Un elenc refinat i virtuós

'Adriana Lecouvreur' és un dels papers més desitjats per les grans sopranos dramàtiques, aquestes forces de la natura que conjuminen lirisme i força, les mateixes que han construït carreres glorioses de la mà de rols similars i d’alta responsabilitat com Tosca, Mimì, Violetta ('La traviata') o Madama Butterfly.

La clau es troba en la bellesa continuada que Cilea va proporcionar al personatge, regalant-li una ària punyent ("Poveri fiori"), una entrada apoteòsica ("Io son l’umile ancella"), diversos duets colossals, entre d’altres: dues parts declamatòries —en la seva aparició en el primer acte i al final del tercer— que permeten que les sopranos vagin més enllà dels seus límits i demostrin que, a més de ser grans cantants, també poden ser excel·lents actrius. 

És a dir, un triomf amb Adriana Lecouvreur és la garantia d’aconseguir el certificat de diva, la més alta excel·lència en l’Olimp de l’òpera. I, com no pot ser d’una altra manera, aquestes properes set dates del Liceu comptaran amb dues sopranos dramàtiques de primera línia, la polaca Aleksandra Kurzak i la italiana Valeria Sepe.

Aleksandra Kurzak.

 

Image
Valeria Sepe
Valeria Sepe. 

 

Retrat Freddie De Tommaso
Freddie De Tommaso.
Roberto Alagna

El rol d’Adriana és tan imparable que la resta de personatges que orbiten al seu al voltant han d’estar a la mateixa altura, especialment el de Mauricio, per a tenor spinto. Aquest paper se’l repartiran el nord-americà Freddie De Tommaso i el francès Roberto Alagna, dos grans talents de dues generacions diferents. Michonnet, un paper de tall còmic per a baix, el cantaran Ambrogio Maestri en cinc dates, i Luis Cansino els dies 17 i 20 de juny. 

Ambrogio Maestri
Luis Cansino.
Felipe Bou.
Didier-Pieri
Didier Peri.

Els papers intrigants del Príncep de Bouillon i l’Abat de Chauzeil seran, en totes les funcions, per al baríton Felipe Bou i el tenor Didier Peri, respectivament. El tercer paper central de l’òpera, el de la Princesa de Bouillon, la rival d’Adriana, serà per a dues mezzosopranos d’altíssima categoria, la italiana Daniela Barcellona i la francesa Clémentine Margaine

Retrat Daniela Barcellona
Daniela Barcellona.
Clémentine Margaine (© Dario Acosta)
Clémentine Margaine.
Patrick Summers.
Patrick Summers.
   

El mestre nord-americà Patrick Summers conduirà totes les funcions, perllongant així la seva fèrtil col·laboració amb el Liceu, on ha comandat diverses produccions en la seva condició de director convidat, aportant sempre un savi equilibri entre passió i comprensió racional del que demanda cada partitura. En definitiva, una batuta idònia per trobar la connexió perfecta entre forma i ànima d’una obra major de l’òpera del segle XX.