Totes les noticies

Volem continuar allà on ho havíem deixat

  • Sota aquest lema, el Gran Teatre del Liceu tanca la programació artística de la temporada 19/20 reprogramant els seus últims espectacles al llarg de les properes 4 temporades i plantejarà una activitat alternativa amb la intenció de retornar la cultura en viu a la vida de les persones
  • El Teatre té la voluntat de tornar amb la mateixa empenta que l’ha situat aquests darrers anys en un dels moments més òptims de la seva història recent, marcats per l’equilibri de qualitat humana, social, artística i econòmica
  • Lluís Herrero i Elisa Durán són nomenats nous president i vicepresidenta del Consell de Mecenatge amb la intenció de seguir potenciant la inversió privada com un dels puntals de l’economia del Teatre  
  • El Liceu mira al futur amb el recolzament de les administracions públiques i celebra la recent atorgació d’esdeveniment d’especial interès públic pel 175è aniversari de la construcció del Teatre de la Rambla pel Consell de Ministres a petició del Ministeri de Cultura i Esports

 

Barcelona, dijous 7 de maig de 2020. Després de proclamar que “és l’hora de vèncer”, avui el Gran Teatre del Liceu anuncia el tancament de la temporada 19/20 amb la reprogramació de part dels seus últims espectacles –maig, juny i juliol- a temporades futures. El Teatre, però, s’acomiada amb la clara intenció de “continuar allà on ho havia deixat, i de tornar amb la mateixa empenta que ha situat el Liceu en un dels moments més òptims de la seva història recent, gràcies a l’equilibri de qualitat humana, social, artística i econòmica assolit els darrers anys. Centrarem tots els esforços en mantenir aquesta il·lusió i tornar amb la mateixa decisió i iniciativa que caracteritza l’actual Liceu”, tal com assegura el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany. “És vital que la il·lusió generada en l’any del 20è aniversari de la reobertura es pugui mantenir en tots els espectadors, ningú es pensava que la temporada acabaria amb l’òpera La clemenza de Tito i, davant la incertesa que encara impera avui, cal que el Liceu torni a mirar al futur” afirma Valentí Oviedo, director general del Liceu.

Amb la intenció de seguir potenciant el creixement del mecenatge i de la implicació de la societat civil, Luis Herrero i Elisa Durán (consultar biografia i fotos) han estat nomenats nous president i vicepresidenta del Consell de Mecenatge de la Fundació Gran Teatre del Liceu. Herrero, vicepresident executiu del Banco Santander, pren el relleu en substitució de Jaume Giró, qui ocupava aquest càrrec des del 2017. Elisa Durán, directora general adjunta de la Fundació Bancària ”la Caixa”, esdevé vicepresidenta després de ser ratificada recentment com a nou membre del Consell. Amb aquest canvi, es pretén donar més pes a la representació privada, reforçant la captació de recursos i consolidant aquesta branca del finançament que suposa una peça clau en l’economia del Teatre. La passada temporada 2018/19 el mecenatge va arribar als 7,6 milions d’euros, consolidant la recuperació iniciada el 2014 i assolint xifres que no es vivien des del 2005.  

© Paco Amate

Per la seva banda, les administracions públiques també es mantenen al costat del Liceu recolzant-lo en la seva visió de futur. La naturalesa públic-privada del Teatre, de nou, aporta una fórmula sòlida i òptima per poder seguir caminant endavant amb equilibri. El recent reconeixement d’esdeveniment d’especial interès públic pels 175 anys de la inauguració del Liceu, atorgada pel Consell de Ministres a petició del Ministeri de Cultura i Esports, serà una eina clau en aquesta propera etapa per mantenir la representació privada iniciada amb la celebració del 20è aniversari de la seva reobertura, i consolidar els recursos via patrocini i mecenatge. Aquest benefici excepcional, que celebra la inauguració del Teatre el 4 d’abril de 1847, serà vàlid des del desembre de 2020 fins el novembre del 2023, i preveu incentivar més fonts amb desgravacions que poden arribar fins el 90 % de les aportacions.

