Totes les noticies

Un repartiment de luxe per a 'Otello' de Verdi sota la batuta de Dudamel

  • Aquesta serà la primera òpera escenificada dirigida per Gustavo Dudamel a Espanya. Per aquest debut, el prestigiós mestre tria el Liceu, després d’oferir a l’octubre d’aquesta temporada dues funcions d’Il Trovatore en versió concert.
  • Un elenc vocal excepcional encapçala el repartiment amb Gregory Kunde i Jorge de León en el rol d’Otello, Krassimira Stoyanova i Eleonora Buratto com a Desdemona i Carlos Álvarez i Zeljko Lucic representant el malvat Jago.
  • L’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu també s’endinsen en l’obra verdiana, que aquesta vegada comptarà amb la batuta de Dudamel per desgranar una partitura plena d’intensitat i emocions.
  • La producció de l’obra té la signatura de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer. En aquest muntatge, estrenat a Munich el 2018, es mostra l’essència del text de Shakespeare i es posa el focus en la figura de Desdemona, subratllant el feminicidi i la misogínia amb ulleres del realisme modern.
  • Malgrat les dificultats generades per la pandèmia, el Liceu reforça el seu compromís per oferir una programació de qualitat amb totes garanties de seguretat. El Teatre aconsegueix presentar una producció amb un equip artístic únic i excepcional en el panorama actual internacional.
  • Otello té el suport de la Fundación Mutua Madrileña.

(© David Ruano)

Barcelona, 22 de març de 2021. El mestre Gustavo Dudamel, considerat un dels directors més carismàtics del panorama actual, agafa el timó del fossat del Gran Teatre del Liceu per portar la batuta d’Otello de Verdi, que estarà en cartell del 27 al 31 de març i del 6 al 14 d’abril. Amb un total d’onze funcions, el director veneçolà dirigirà el seu primer títol escènic a Espanya i al Teatre, després d’oferir a l’octubre dues funcions d’Il Trovatore en versió de concert.

La producció de l’obra té el segell de la Bayerische Staatsoper, amb la direcció d’escena d’Amélie Niermeyer que busca l’equilibri entre la bellesa musical, la força dramàtica i la profunditat dels personatges amb una estètica elegant. La producció d’Otello es va veure obligada a canviar degut a les limitacions actuals en els transports europeus, que van impossibilitar l’arribada del muntatge previst amb la Royal Opera House des de Londres. Malgrat les dificultats generades per la pandèmia, el Teatre reforça el seu compromís per oferir una programació de qualitat presentant una proposta que compta amb un equip artístic únic i excepcional en el panorama actual internacional. En un moment on la majoria de teatres a nivell mundial s’han vist obligats a tancar, el Liceu torna a posar de manifest que la cultura és segura, aplicant mesures que garanteixen la correcte execució de les restriccions decretades per les autoritats, així com el protocol desenvolupat pel propi Teatre validat pel Procicat.

(© David Ruano)

Otello requereix un alt nivell vocal per acarar una partitura exigent, que prendrà vida amb un elenc de luxe que encapçalen els tenors Gregory Kunde i Jorge de León, dos Otellos de llarg recorregut, equipats amb una veu ferma i segura; tots dos coneixen els secrets del personatge i saben extreure’n el màxim partit. El doble repartiment per al paper crucial de Jago recau en el baríton malagueny Carlos Álvarez, que tornarà a interpretar un dels seus rols predilectes, com també el veterà Željko Lucic, especialista en malignes verdians. Desdemona serà representada per dues sopranos de registre diferent, l’spinto búlgara Krassimira Stoyanova –una experta de llarga trajectòria amb una gran fortalesa– i la lírica dramàtica Eleonora Buratto, cantant d’un timbre delicat que brillarà en els passatges més lírics.

