All the news

Canvis en la programació de la temporada 21/22

  • La soprano finlandesa Miina-Liisa Värelä s’incorpora al repartiment d’Ariadne auf Naxos en el rol de Primadonna (Ariadne), substituint a Iréne Theorin que cancel·la per una lesió
  • Miina-Liisa Värelä va interpretar aquest paper el 2019 a l’Òpera Nacional de Finlàndia amb producció de Katie Mitchell, la mateixa que viatja al Liceu. La soprano, destacada figura en l’escena internacional lírica, fa el seu debut al Teatre sota la batuta del mestre Josep Pons  
  • El tenor Brandon Jovanovich anul·la la seva participació a Ariadne auf Naxos degut a la impossibilitat de viatjar des d’Estats Units, després d’estar en contacte amb un positiu de covid-19. El substitueix el canadenc David Pomeroy, que actuarà al Liceu per primera vegada
  • Degut a motius d’agenda, Gustavo Dudamel no dirigirà les funcions del 27 de juny i 1 de juliol de Die Zauberflöte (La flauta màgica). El seu mestre assistent i director associat a l’orquestra de la Filharmònica de Los Ángeles, Paolo Bortolameolli, agafa la batuta de l’obra mozartiana durant aquests dos dies
  • Paolo Bortolameolli dirigeix actualment en els principals teatres arreu del món. A més de la seva relació amb LA Phil, el mestre és director musical de la Orquesta Sinfónica Nacional Esperanza Azteca (Mèxic) i principal convidat de la Filharmònica de Santiago (Xile)
  • Pel que fa a l’aforament, el Liceu continua amb una ocupació del 70%. A partir de setembre, els abonats de butaca fixa recuperen la seva ubicació inicial i es permet seure sense butaca de separació entre espectadors
  • Per tal de preservar la seguretat al Teatre, el Liceu manté la resta de mesures del seu protocol: ús obligatori de la mascareta, dispensadors de gel hidroalcohòlic distribuïts per tot el Teatre, entrada i sortida esglaonada per evitar aglomeracions, desinfecció i ventilació diària de l’edifici, etc.
  • Durant l’estiu, el Teatre ha realitzat tasques de manteniment com ara la restauració de la pintura a Saló Miralls, Escala Imperial i Vestíbul Històric, la renovació de la marquesina del Teatre, entre d’altres. A nivell escenotècnic, s’ha realitzat la revisió i reparació dels perns i politges de la plataforma de l’escenari i la modificació dels límits del Pont de llums
  • Un dels canvis que ha vingut amb la pandèmia i que el Liceu normalitza a partir de la nova temporada és l’horari de l’inici de funcions. A partir del setembre, l’hora d’inici serà les 19 h i no les 20h, com era l’habitual

Barcelona, 31 d’agost de 2021. El Gran Teatre del Liceu s’endinsa en el viatge del 175è aniversari i comença a preparar l’inici de la temporada 2021/22, que porta el paradís com a leimotiv en la seva programació artística. Després de l’estiu, les portes del Teatre tornaran a obrir el proper 22 de setembre amb l’òpera Ariadne auf Naxos de Strauss, que es presentarà properament en roda de premsa (data encara per anunciar).

D’aquesta temporada 21/22, el Liceu s’ha vist obligat a adaptar alguns dels seus espectacles per motius externs al Teatre. El primer d’ells és la incorporació de la soprano Miina-Liisa Värelä  al repartiment d’Ariadne auf Naxos en el rol de Primadonna (Ariadne). La cantant substitueix a Iréne Theorin que ha cancel·lat la seva participació a la producció per una lesió que ha patit durant aquest estiu. “Tinc el cor trencat per no poder actuar en el meu estimat Liceu i per un públic que tant significa per a mi. Malauradament, una lesió que he patit recentment fa que hagi de centrar-me en la meva recuperació, però espero tornar al Gran Teatre tan aviat com pugui. Envio molt d’amor a tothom allà” ha expressat la soprano. 

Miina-Liisa Värelä.

Miina-Liisa Värelä va interpretar aquest paper per primera vegada el 2019 a l’Òpera Nacional de Finlàndia amb producció de Katie Mitchell, la mateixa que viatja ara al Liceu. Nascuda a Finlàndia, Miina-Liisa Värelä es graduà l’Acadèmia Sibelius de Hèlsinki i participà en diversos concursos de cant com el Lappeenranta i el Belvedere. Entre els seus recents debuts trobem rols com Isolde (Tristan und Isolde) al festival de Glyndebourne, Senta (L’holandès errant) a la Finnish National Opera de Hèlsinki, així com Elektra al Landestheater Linz. A més, també ha interpretat Sieglinde (L’anell del Nibelung) a Odense (Dinamarca) dirigida per Alexander Vedernikov, així com Ortrud (Lohengrin) al festival de Salzburg. Aquesta temporada, entre d’altres, té previst debutar a Frankfurt cantant Fäberin, i Brünnhilde en la proposta Der Ring an einem Abend (un concert amb extractes del cicle de L’anell del Nibelung) en una gira arreu d’Alemanya. Debuta al Gran Teatre del Liceu sota la batuta del mestre Josep Pons .

David Pomeroy.

