Rafael R. Villalobos posa en relleu la pressió política, moral i social
“E avanti a lui tremava tutta Roma”, Floria Tosca, fi de l’acte II (Tosca)
Floria i Mario, són dos d’enamorats que defensen el seu amor en llibertat, però la gelosia d’ella trobarà un tràgic final pel trio protagonista com a conseqüència de l’asfixia de la religió i l’aparell polític. La por a Déu com a eina de dominació política i de manipulació social en un drama on la música subratlla la psicologia dels personatges.
Estrenada a Roma l’any 1900 (i el 1902 al Liceu), Tosca retrata com pesen les sospites d’una prima donna sobre el destí del seu amant. Una heroïna immortal que és femme fatale de fin de de siècle, però també estereotip de la dona moderna compromesa, s’enfronta a Scarpia, que, com a cap de policia, és punitiu i sàdic, però amb una debilitat obsessiva: la diva. Els acords demoníacs que obren l’òpera seran el leitmotiv dels intercanvis violents del segon acte.
En aquesta nova producció estrenada a La Monnaie i coproduïda pel Gran Teatre del Liceu, entre d’altres, el director espanyol Rafael R. Villalobos posa en relleu la pressió política, moral i social sobre el públic combinant-t’ho amb l’univers opressiu que va viure Pier Paolo Pasolini (assassinat perquè se’l considerava enemic del govern) i els turments personals de Caravaggio revisitats per Santiago Ydáñez.
Aquesta pressió, que el Vaticà exerceix urbi et orbi, fa que els personatges de Tosca siguin autèntiques marionetes. Com podran mantenir les seves creences intactes quan tot el que tenen al seu voltant està contaminat de corrupció i despotisme? Com reaccionarà Floria Tosca quan la línia entre poder pervertit i dogma religiós es torni massa porosa? El seu salt al buit no només serà físic, sinó una sortida necessària per mantenir-se autèntica i lliure. Horror i devastació confrontats amb la bellesa.
En un moment de dubte i fragilitat, Scarpia crida: “Tosca, mi fai dimenticare Iddio!”. Qui no ha oblidat en algun moment qui és?
Amb el suport de:
Tosca
Melodramma en tres actes
Llibret de Luigi Illica i Giuseppe Giacosa
Estrena absoluta:14/1/1900 al Teatro Costanzi de Roma
Estrena a Barcelona 30/3/1902, al Gran Teatre del Liceu
Darrera representació al Liceu: 28/6/2019
Total de representacions al Liceu: 191
- Durada aproximada 2h 35min
- Primera part 45m
- Pausa 30
- Segona part 1h 15min
Fitxa artística
- Direcció d'escena
- Rafael R. Villalobos
- Escenografia
- Emmanuele Sinisi
- Vestuari
- Rafael R. Villalobos
- Il·luminació
- Felipe Ramos
- Pintures
- Santiago Ydáñez
- Coproducció
- Théâtre Royal de la Monnaie, Gran Teatre del Liceu, Teatro de la Maestranza y Salas del Arenal i Opéra Orchestre National Montpellier
Repartiment
FLORIA TOSCA | Maria Agresta | 4,7,10,13,16,19,21 de gener |
---|---|---|
Emily Magee | 8,11,18 de gener | |
Monica Zanettin | 12,14 de gener | |
Sondra Radvanovsky | 17,20 de gener | |
MARIO CAVARADOSSI | Michael Fabiano | 4,7,11,13,16,19 de gener |
Antonio Corianò | 8,12,18,21 de gener | |
Vittorio Grigolo | 10,14,17,20 de gener | |
BARÓ SCARPIA | Željko Lučić | 4,7,10,13,16,17,19,20 de gener |
George Gagnidze | 8,11,12,14,18,21 de gener | |
CESARE ANGELOTTI | Felipe Bou | |
SAGRISTÀ | Jonathan Lemalu | |
SPOLETTA | Moisés Marín | |
SCIARRONE | Manel Esteve | |
CARCELLER | Milan Perišic | |
PASTOR | Hugo Bolívar |
Debut Liceu















- Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
- Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
- Director
- Henrik Nánási (funcions del 4, 7, 10, 13, 16, 19 i 21 de gener)
- Director
- Giacomo Sagripanti (funcions del 8, 11, 12, 14, 17, 18 i 20 de gener)
CANVIS REPARTIMENT
-
El tenor Michael Fabiano s'incorpora a la producció en el rol de Mario Cavaradossi, substituint a Roberto Alagna.
-
La soprano Maria Agresta cantarà el rol de Floria Tosca substituint a Aleksandra Kurzak.
-
La soprano Emily Magee s'incorpora a la producció i canta el rol de Floria Tosca els dies 8, 11, 14 i 18 de gener.
-
El baríton Željko Lučić s'incorpora a la producció en el rol d'Scarpia, substituint a Evgeni Nikitin.
-
El tenor Vittorio Grigolo s'incorpora a la producció en el rol de Mario Cavaradossi, substituint a Joseph Calleja.
-
El mestre Henrik Nánási pateix d'una lesió a l'espatlla esquerra i, a fi de no carregar-la, el mestre Giacomo Sagripanti s'incorpora a la producció.
-
En la funció del 14 de gener de 2023, el rol de Tosca és interpretat per Monica Zanettin, en substitució d'Emily Magee, a causa d'una lumbàlgia.
gener 2023
4 | dimecres | 19:00 | Torn B | |||
7 | dissabte | 19:00 | Torn C | |||
8 | diumenge | 17:00 | Torn T | |||
10 | dimarts | 19:00 | Torn G | |||
11 | dimecres | 19:00 | Torn PE | |||
12 | dijous | 19:00 | Torn PC | |||
13 | divendres | 19:00 | Torn F | |||
14 | dissabte | 19:00 | Torn PD | |||
16 | dilluns | 19:00 | Torn D | |||
17 | dimarts | 19:00 | Torn A | |||
18 | dimecres | 19:00 | Torn P | |||
19 | dijous | 19:00 | Torn H | AD | ||
20 | divendres | 19:00 | Torn E | |||
21 | dissabte | 19:00 | Torn PB |
La prèvia
La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu. En aquest capítol parlem de Tosca de Puccini, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez.
Playlist
Selecció musical de l'òpera Tosca a càrrec de Víctor Garcia de Gomar, director artític del Liceu.
La veu del Liceu
T’oferim un seguit d’articles, textos i informació addicional per endinsar-te en aquest títol.