(© David Ruano)

Les celebrades frases d’introducció de l’heroic Otello, en una de les entrades més grans de la història de l’òpera, seguides d’un pla perfecte ple de mentides i estratègies, condueixen a la desintegració d’un personatge obsessiu i gelós, així com un final tràgic per Desdemona. Jago, en la seva estratègia, intueix aquesta feblesa en Otello i ordeix un pla pervers. Quan Verdi es va submergir en l’escriptura de l’òpera, el compositor italià es va arribar a plantejar que el títol de l’òpera fos Jago perquè és en aquest malvat en qui recau la major part del pes dramàtic de l’òpera.

Però la producció original de la Bayerische Staatsoper, que es ara presenta al Liceu, planteja un enfocament diferent pel que fa al protagonisme de cadascun dels personatges principals del triangle format por Otello, Desdemona i Jago. Poques vegades es para atenció a la víctima, Desdemona, que és en qui posa el focus la directora escènica, Amélie Niermeyer. De fet, els quatre actes de l’òpera transcorren a l’entorn tancat i opressiu de la seva cambra, fins i tot en la famosa arribada d’Otello –Esultate!. El principi del primer quadre no s’esdevé davant del poble de Venècia, en salvar-se de la tempesta en què gairebé naufraga la seva nau, sinó obrint les portes de bat a bat davant l’estimada, just al mateix palau on s’ha manifestat el seu amor.

(© David Ruano)

Desdemona va vestida de blanc i sempre l’envolta la llum –amb un efecte gairebé diví, balsàmic; és una metàfora del bé; només du peces fosques quan s’encreua amb Jago–, però quan desapareix d’escena, la sala i el dormitori es mostren sempre entre ombres. Aquesta foscor revela el conflicte central, expressat entre la certesa i el dubte, entre la convicció de Desdemona que la seva relació amorosa té futur i el turment de la gelosia que corseca Otello. I malgrat que la producció aprofita uns interessants efectes especials i un vel oníric –a vegades l’acció se separa en dos plans, un d’il·luminat i un altre de fosc–, essencialment tot resta reduït a un drama psicològic intens.

(© David Ruano)

Otello serà un dels reptes per a l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu, que comptarà amb la direcció de Gustavo Dudamel, recentment guardonat amb el seu tercer Grammy en la 63ª edició dels premis Grammy a la Millor Interpretació Orquestral al capdavant de la Filarmònica de Los Ángeles amb l’àlbum Charles Ives: Complete Symphonies. Gustavo ha dirigit cinc produccions escenificades al Teatre alla Scala de Milà, tretze òperes a Los Angeles, va actuar a la Metropolitan Opera House de Nova York, a la Wiener Staatsoper i a la Staasoper de Berlín amb un repertori que va des de Così fan tutte fins a Carmen, d'Otello a Tannhäuser, i de West Side Story a noves òperes de compositors com John Adams i Oliver Knussen. El reconegut mestre desgranarà els secrets d’aquesta partitura fascinant: una autèntica celebració musical en la qual es posarà en acció la contundència orquestral.

(© David Ruano)

Sens dubte,  un dels moments claus és la presentació d’Otello al primer acte, una de les proves més difícils per a qualsevol tenor amb versos d’altíssims aguts. En aquest mateix acte, Otello i Desdemona entonen Già nella notte densa s’estingue ogni clamor, on segellen el seu compromís amorós. El duo és d’una bellesa sublim, prop de deu minuts d’èxtasi líric en la tradició del bel canto. Un altre dels punts àlgids és quan Jago i Otello interpreten Era la notte, Cassio dormia, un diàleg d’intensitat dramàtica que desemboca en un final explosiu al segon acte. Al quart acte, Desdemona agafa el protagonisme amb Salce, salce i Ave Maria, oferint un número refinat i exigent, en una de les grans tonades escrites per a soprano dramàtica.

Otello és un drama lirico en quatre actes amb música de Giuseppe Verdi i llibret d’Arrigo Boito. Es va estrenar per primer cop el 1887 al Teatro alla Scala de Milà. A Barcelona, va arribar el 19 de febrer de 1890 al Gran Teatre del Liceu, i des de llavors s’ha representat 155 vegades. L’última funció que es va fer al Teatre va ser durant la temporada 2015/2016.

Amb el suport de: