Un cor en plenitud i grans estrelles del lied a escena

En escena

Share the article

Do you want to receive the news? Subscribe

En la seva forma final sobre l’escenari, aquesta producció del War Requiem és tan complexa i col·lectiva com la part exclusivament musical: a més dels aspectes relacionats amb el vídeo i la il·luminació, també hi és important la tasca coreogràfica d’Ann Yee, figura encarregada de donar moviment i sentit a la presència simultània i caòtica de tres cors –masculí, femení i de veus blanques–, que són els blocs humans que, en realitat, arrosseguen el veritable pes de l’obra. En aquestes funcions comptarem amb el Cor del Gran Teatre del Liceu –dirigit per Pablo Assante– i amb el cor infantil VEUS de Granollers, que es complementaran amb l’Orquestra Simfònica del Teatre al complet, dirigida per Josep Pons.

En tot cas, els moments més lírics i delicats del War Requiem recauen en tres veus solistes, i per això és important que, a més d’una orquestra ben articulada i uns cors experimentats, les funcions comptin amb una soprano, un tenor i un baríton d’alt nivell. La soprano serà Tatiana Pavlovskaya, una de les grans spintos de les últimes dècades, una cantant veterana –formada al Teatre Mariïnksi de Sant Petersburg com a membre de la meravellosa pedrera descoberta pel mestre Gergiev– que alterna papers de força del repertori rus o wagnerià amb les grans heroïnes mozartianes, un equilibri entre lirisme i contundència que en fan una intèrpret ideal per a aquesta part del rèquiem.

El tenor serà el veterà Mark Padmore, una de les grans veus angleses –especialitzat en lied, en parts solistes d’oratoris i, més en particular, l’obra de Benjamin Britten–, mentre que el paper del baríton, el defensarà Matthias Goerne, un cantant amb un perfil molt semblant, amb molta experiència en el lied alemany –va ser alumne de Dietrich Fischer-Dieskau, que va cantar a l’estrena del War Requiem– i en papers de gran intensitat del repertori wagnerià i del segle XX. Un elenc, en definitiva, perfecte per defensar totes i cadascuna de les delicades parts d’un conjunt tan fràgil com majestuós.

 

Josep Pons

Director musical

Considerat un dels directors més rellevants de la seva generació, Josep Pons és el director musical del Gran Teatre del Liceu.

L’any 1985 va fundar l’Orquestra de Cambra Teatre Lliure i, l’any 1993, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. És director honorari de l’Orquesta y Coro Nacionales de España i de l’Orquesta Ciudad de Granada, de les quals va ser director artístic i titular. Va ser també director musical executiu de les cerimònies olímpiques de Barcelona 92.

L’any 1999 va ser distingit amb el Premio Nacional de la Música que atorga el Ministeri de Cultura, és acadèmic numerari de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts i doctor honoris causa de la Universitat Autònoma de Barcelona. El 2019 va ser guardonat amb la Medalla d’or al mèrit en les Belles Arts.

Ha enregistrat una cinquantena de títols per a Harmonia Mundi France i Deutsche Grammophon, i n’ha obtingut els màxims guardons: Grammy, Cannes Classical Awards, Grand Prix de l’Académie Charles Cross, Diapasson d’Or i Choc de la Musique.

Dirigeix habitualment les principals orquestres i ho fa a les sales d’arreu del món, i ha establert una relació continuada amb l’Orchestre de París, la Philharmonia, la City of Birmingham, la Gewandhaus de Leipzig, la Staatskapelle de Dresden, l’NHK de Tòquio o la BBC Symphony Orchestra, amb la qual ha fet diverses aparicions als BBC Proms de Londres.

