All the news

Àlex Ollé s'estrena com a artista resident del Liceu amb 'La bohème'

  • El director d’escena Àlex Ollé debuta com a artista resident del Gran Teatre per presentar un dels títols més estimats del tot el repertori. A La bohème, Ollé fa una relectura de l’obra i la situa en un barri popular de l'extraradi d'una gran ciutat on es parla de la fragilitat de la felicitat.
  • La música de Puccini restarà a les mans del director Giampaolo Bisanti i l’Orquestra Simfònica del Liceu, on també hi participarà el Cor del Teatre acompanyat del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i Veus– Cor infantil Amics de la Unió.
  • Anita Hartig, Maria Teresa Leva, Adriana González –Mimì-, Atalla Ayan, Giorgio Berrugi –Rodolfo-, Valentina Nafornita i Katerina Tretyakova – Musetta-, Roberto de Candia i Damián del Castillo – Marcello - posaran veu a alguns dels protagonistes que recorden amb nostàlgia el seu passat.
  • La bohème té el suport de Naturgy

Atalla Ayan, Anita Hartig, Susana Gómez y Giampaolo Bisanti.

Barcelona, 7 de juny de 2021. Una de les obres més estimades del repertori operístic, La Bohème, torna al Gran Teatre del Liceu del 14 de juny al 2 de juliol, gairebé cinc anys després de l'última representació. Aquesta vegada, sota la direcció escènica d'Àlex Ollé, artista resident del Teatre durant els propers 4 anys. Ollé presenta una relectura de l’obra de Puccini i ens situa a un barri popular en l'extraradi d'una gran ciutat. En un context dominat pels efectes de la industrialització, la preeminència dels valors burgesos i un clima intel·lectual monopolitzat pel positivisme laic, materialista i científic, l’obra acaba sent un cant a la vida en la qual també es parla de la fragilitat de la felicitat.

En el llibret de Giuseppe Giacosa i Luigi Illica, basat en Scènes de la vie de bohème d’Henri Murger, els personatges sortegen les dificultats econòmiques i les inclemències del temps amb humor i il·lusió. La història d'amor tràgica entre un d'ells, Rodolfo, aspirant a poeta, i Mimì, una veïna brodadora, articula un camí on la passió, la joventut, l’art i totes les emocions que donen sentit a la vida i a la mort es fusionen.

Anita Hartig, Maria Teresa Leva, Adriana González –Mimì-, Atalla Ayan, Giorgio Berrugi –Rodolfo-, Valentina Nafornita i Katerina Tretyakova – Musetta-, Roberto de Candia i Damián del Castillo – Marcello - posaran veu a alguns dels protagonistes que sortegen el seu destí i recorden amb nostàlgia la seva joventut. Un repartiment de luxe dirigit pel mestre Giampaolo Bisanti i que també compta amb la participació del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana; Veus - Cor infantil Amics de la Unió i l'Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu.

Atalla Ayan, Anita Hartig, Susana Gómez, Giampaolo Bisanti i Àlex Ollé.

A la fi del segle XIX i en plena sintonia amb altres moviments de l’època, com el naturalisme, que marcava una nova etapa per a la novel·la, l’òpera també van endinsar-se en una fase realista. Com la fotografia o la crònica periodística, una obra lírica havia de ser el reflex de la veritat, a fi de poder comprendre d’aquesta manera la naturalesa humana i l’esperit del temps. Puccini també va participar de l’entusiasme verista i La bohème és la seva òpera que amb més convicció mostra la realitat del món sense fantasies. L’òpera, que inicialment va ser rebuda amb tebior, ha assolit un èxit tan gran que no ha deixat mai de ser representada, a vegades amb un respecte escrupolós envers el llibret, però de vegades aplicant-hi unes llicències modernitzadores o abstractes.

En la producció que es presenta ara al Liceu, estrenada el 2016 al Teatro Reggio de Torí, Àlex Ollé va decidir que la millor manera de representar l’obra no era forçant l’abstracció o el maximalisme tecnològic, dos recursos que formen part del seu estil, sinó tornant a la cruesa del naturalisme intrínsec. La bohème d’Ollé, doncs, malgrat que presenta detalls actuals –el poeta Rodolfo escriu en un ordinador portàtil, per exemple–, no defuig el fons del paisatge ni de la història original. Fidel a la lletra i a l’esperit de l’obra, Ollé en proposa una versió que recrea l’ambient miserable per bé que ple d’il·lusió del París bohemi, i el contrast amb el luxe de la ciutat opulenta que s’aplega per sopar al modern cafè Momus. Com a conseqüència, el desenvolupament de l’obra para una gran atenció al detall. A La bohème, i especialment al primer acte, hi ha accions que passen fora de la sala de Rodolfo i Marcello: Ollé opta per eixamplar l’espai, obrir el pla i mostrar també els pisos superiors, la porta d’entrada, el carrer. D’aquesta manera, París s’obre i es mostra més complet, més perfilat, natural i realista.

En aquest marco definit, cada progrés argumental, cada matís del diàleg, cada expressió gestual afegeix més significat a la història i aconsegueix el que necessita una obra mestra com La bohème: una integració perfecta de llibret i partitura que permet que la música, alhora, brilli amb una llum intensa. L’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu, el Cor Cambra del Palau de la Música Catalana i Veus - Cor infantil Amics de la Unió, dirigits pel mestre Giampaolo Bisanti desgranaran els secrets d’aquesta partitura fascinant que conté grans moments musicals com les cèlebres àries del primer acte Che gelida manina, en què Rodolfo escalfa la mà d’una Mimì desvalguda que ha vingut a la casa dels artistes a demanar llumins. Després que el poeta es presenti a Chi son? Sono un poeta, ho fa la noia, cantant Mi chiamano Mimì, una pàgina plena de tendresa i on es veu reflectit l’idealisme que envolta la trama. Durant el segon acte, Musetta entona plena de seducció el Quando m’en vo, una ària exuberant per a soprano en el desplegament de passions.

Liceu, espai segur

El Gran Teatre del Liceu ha treballat des de l’inici de la pandèmia en poder habilitar una sèrie de mesures que garanteixen la seguretat sanitària dins del Teatre i que s'actualitzen segons l'evolució de la pandèmia. El Teatre compta amb un protocol que té la finalitat de donar compliment a la normativa del departament de Salut i les condicions específiques del Procicat en equipaments culturals. El Liceu ha obtingut la certificació ‘Global Safe Site’ de Bureau Veritas, que valida la correcta implementació de les mesures de seguretat i prevenció front la COVID-19.

Amb les noves mesures sanitàries anunciades pel Govern de la Generalitat de Catalunya respecte els aforaments en els esdeveniments culturals, La bohème compta amb un aforament màxim del 70%, assegurant que es manté la distància de seguretat d’una butaca entre els grups d’espectadors.

El públic assistent a La bohème, My Fair Lady i Lucia di Lammermoor podrà visitar de forma gratuïta a la Sala Miralls la instal·lació Last Hope, obra de l’artista Chiharu Shiota.

Com és habitual, els abonats tenen un 20% de descompte per la compra de localitats addicionals ens els espectacles de la temporada.

Amb el suport de: