La mítica producció de Núria Espert que va inaugurar el Liceu després de l’incendi de 1994

“Amor! O sole! Vita! Eternità!
Luce del mondo è amore!
Ride e canta nel sole
l’infinita nostra felicità!”

Turandot, final de l’acte III  

Imagen
Play Turandot

 

 

Malgrat la crueltat de la seva trama, Turandot s’ha guanyat un lloc preeminent en el cànon del repertori universal i també en els cors dels públics de tot el món. Amb una partitura brillant i sense precedents, Puccini retrata la princesa sense ànima, freda i implacable en oposició a l’home decidit a guanyar-la costi el que costi. 

El Liceu recupera la producció que obria de nou el teatre després del catastròfic incendi del 1994. Signada per Núria Espert, l’òpera se situa a la ciutat imperial de Pequín, on la princesa Turandot protegeix la seva virginitat sota un jurament: només es podrà casar amb aquell home de sang reial que resolgui tres enigmes que ella mateixa dictarà. Qui fracassi morirà. El règim i la tirania d’una dona incapaç d’estimar, que es nega a convertir-se en humana, que prefereix ser una institució i que imposa un estat de vigilància en el qual els homes són sacrificats. 

Una escenografia monumental, evocadora i orientalista, i un entorn summament rígid i opressiu, ple de bellesa i equilibri formal, amplifiquen l’èpica de la història. 

Puccini no va poder acabar el tercer acte de la partitura, moria l’any 1924 a Brussel·les abans de poder enllestir el duet final, i va ser el seu ajudant, Franco Alfano, qui va completar-la. La primera representació de l’obra al Teatro alla Scala de Milà el 1926 va ser una mena de rèquiem per a Puccini. Arturo Toscanini va dirigir l’obra fins a les últimes notes deixades per Puccini i després va baixar la batuta tot dient: “Aquí acaba l’obra del mestre. Després d’això, va morir”. 

El final d’Alfano es va convertir en la norma en els teatres d’òpera de tot el món, però és precisament en aquesta indefinició dramatúrgica on Espert posa el seu segell: un desenllaç basat en la sumptuositat i en els rituals de la cort xinesa on Turandot, després de reconèixer que l’amor la domina i l’afebleix, prefereix suïcidar-se abans que lliurar-se a l’estranger. Massa esquerdes irreversibles dins del seu cor al costat d’un príncep amb set d’heroi que somia mentre exclama “Vincerò”. 

Amb el patrocini en exclusiva de:

 

 

 

Turandot

DRAMMA LIRICO EN TRES ACTES
Llibret de Giuseppe Adami i Renato Simoni. Últim duo i escena final de Franco Alfano
Estrena absoluta: 25/4/1926 al Teatro alla Scala de Milà
Estrena a Barcelona: 30/12/1928 al Gran Teatre del Liceu
Última representació al Liceu: 25/10/2019
Total de representacions al Liceu: 86  

  • Durada aproximada 3h
    • Primer acte 35min
    • Pausa 20min
    • Segon acte 45min
    • Pausa 30min
    • Tercer acte 43min

Fitxa artística

Direcció d'escena
Núria Espert
Reposició
Bárbara Lluch
Escenografia
Ezio Frigerio (†)
Coreografia
Marco Berriel
Vestuari
Franca Squarciapino
Il·luminació
Vinicio Cheli
Assistència a la direcció d’escena
Anna Ponces
Assistència a la coreografia
Elisa Morris
Assistència al vestuari
Laura Lo Surdo
Mestres assistents musicals
Rodrigo de Vera, Françoise Ferrand, David-Huy Nguyen-Phong i Jaume Tribó
Assistent a la direcció musical
Diego García Rodríguez
Producció
Gran Teatre del Liceu i Asociación Bilbaína de Amigos de la Ópera (ABAO)

Repartiment

LA PRINCESA TURANDOT
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 10, 14, 16 de desembre
28, 30 de novembre i 3 i 5 de desembre
11 i 13 i 15 desembre
L’EMPERADOR ALTOUM
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
TIMUR
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
EL PRÍNCEP DESCONEGUT, CALAF
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
28, 30 de novembre i 3, 5, 10 13 de desembre
15 de desembre
LIÙ
26 i 29 de novembre i 3, 5, 11 i 14 de desembre
28 de novembre i 2 i 9 de desembre
30 de novembre i 4 de desembre
10, 13, 15 i 16 de desembre
PING
PANG
PONG
MANDARÍ
Cor Infantil de l'Orfeó Català (Glòria Coma, directora)
Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Directora
Alondra de la Parra (26, 28, 29 i 30 de novembre i 2, 3, 4, 5, 9, 10 i 11 de desembre)
Director
Diego García Rodríguez (13, 14, 15 i 16 de desembre)

Canvis repartiment

  • Vannina Santoni i Adriana González entren a formar part del repartiment i s'alternaran amb Marta Mathéu i Maria Agresta en el rol de Liù. Nadine Sierra ha cancel·lat la seva participació a causa de problemes musculars que requereixen tractament durant les mateixes dates en què es representa l'òpera.
  • En la funció del 9 de desembre Marta Mathéu canta el rol de Liù, degut a un costipat d'Adriana González.
  • En la funció del 10 de desembre Elena Pankratova canta el rol de Turandot, per indisposició d'Ekaterina Semenchuk.
  • En les funcions de l'11, 13 i 15 de desembre, el rol de Turandot l'interpreta la soprano Catherine Foster.
  • A la funció del 15 de desembre, el rol de Calaf l'interpreta el tenor Alejandro Roy, per indisposició de Martin Muehle.

novembre 2023

Torn T
Torn D-H
Torn B
Torn PE

desembre 2023

Torn C AD
Torn F
Torn A
Torn PC
Torn E
Torn PD
Torn P
Torn G
Torn PB

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez. En aquest capítol parlem de Turandot de Puccini.

Més informació

Pantalles subtitulació

Des de l'inici de la temporada, el Liceu ha detectat algunes problemàtiques degut els efectes de l'obsolescència pel que fa a les pantalles de subtítols disponibles a la majoria de les butaques del teatre i les pantalles d'imatge (TFT). Mentre es realitza la renovació completa de les pantalles, s'ha ampliat immediatament la pantalla sobre la boca de l'escenari i aquesta tindrà subtítols en català, castellà i anglès, de manera provisional, per facilitar el seguiment adequat de les òperes.

En cas de qualsevol inconvenient per gaudir de la funció, es demana als assistents que ho comuniquin al personal de sala. Es farà tot el possible per oferir alternatives que minimitzin l'impacte en la seva experiència.

El Gran Teatre del Liceu agreix la comprensió i el compromís dels assistents durant aquesta fase de millora.

Cronologia liceista

Consulta la història d'aquest títol a través dels Annals de la Fundació del Gran Teatre del Liceu: relació de funcions, repartiments, fotografies, programes de mà, curiositats... 
Més informació

Lectura fàcil

T'oferim l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.
Descarregar

Lectura Fàcil logo fitxa