El Liceu i l'ESMUC recuperen 'La principessa filosofa' i 'I due gobbi'

• La representació de La principessa filosofa de Carles Baguer és un projecte de col·laboració entre el Gran Teatre del Liceu i l’Escola Superior de Música de Catalunya per recuperar i potenciar el patrimoni musical català. El musicòleg Oriol Pérez Treviño ha estat el responsable d’investigar els materials i realitzar les transcripcions de la partitura
  • Amb les recerques musicològiques de Pérez i Treviño s'ha confirmat que allò que es pensava que era la partitura íntegra de La principessa filosofa només inclou l’obertura original. La resta de materials són parts de l’òpera La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi, de Marcos Portugal
  • Les dues obres es representen al Foyer del Liceu el 30 d’abril (entrades exhaurides)
  • La direcció musical anirà a càrrec de Marzio Conti, que ha comptat amb l’assistència a la direcció musical i revisió de materials de l’estudiant de l’ESMUC Robin Sansen. La resta dels participants en les representacions són també estudiants de l’ESMUC, juntament amb la participació de l’actriu Sílvia Bel
  • El projecte s’emmarca en el taller d’òpera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC): La Bottega d'Opera. El programa, coordinat  per la professora Mireia Pintó, ofereix una experiència professionalitzadora del món operístic
  • Podeu consultar el programa de mà aquí

Barcelona, 28 d’abril de 2021. El Foyer del Gran Teatre del Liceu acull el proper 30 d’abril la representació de les obres La principessa filosofa, amb música de Carles Baguer i I due gobbi, de Marcos Portugal, amb la direcció musical de Marzio Conti. La representació de La principessa filosofa és un projecte de col·laboració entre el Liceu i l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb la voluntat de recuperar i potenciar el patrimoni musical català. Aquesta proposta s’engloba dins el programa La Bottega d'opera (taller d’òpera de l’ESMUC) que busca oferir als estudiants una experiència professionalitzadora del món operístic, amb la coordinació de la professora Mireia Pintó i la participació d’Oriol Pérez Treviño en la recerca sobre el manuscrit i la coordinació musicològica.

Precisament, les investigacions musicològiques que ha realitzat Oriol Pérez Treviño aporten nova llum sobre idees prefixades. En avaluar els manuscrits conservats a l’Arxiu de Música de Montserrat, s'ha confirmat que allò que es pensava que era la partitura íntegra de La principessa filosofa (1797) de Carles Baguer (1768-1808) només inclou l’obertura original. La resta de materials resulten una falsa atribució: ni els personatges ni l’autògraf es corresponen amb l’obra de Baguer.

Segons Treviño, després de moltes hores de reconstruir el trencaclosques, l’obra mal classificada en aquesta carpeta són parts d’una altra òpera, La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi, de Marcos Portugal (1762-1830), una important figura del patrimoni musical portuguès que va acabar els seus dies al Brasil.

Nascut a Lisboa, Marcos Portugal va assolir, en el seu temps, una gran fama com a compositor d’òperes, i I due gobbi va ser un dels seus primers èxits. Estrenada al Teatro degli Intrepidi de Florència el 8 de maig de 1793, de seguida es va començar a interpretar per nombrosos teatres de ciutats europees com Dresden, Gènova, Pàdua, Torí, Amsterdam i Londres, i el 16 de juny de 1794 va arribar finalment a Barcelona, al Teatre de la Santa Creu, de la mà de la companyia italiana que va oferir aquest dramma giocoso.

Els propers dies 30 d'abril al Foyer del Gran Teatre del Liceu (entrades exhaurides) i 2 de maig al Teatre de Sarrià es podrà gaudir de la representació d'aquest projecte, en versió semiescenificada i que compta amb la participació d'un elenc de solistes vocals, l'Orquestra de l'ESMUC, l'actriu Sílvia Bel, tots sota la direcció de Marzio Conti. El dia 28 d’abril a les 18h tindrà lloc una preestrena del projecte a la Sala 4 de L'Auditori, que ja compta amb totes les entrades venudes.

Carles Baguer i la Principessa filosofa

Nascut a Barcelona, Carles Baguer (1768-1808) és un dels compositors del classicisme més importants de la Península. Molt influït per l’obra de F. J. Haydn i I. J. Pleyel, Baguer és conegut per la seva feina com a organista titular de la catedral de Barcelona, les seves dinou simfonies i la seva única òpera La principessa filosofa o Il contraveleno. L’obra va ser representada un total de cinc vegades, segons els registres de l’època. L’argument d’aquesta comèdia amorosa ens parla de Carles, comte d’Urgell, que participa en un torneig per festejar amb Diana, l’hereva del comte de Barcelona.

La bottega d’opera

El projecte de La Bottega d’Opera és el taller d’òpera de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). A partir del concepte en llengua italiana de Bottega (botiga/taller), aquest programa va néixer amb la idea d’oferir als estudiants una experiència professionalitzadora del món operístic. Talment com un més dels Grans Conjunts de l’ESMUC, la Bottega ha possibilitat un treball transversal entre diferents àmbits i especialitats (cant, direcció, instruments orquestrals, correpetició, coaching vocal...), a la vegada que ha convidat a professionals externs pel que fa a la direcció musical i escènica.

La principessa filosofa o Il contraveleno

Música de Carles Baguer. Llibret de Carlo Gozzi
Estrena absoluta: 4/11/1797, al Teatre de la Santa Creu de Barcelona.
Estrena al Gran Teatre del Liceu.

La confusione della somiglianza, o siano I due gobbi

Música de Marcos Portugal. Llibret de Cosimo Mazzini
Estrena absoluta: primavera 1793, Florència.
Estrena al Gran Teatre del Liceu.