Cancel·lació activitat 2019/20

De tota la programació que encara restava activa, s’ha procurat reprogramar gairebé tots els espectacles, decisió que afecta a l’òpera Carmen de Bizet amb producció de Calixto Bieito i la nova producció d’ll Barbiere di Siviglia de Rossini amb l’Staatstheater am Gärtnerplatz (Munic) i el Théâtre du Capitole (Toulouse), que seran reprogramades al llarg de les 4 properes temporades, així com l’esperada producció de Lohengrin de Wagner sota la posada en escena de Katharina Wagner que també es podrà veure en aquest període. L’últim concert del 20è aniversari amb la gran veu de  Juan Diego Flórez, previst el 26 de maig, passa al 30 d’octubre de 2020, reubicant-se a la temporada 20/21. Per últim, la temporada també comptava amb el nou espectacle de dansa De Scheherazade a Yo Carmen de la bailaora Maria Pagès ja confirmat per la temporada 2021/22. En el cas de la programació al Foyer: 3 concerts de l’Esclat de cambra –Vents’n clàssic, Dues cartes d’amor per l’eternitat i Un faust contemporani-, i el concert de l’OFF Liceu amb Rio-Pareja, Muñoz-Osorio, Bonfill i Timón, queden cancel·lats.

El Gran Teatre del Liceu es posarà en contacte amb totes aquelles persones que es vegin afectades per la suspensió de l’activitat artística (abonats i públic general) pels canals de comunicació habituals (correu electrònic o correu postal) per informar-los de totes les opcions. Tota la informació detallada estarà disponible també a www.liceu.cat 

No és la primera vegada que aquest Gran Teatre es veu obligat a alterar la seva programació per vicissituds pròpies o a causa del context polític, social o sanitari, sempre ressorgint gràcies a l’esforç, complicitat i suport de la societat. Amb l’incendi de 1861 l’activitat artística quedà paralitzada un any i onze dies fins acabar de reconstruir el Teatre. Altres exemples com la bomba Orsini de 1893, les vagues com la de la Canadenca de 1919 o epidèmies de còlera o grip com la de 1889 també van obligar al Liceu a cancel·lar funcions d’òpera, ballet i concerts o modificar les temporades com va passar durant els anys de la Guerra Civil. En les parets d’aquest Teatre, amb gairebé 175 anys de vida, s’hi pot llegir la Història. Història que a vegades ha deixat cicatrius que sempre han estat guarides amb la il·lusió de retrobar-se davant l’art i la música.

Mantenint la Flama

Enmig de males notícies, la direcció artística del Teatre està treballant amb una programació alternativa reduïda que pugui mantenir la flama del Teatre durant els mesos de juny i juliol. La idea és que les iniciatives que es desenvolupin puguin apropar la música en directe a la ciutadania. Víctor Garcia de Gomar, director artístic, afirma que “transitem per una crisi que ens obliga a confrontar-nos amb nosaltres mateixos, ens retorna la importància del silenci, d'aparcar urgències i obliga a definir la nostra missió en la vida.  La cultura ens ajuda a donar respostes. Hem superat l’angoixa i les hores tedioses amb iniciatives audiovisuals -#ElLiceuACasa i #MomentsLiceu20-, però ara torna el regnat de la música en viu; el seu impacte no pot ser substituït i per tant, tot repensant la cerimònia “concert” i garantint la seguretat, volem encendre les guspires de l’emoció. Un camí que ens durà al refugi, a la casa de les emocions fetes música, a l’acadèmia de les arts i les passions humanes: el Gran Teatre del Liceu”.

Béatrice Uria-Monzón i Roberto Alagna (© Antoni Bofill)

El Liceu a la Fresca es manté viu gràcies a l’estreta col·laboració amb Televisió de Catalunya i RTVE. Enguany la 6a edició del projecte es modifica de l’original però sempre mantenint l’objectiu de difondre el gènere operístic a tota la ciutadania. En el cas de Televisió de Catalunya l’emissió serà segons la programació original del Liceu a la Fresca, el dia 20 de juny a les 22h al 33, i en el cas de RTVE serà el 5 de juliol a les 00h a La2. Les dues cadenes emetran l’òpera Carmen de Bizet amb la producció de Calixto Bieito -tal com estava programat- enregistrada el 2011 al Gran Teatre del Liceu. Aquesta gravació és especial i única perquè va ser l’estrena de la producció al Teatre i compta amb Béatrice Uria-Monzón com a Carmen, Roberto Alagna com a Don José i Marina Poplovskaya com a Micaëla, un repartiment de luxe que permetrà a tot Catalunya poder gaudir d’aquest icònic muntatge que ha esdevingut referent a Europa.

Des del Gran Teatre del Liceu, més que mai, esperem i desitgem superar aquesta situació amb les menors conseqüències per a les persones, les empreses, el país i la cultura. Esperem de tot cor que un cop passada la tempesta, sigui la cultura i la música les que ens tornin a unir a les platees dels teatres, on tots, hem estat feliços.