 

El tenor Brandon Jovanovich anul·la la seva participació a Ariadne auf Naxos degut a la impossibilitat de viatjar des d’Estats Units, després d’estar en contacte amb un positiu de covid-19. El substitueix el canadenc David Pomeroy, que per primera vegada actuarà al Liceu. El cantant ha consolidat una trajectòria en els principals escenaris d’arreu del món, debutant al Metropolitan Opera el 2009 al costat de la soprano Anna Netrebko i sota la batuta del mestre James Levine. Amb la Canadian Opera Company de Toronto ha interpretat els papers principals de Faust i Hoffmann, així com de Rodolfo (La Bohème), o Alfred (Die Fledermaus). Les aparicions recents del tenor inclouen Alfredo (La Traviata) amb la Vancouver Opera i New York City Opera; Macduff (Macbeth) amb Edmonton Opera; Don José (Carmen) amb Pacific Opera Victoria, Manitoba Opera, Lyric Opera de Kansas City, entre d’altres. També ha interpretat els rols de Pinkerton (Madame Butterfly) amb Lyric Opera de Kansas City, Il Duca (Rigoletto) amb l’Opéra de Montréal, Edgardo (Lucia di Lammermoor) amb Calgary Opera, etc.  

Die Zauberflöte (La flauta màgica), òpera que estarà al Teatre del 20 de juny al 2 de juliol, també s’ha vist afectada per alguns canvis. Degut a motius d’agenda, Gustavo Dudamel no dirigirà les funcions del 27 de juny i 1 de juliol i el seu mestre assistent i director d’orquestra associat a l’orquestra de la Filharmònica de Los Ángeles, Paolo Bortolameolli, s’apodera del fossat del Liceu durant aquests dos dies.

Paolo Bortolameolli (© Marco Borrelli)

A més de la seva relació amb LA Phil, el mestre és director musical de la Orquesta Sinfónica Nacional Esperanza Azteca (Mèxic) i principal convidat de la Filharmònica de Santiago (Xile). Havent estat guardonat quatre vegades per l’Arts Critics Association com a Director Simfònic i d’Òpera de l’Any, Paolo Bortolameolli dirigeix actualment en els principals teatres arreu del incloent la Houston Symphony, la Cincinnati Symphony, Detroit Symphony, Hong Kong Sinfonietta, Orchestra della Toscana (Itàlia), Gulbenkian Orchestra (Portugal), Polish National Radio Symphony Orchestra, Orquesta Sinfónica Simón Bolivar (Veneçuela), etc. Bortolameolli ha dirigit concerts tant al Hollywood Bowl com a la Disney Concert Hall cada temporada des de la seva arribada a Los Angeles el 2019. En aquesta temporada 21/22, el mestre també treballarà amb orquestres nord-americanes de gran prestigi com ara la Kansas City Symphony, San Antonio Symphony, Charlotte Symphony, entre d’altres d’Europa que inclou el seu debut al Gran Teatre del Liceu.

La funció del 27 de juny de La flauta màgica passarà a ser la funció de fora d'abonament. Als afectats (torn G i abonats a la carta) se'ls canviarà a la funció del dia 28 de juny, que sí que comptarà amb la presència de Gustavo Dudamel com a director.

Mesures de seguretat a l’inici de la temporada

El Gran Teatre del Liceu ha vetllat des de l’inici de la pandèmia per una cultura segura a dalt i a baix de l’escenari, articulant mesures per a públic i artistes que garanteixin la correcte execució de les restriccions decretades per les autoritats, així com el protocol desenvolupat pel propi Teatre validat pel Procicat i que s'actualitza segons l'evolució de la situació sanitària.

D’aquesta manera, i d’acord amb la normativa vigent, el Gran Teatre del Liceu continua amb un aforament a un màxim d’un 70% del seu aforament. A partir de setembre, els abonats de butaca fixa recuperen la seva ubicació inicial i es permet seure sense butaca de separació  entre espectadors. Tot i així, s’han inhabilitat butaques per tal de complir amb l’aforament limitat.

Per preservar la seguretat, el Liceu manté la resta de mesures del seu protocol: ús obligatori de la mascareta, dispensadors de gel hidroalcohòlic distribuïts per tot el Teatre, entrada i sortida esglaonada per evitar aglomeracions, desinfecció i ventilació diària de l’edifici, entre d’altres. Els programes de mà i fulls de repartiment continuaran sent gratuïts i descarregables per evitar possibles contagis amb objectes.

Un dels canvis que ha vingut amb la pandèmia i que el Liceu normalitza a partir de la nova temporada és l’horari de l’inici de funcions. A partir del setembre, l’hora d’inici serà les 19 h i no les 20h, com era l’habitual.

El Liceu ha renovat la certificació ‘Global Safe Site’ de Bureau Veritas, que valida la correcta implementació de les mesures de seguretat i prevenció front la COVID-19.

Tasques de manteniment al Teatre

El Gran Teatre del Liceu ha realitzat, durant l’estiu, tasques de manteniment i adequacions del propi Teatre. Entre totes les feines en destaquen el canvi de moquetes de la 2ª i 3ª planta de la sala, la renovació de la marquesina del Teatre, la restauració de la pintura a Saló Miralls, Escala Imperial i Vestíbul Històric, el repintat dels camerinos, així com el vestíbul d’artistes i la coberta del Teatre. A nivell escenotècnic, s’ha realitzat la revisió i reparació dels perns i politges de la plataforma de l’escenari i la modificació dels límits del Pont de llums. Com cada any, també s’ha realitzat l’Auditoria de seguretat i control documental de la maquinària i equips auxiliars de l'escenari. Durant aquest període també s’han portat a terme actuacions a la part privada del Teatre com la renovació dels sostres de les oficines d’algunes plantes, instal·lació de làmines solars a les finestres de Mestres Cabanes, neteja amb CO2 i reencamisat del pou de ferro, etc. El Liceu cada estiu porta a terme tasques de manteniment que permeten preservar el Teatre en condicions òptimes de productivitat, seguretat i contribuir a la seva adequada conservació.