Daniel Kramer

Director d'escena

Es el director de la English National Opera (ENO) de Londres. Además es miembro de la NY Drama League y ha trabajado en teatro, como el Gate Theatre, Notting Hill y Young Vic, además de formar parte del equipo creativo de la Royal Shakespeare Company. Asimismo ha sido artista invitado y profesor en las universidades de Harvard, Brown University, Nueva York, Northwestern y Guildhall School of Music and Drama de Londres. Ha dirigido La traviata en el Theater Basel y ENO, Sadkó en la Vlaamse Opera de Amberes y Teatro Nacional de Eslovaquia, Tristan und Isolde en la ENO, Pelléas et Mélisande en el Teatro Mariinsky de San Petersburgo y Teatro Bolshoi de Moscú, Carmen en Amberes y Opera North de Leeds, El castillo de Barba Azul en la ENO, San Petersburgo y Moscú, y también Cuadros de una exposición en el Sadler’s Wells Theatre y Young Vic Theatre de Londres. Además de un gran número de obras teatrales, como Romeo y Julieta en el Shakespeare’s Globe o Woyzeck en el St. Ann’s Warehouse de Nueva York y Gate Theatre de Londres.

Debuta en el Gran Teatre del Liceu.

Tatiana Pavlovskaya

Soprano

Inicialment formada com a pianista, posteriorment estudià direcció coral. Completà la seva formació al Conservatori Rimski-Kórsakov de Sant Petersburg. Després de graduar-se, ingressà al Teatre Mariïnski, on debutà interpretant Tatiana (Ievgueni Oneguin). Des d’aleshores ha pogut compartir escenari amb Plácido Domingo, Josep Carreras, Paata Burchuladze, Dmitri Hvorostovski o Natalie Dessay, entre d’altres. L’han dirigit els mestres James Conlon, Maris Jansons, Esa-Pekka Salonen, Gianandrea Noseda, Mstislav Rostropóvitx, Heinz Fricke, Alexander Vedernikov, Andrew Davis i Jakub Hrůša; i els directors d’escena Dmitri Tcherniakov, Andrei Șerban, Pier Luigi Pizzi i David McVicar.

El seu repertori inclou rols com els de Donna Elvira (Don Giovanni), Desdemona (Otello), comtessa (Le nozze di Figaro), Nedda (I pagliacci), Liù (Turandot), Marietta (La ciutat morta), Liza (La dama de piques), així com Jenůfa i Adriana Lecouvreur.

Mark Padmore

Tenor

Con una carrera dedicada a ópera, conciertos y recitales, sus interpretaciones de las Pasiones de Bach le han reportado gran relevancia, en especial la interpretación del Evangelista en la Pasión según San Mateo y en la Pasión según San Juan con la Berliner Philharmoniker dirigida por Simon Rattle y bajo la dirección escénica de Peter Sellars. En el terreno operístico ha protagonizado The Corridor y The Cure de Harrison Birtwistle en el Festival de Aldeburgh y Royal Opera House de Londres, también ha cantado los papeles de capitán (Billy Budd) en el Festival de Glyndebourne, tercer ángel y John (Lessons in Love and Violence) en su estreno mundial en Londres, así como Tansy Davies (Cave) con la London Sinfonietta. También en Londres participó en las representaciones de Death in Venice. 

Debuta en el Gran Teatre del Liceu. 

Matthias Goerne

Baríton

Nascut a Weimar, estudià amb Hans-Joachim Beyer a Leipzig, i posteriorment amb Elisabeth Schwarzkopf i Dietrich Fischer-Dieskau. Ha actuat als principals teatres del món, entre els quals la Metropolitan Opera de Nova York, Royal Opera House de Londres, Teatro Real de Madrid, Opéra National de París, Bayerische Staatsoper de Munic i Wiener Staatsoper. En el seu repertori destaquen els papers de Wolfram (Tannhäuser), Amfortas (Parsifal), Marke (Tristan und Isolde), Wotan (L’Anell del Nibelung), Orest (Elektra) i Jochanaan (Salome), així com els protagonistes d’El castell de Barbablava i Wozzeck. Al llarg de la seva carrera ha rebut un gran nombre de premis, entre els quals cinc nominacions als Grammy, el premi ICMA, Gramophone, BBC Music Magazine Award, Diapason d’Or, etc. Des de l’any 2001 és membre honorari de la Royal Academy of Music de Londres.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2006/07 amb un «Concert Mahler», i hi ha tornat amb un recital (2008/09).

Share the article

Do you want to receive the news? Subscribe

Themes: Òpera; Benjamin

Keep scrolling to see the next article

Load next