lo. En l’era dels moviments antirracials contra la mort de George Floyd, la visió exòtica de les minories des de l’òptica del segle XIX ens serveix per denunciar els substrats i estereotips que han forjat la nostra mirada. Aquesta és la veritable vendetta de la història: “Sei vendicata, o madre!”.

Amb la col·laboració de:

Il trovatore
Òpera en quatre actes.
Llibret de Salvadore Cammarano i Emanuele Bardare.
Estrena absoluta: 19/1/1853 al Teatro Apollo de Roma.
Estrena a Barcelona: 20/5/1854, al Gran Teatre del Liceu.
Darrera audició al Liceu: 4/10/2020, en versió de concert.
Total de representacions al Liceu: 286.

  • Durada aproximada 2h 50min
    • Primera part 1h 12m
    • Pausa 30m
    • Segona part 1h 4m

Fitxa artística

Direcció d'escena
Àlex Ollé
Escenografia
Alfons Flores
Vestuari
Lluc Castells
Ajudant de vestuari
Jose Novoa
Il·luminació
Urs Schönebaum
Coproducció
Opéra National de Paris i Dutch National Opera (Ámsterdam)

Repartiment

COMTE DE LUNAJuan Jesús Rodríguez27,30 d'octubre i 2,5,7 de novembre
Àngel Òdena28,31 d'octubre i 3,6,8 de novembre
LEONORASaioa Hernández27,30 d'octubre i 2,5,7 de novembre
Hibla Gerzmava28,31 d'octubre i 3,6,8 de novembre
AZUCENAKsenia Dudnikova27,30 d'octubre i 2,5,7 de novembre
Judit Kutasi28,31 d'octubre i 3,6,8 de novembre
MANRICOVittorio Grigolo27,30 d'octubre i 2,5,7 de novembre
Yonghoon Lee28,31 d'octubre i 3,6,8 de novembre
FERRANDOGianluca Buratto27,30 d'octubre i 2,5,7 de novembre
Krzysztof Baczyk28,31 d'octubre i 3,6,8 de novembre
INESMaria Zapata
RUIZAntoni Lliteres
Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director
Riccardo Frizza

octubre 2022

27dijous19:00Torn B
28divendres19:00Torn D
30diumenge18:00Torn F
31dilluns19:00Torn PC

novembre 2022

2dimecres19:00Torn G
3dijous19:00Torn P
5dissabte19:00Torn C
6diumenge17:00Torn T
7dilluns19:00Torn A
8dimarts19:00Torn HAD

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu. En aquest capítol parlem de Il trovatore, una òpera de Verdi dirigida per Àlex Ollé. Produït per 93 metros amb guió de Javier Blánquez.

Playlist

Selecció musical de l'òpera Il trovatore, a càrrec de Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu.

 

La veu del Liceu

T’oferim un seguit d’articles, textos i informació addicional per endinsar-te en aquest títol.

Informació d'interès

Cronologia liceísta 

Consulta AQUÍ la relació històrica de funcions d'Il trovatore de Verdi al Gran Teatre del Liceu. 

Lectura fàcil 

Pots descarregar AQUÍ l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.