L'aclamada producció del director d'escena Olivier Py

Play Manon.

 

 

“Predicadors que voleu fer-me tornar a la virtut, digueu-me que és indispensablement necessària, però no m’amagueu pas que també és severa i penosa.”
A.-F. Prévost, L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut (1732) (primera part)

El 1731, quan l’abbé Antoine-François Prévost va escriure L’histoire du chevalier des Grieux et de Manon Lescaut, poc s’imaginava que serviria d’inspiració per a la creació d’una sèrie de peces líriques de compositors com Auber, Massenet o Puccini. En la seva partitura, Jules Massenet ens presenta el retrat d’una època: la Regència francesa, que va veure el crepuscle d’un món envellit i incapaç d’adaptar-se, i l’aparent naixement d’una nova societat amb abundants promeses de llibertat. Manon és un personatge complex a mig camí entre aquests dos mons: escapant del convent per abraçar els camins del desig i la transgressió, acaba llançant-se al buit en una relació d’amor apassionada, però també autodestructiva amb Des Grieux. Un preciós parèntesi que només s’obre breument per tancar-se dolorosament.

El director Olivier Py, en al seva aclamada producció per al Grand Théâtre de Genève, es deslliura dels paranys històrics dels anys llibertins del segle XVIII, per associar-la a unes imatges memorables de bordells sòrdids portats a la vulgaritat més ordinària. Amb una imatge impossible d’esborrar: un Des Grieux trobant Manon esgotada que s’engalana de joies impotents a l’hora de tornar a la felicitat i donar sentit a una vida.

A partir d’una novel·la moralitzadora, Massenet estrena a l’Opéra-Comique l’any 1884, una obra amb una música seductora i espontània que acabarà per commoure l’espectador, tot fent perdonar l’amoralitat dels protagonistes en el seu camí tortuós. Manon, que aspira per damunt de tot al luxe i a la comoditat, es conduirà a la traïció i a la prostitució. La seva deportació a Louisiana i posterior mort en els braços de l’impotent i penedit Des Grieux és alliçonadora. Des d’una visió misògina, per la seva força i la seva manera d’encarnar el mal i la perdició, ha esdevingut un mite literari a l’alçada d’una sèrie de dones com Cleòpatra, Eva, Salomé, Carmen o Lulú.

Amb el suport de

 

 

 

Manon
Opéra comique
en cinc actes
Llibret d'Henri Meilhac i Philippe Gille
Estrena absoluta: 19/1/1884 a l’Opéra-Comique de París
Estrena a Barcelona: 29/12/1894, al Gran Teatre del Liceu
Darrera representació al Liceu: 9/7/2007
Total de representacions al Liceu: 145

  • Durada aproximada 3h 10min
    • Primera part 1h 35min
    • Entreacte 30min
    • Segona part 1h

Fitxa artística

Direcció d'escena
Olivier Py
Coreografia i reposició
Daniel Izzo
Escenografia
Pierre André Weitz
Vestuari
Pierre André Weitz
Il·luminació
Bertrand Killy
Assistència a la direcció musical
Romain Dumas
Producció
Grand Théâtre de Genève i Opéra-Comique (París)

Repartiment

MANON LESCAUT
20,22,23,27,30 d'abril i 3 de maig
21,24,26,29 d'abril i 2 de maig
POUSSETTE
JAVOTTE
ROSETTE
EL CAVALLER DES GRIEUX
20, 22, 24,27,30 d'abril i 3 de maig
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
LESCAUT
20,22,24,27,30 d'abril i 3 de maig
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
EL COMTE DES GRIEUX
20,22,24,27,30 d'abril i 3 de maig
21,23,26,29 d'abril i 2 de maig
GUILLOT DE MORFONTAINE
SENYOR DE BRÉTIGNY
L’HOSTELER
Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, conductor)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director
Romain Dumas (funció del 3 de maig)
Director
Marc Minkowski

Canvis repartiment

  • El tenor Michael Fabiano interpreta el rol del cavaller Des Grieux substituint a Javier Camarena, qui finalment no debutarà aquest títol aquesta temporada.
  • En la funció del diumenge 23 d'abril la soprano Nadine Sierra interpreta el rol de Manon substituint a Amina Edris, qui és baixa a causa d'una faringitis.
  • En la funció de dilluns 24 d'abril, la soprano Amina Edris interpreta el rol de Manon substituint a Nadine Sierra.
  • A causa del sobreesforç realitzat en les darreres dues setmanes, el mestre Minkowski requereix de repòs absolut de la seva lesió al braç. La funció del 3 de maig de Manon la dirigirà el mestre Romain Dumas, director assistent del mestre en aquesta producció.

En record de Victoria de los Ángeles

Aquest any 2023 és el centenari del naixement d’una de les veus més estimades del Liceu, la soprano Victoria de los Ángeles. Volem commemorar l’efemèride dedicant les funcions de Manon de Massenet a la seva memòria. Victoria de los Ángeles va cantar el rol de Manon en quatre temporades diferents, el qual va ser el que va interpretar més vegades a l’escenari del Liceu i el seu darrer personatge escenificat durant les funcions del gener del 1967, que van sumar un total de 12 representacions memorables.

abril 2023

Torn B
Torn E
Torn F
Torn PD
Torn A
Torn D
Torn H
Torn C AD
Torn T

maig 2023

Torn PC
Torn P

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu. En aquest capítol parlem de Manon de Massenet, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez.

Playlist

Selecció musical de l'òpera Manon, a càrrec de Víctor Garcia de Gomar, director artístic del Liceu.

La veu del Liceu

T’oferim un seguit d’articles, textos i informació addicional per endinsar-te en aquest títol.

Cronologia liceista

Relació històrica de funcions de Manon de Massenet al Gran Teatre del Liceu.
Descarregar

Retransmissió

Segueix l'òpera en directe a Catalunya Música el dissabte 22 d'abril a les 19h.

Lectura fàcil

Consulta l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil. 
Descarregar

Lectura Fàcil logo fitxa