• El proper 20 de setembre, al Liceu, Gustavo Dudamel dirigirà l’Orchestre de l’Opéra National de Paris interpretant la Novena simfonia de Mahler, després de l’ajornament del concert de la temporada passada a causa de la pandèmia
  • Un dels projectes distintius de la commemoració dels 175 anys del Liceu és l’agermanament del Teatre amb l’Opéra de Paris i l’intercanvi d’orquestres, que mostra la bona sintonia entre dues de les institucions operístiques referents a Europa
  • En aquest intercanvi d’orquestres, Josep Pons, amb l’Orquestra Simfònica del Liceu, oferirà el 10 de juny a París el Castell de Barbablava de Bartók amb Iréne Theorin i Sir Bryn Terfel que també es va haver de cancel·lar la temporada passada
  • Després del seu èxit al Liceu dirigint les passades temporades La Flauta Màgica de Mozart, i Otello de Verdi, Gustavo Dudamel torna al Teatre per desgranar els misteris de la darrera simfonia de Gustav Mahler: la Novena i demostrar que és un dels directors que millor coneixen i interpreten l’univers mahlerià
  • Setmanes abans de la celebració del concert inaugural de la temporada, el Liceu ha penjat el cartell d’entrades exhaurides
  • El concert inaugural de Dudamel serà el primer en retransmetre’s en directe i per streaming a través de la plataforma audiovisual Liceu+. Totes les persones registrades podran veure’l gratuïtament per streaming el 20 de setembre a les 19h
  • A partir del 15 de setembre, continuant amb la Marató d’òperes iniciada al juliol, Liceu+ oferirà l’enregistrament de dues òperes icòniques més de la temporada 2000/2001: Die Zauberflöte (La flauta màgica) i Un ballo in maschera

Barcelona, 12 de setembre de 2022. El Gran Teatre del Liceu i l’Opéra de Paris s’agermanen coincidint amb la celebració dels 175 anys del Liceu amb dos concerts dirigits pels mestres Gustavo Dudamel i Josep Pons i interpretats per les orquestres de cada teatre. El compromís i la bona sintonia entre dues de les institucions operístiques més rellevants dins del context europeu se solidifica amb el concert que farà Dudamel per inaugurar la temporada 2022/2023 al Liceu, dirigint una de les simfonies que millor coneix i que més cops ha interpretat, com és la Novena de Gustav Mahler. Ho farà acompanyat de l’Orchestre de l’Opéra National de Paris. En l’intercanvi d’orquestres, insígnia d’aquest agermanament, Josep Pons, amb l’Orquestra Simfònica del Liceu, oferirà a París el Castell de Barbablava de Bartók amb Iréne Theorin i Sir Bryn Terfel que també es va haver de cancel·lar la temporada passada. Serà el 10 de juny de 2023.

Estrenada pòstumament, la Novena Simfonia de Mahler recull moltes de les essències del món i de  les preocupacions humanes: la seva melodia exposa la subtilitat esglaiadora fins a l’eloqüència més expansiva. Als angoixants dubtes vitals del compostior, agreujats per la mort de la seva filla de 5 anys, Maria, a qui dedica aquest "requiem", Dudamel acostuma a introduir-hi un to eteri però molt ben travat que es correspon perfectament amb la renúncia vital que representa. Un mahlerià com Dudamel, que a més, dirigeix sense la partitura, considera que aquesta última simfonia completa del compositor (Kaliste, Bohèmia, 1860-Viena, 1911) és un símbol de l'eternitat i que és també una peça eterna. Justament per això és una de les simfonies que més cops ha dirigit en la seva carrera. La Novena de Mahler és un moviment que representa  un home desesperat per assolir un minut més, que comprèn que la vida, en realitat, no s'acaba mai. Segons Dudamel, és rellevant que una peça amb aquesta profunditat es continui interpretan arreu del món: “La Simfonia núm. 9 de Mahler és una obra que parla de l’experiència eminentment humana que és la d'acceptar la nostra pròpia mortalitat, i quan persones de diferents orígens poden seure juntes per compartir música i recordar el que és realment important a la vida, aleshores es crea una meravellosa sensació d'unitat i comprensió. Crec que és una cosa que el món necessita cada dia més”, assegura.

Dudamel ja va emprendre una gira interpretant la Novena de Mahler per les operes més importants del món l’any 2011, quan encara no havia ni fet 30 anys. Ara, 11 anys després, hi torna amb la mateixa força i potència, però amb un coneixement més exhaustiu de la peça i una mirada passada pel sedàs de la maduresa.

Concert per streaming

El Gran Teatre del Liceu enceta la segona temporada de celebració del seu 175è aniversari i continua amb la voluntat d’homenatjar i rememorar els moments més importants de la institució a través del Liceu+, la plataforma audiovisual que recull tots aquests continguts. És en aquest marc que totes les persones registrades a la plataforma que podran gaudir per primera vegada de la retransmissió en directe per streaming del concert del mestre Gustavo Dudamel amb l’Orchestre de l’Opéra National de Paris a l’escenari del Gran Teatre el mateix dia 20 de setembre a les 19h. En col·laboració amb el Liceu+, l’Opéra de Paris també oferirà la retransmissió del concert el dia 26 de setembre a les 20h a la seva plataforma audiovisual, juntament amb els canals i plataformes Mezzo, Medici.tv i la ràdio France Musique. Es tracta d’una producció realitzada per Jean-Pierre Loisil, juntament amb Opéra de Paris i Càmera Lucida i la col·laboració de la CNC i la Fundació Orange.

El Liceu+ ja arriba al seu segon any de funcionament, on s’hi proporciona contingut obert a tothom i que vol contribuir a fer més accessible l’òpera. També complementa l'experiència de l'òpera en viu a través de continguts específics sobre espectacles de la temporada artística, entrevistes en profunditat, podcasts, projectes socials i educatius, entre d’altres. També ofereix les retransmissions en streaming que es realitzin al Teatre, des de conferències, sessions formatives, rodes de premsa i fins a concerts i recital.

El Liceu+ enceta la segona ronda de la Marató d’òperes

Aquest estiu, el Liceu+ ha posat a disposició de manera gratuïta per aquells usuaris registrats una marató de les òperes icòniques del Liceu per tal de posar en relleu la seva història, la seva trajectòria artística i la seva rellevància en el context sociocultural i econòmic al llarg dels anys.  A partir del 15 de setembre, s’hi afegiran dos títols nous Die Zauberflöte (La flauta màgica) i Un ballo in maschera. Les dues produccions es van dur al Liceu la temporada 2000/01. Die Zauberflöte (La flauta màgica), de W.A. Mozart, amb proposta de Joan Font, de Comediants, és una de les més estimades pel públic liceista per la seva estètica onírica i fantasiosa. El paper, l’origami i el japonisme van ser les eines formals de la producció per crear un imaginari del joc i interpel·lar el jo infantil de cada espectador. Pel que fa a la producció d'Un ballo in maschera de Verdi, aquesta va ser especialment controvertida per la posada en escena, però igualment celebrada per estar signada per un dels directors d'escena que s’ha posicionat com un dels més atrevits i carismàtics: Calixto Bieito. Estaran disponibles fins al 15 d'octubre.