En escena

Veus refinades al servei d’un drama que exigeix experiència

L’escenografia s’articula al voltant d’un requadre de llum que despulla l’espai i deixa el camí lliure als cantants per projectar la psicologia profunda dels seus personatges.

Rigoletto ocupa un lloc especial en l’obra de Verdi, entre altres raons perquè és un pont perfecte entre el llenguatge de joventut del compositor i el seu discurs rotund de maduresa. És una de les òperes verdianes amb més connexions directes amb la tradició del bel canto, i a la seva història es respira l’alè Shakespeare. I això fa que, en benefici d’assolir-hi una interpretació excel·lent, totes les peces a l’escenari –i al fossat– hagin d’haver assolit una gran maduresa interpretativa i estiguin a l’apogeu de la seva capacitat vocal. El director musical que comandarà l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu és Daniele Callegari, un veterà de l’òpera europea –va ser director del Festival de Wexford i ara mateix el director titular de l’Opéra de Niça– que ha estudiat Verdi amb tota la serietat que el seu el llegat exigeix. Ell tindrà la responsabilitat de guiar l’elenc devers els cims de la sublimitat, i certament disposarà al seu servei de cantants de prestigi que faran que les funcions siguin de gran altura.

En el rol principal de Rigoletto tindrem dos barítons, l’anglès Christopher Maltman –que amb 51 anys, i després de diversos anys d’èxits, està al puny just en què s’uneixen la frescor de la veu i l’experiència d’una carrera marcada per reptes difícils assolits tant en òpera com en lied– i l’alemany Markus Brück, una mica més jove, però ja al punt exacte de maduresa. En el difícil paper de Gilda, a les funcions del Liceu s’alternaran dues sopranos lleugeres de prestigi i amb projecció: Olga Peretyatko, que ha convertit la filla de Rigoletto en un dels seus personatges més desenvolupats, i la jove russa Aigul Khismantullina, que tornarà al teatre després de guanyar la 56a edició del Concurs de Cant Tenor Viñas, precisament cantant l’ària principal de Rigoletto, «Caro nome». El paper del duc de Màntua recaurà en tres tenors de llarga carrera, com són Josep Bros –dues funcions, el 3 i el 12 de desembre–, l’albanès Saimir Pirgu –un intèrpret que domina aquest rol amb una seguretat total– i la nova sensació jove de l’òpera francesa, Benjamin Bernheim.