Totes les noticies

Nova junta directiva d'Ópera XXI

  • Isamay Benavente, directora de Teatro Villamarta de Jerez, nova presidenta de l'associació de teatres lírics d'Espanya, Ópera XXI.
  • En la seva reunió semestral, celebrada ahir i avui al Palau de les Arts de València, Ópera XXI va renovar la seva junta directiva, presidida als dos darrers mandats pel director del Festival de Peralada, Oriol Aguilà, període en el que la xarxa de teatres lírics espanyols es va posicionar en el primer pla mundial en gestió, obertura i organització dels espais durant la pandèmia. 
  • La nova presidenta reforçarà durant el seu mandat el desenvolupament de projectes a través de fons europeus, l'estratègia de difusió i creixement digital de l'Associació, la interconnexió sectorial entre els associats i la consolidació dels Premis Ópera XXI com a centre neuràlgic de l'encontre i projecció de la professió. 
  • A la reunió es van aprovar les bases de la cinquena edició dels guardons espanyols de la lírica, els Premis Ópera XXI, que tindran lloc a Palma (Mallorca) a l'abril i que inclouen una nova categoria para a la "Millor Iniciativa, Intèrpret, Direcció o Producció de Repertori Líric Espanyol".
  • La trobada de directius i programadors lírics va incloure diversos encontres temàtics i xerrades, com la que va oferir Katherina Wagner, directora del Festival de Bayreuth.

 

València, 4 d'octubre 2022. Isamay Benavente, directora del Teatro Villamarta de Jerez, estarà durant els propers dos anys al capdavant de l’Associació de Teatres, Festivals i Temporades estables d’òpera i sarsuela d’Espanya, que aplega a 27 teatres associats i que avui ha renovat la composició de la seva Junta Directiva en la seva assemblea semestral ordinària, celebrada al Palau de les Arts de València. L’equip de la nova presidenta està a més format per Valentí Oviedo, director del Gran Teatre del Liceu de Barcelona; Ignacio García-Berenguer, director del Teatro Real de Madrid; Juan Carlos Matellanes, president de l’ABAO Bilbao Opera; Juan Antonio Vigar, director del Teatro Cervantes de Màlaga; Oriol Aguilà, director del Festival de Peralada; Daniel Bianco, director del Teatro de la Zarzuela de Madrid; Jorge Culla, director del Palau de les Arts de València; Javier Menéndez, director del Teatro de la Maestranza de Sevilla; Josep Ramón Cerdà, director del Teatre Principal de Palma de Mallorca, i Òscar Lanuza, director de Fundación Òpera Catalunya.

La directora del Teatro Villamarta substitueix en el càrrec Oriol Aguilà, director del Festival Internacional de Peralada, reelegit el 2018, i que ha estat al capdavant d'Òpera XXI durant els últims quatre anys, amb un equip directiu el treball del qual pel reconeixement, desenvolupament i difusió de l'activitat lírica a Espanya ha estat elogiat per tota l'Assemblea d'Òpera XXI.

"Des del conjunt de l’Associació, durant aquests quatre anys, hem enfortit l'esperit de comunitat gràcies al compromís i implicació de tots els teatres i temporades. Durant aquests dos mandats s'ha treballat per tenir més eficiència com a xarxa i hem projectat una imatge de l'òpera a Espanya sense precedents. De fet, hem estat els primers a nivell global a tornar a obrir els teatres després de la pandèmia i estem constatant que això reverteix en la fidelització dels nostres públics", va declarar el president sortint. "En el mateix sentit, els Premis Ópera XXI es consoliden com la finestra de l’excel·lència de les nostres programacions amb la premissa de la funció pública i de fer viure l’òpera als ciutadans". "La declaració de Barcelona emanada de la trobada llatinoamericana de germanor amb OLA, celebrada el passat abril, marca el nostre full de ruta”.

Etapa Aguilà

Durant aquests dos mandats, el conjunt de teatres associats ha endegat diversos eixos de divulgació i consolidació de l'activitat lírica com a activitat essencial al nostre país. També s'ha incrementat la participació i el nombre d'associats amb la incorporació del Teatre San Carlos de Lisboa el 2020 i Amics de l'Òpera de Vigo el 2021, arribant actualment a 27 associats.

Van ser els anys en què els teatres lírics espanyols van afrontar el dur període de la pandèmia i es van convertir en referent a l’hora de mantenir l'activitat i ser pioners en la gestió i creació de protocols en consonància i com a interlocutors amb les autoritats sanitàries del Govern central en l'àmbit de les arts escèniques i la música. Va ser durant els mesos més durs a causa de la Covid19 quan els membres d'Òpera XXI van obrir de forma gratuïta els continguts audiovisuals. Durant el confinament, més de dos milions de persones van veure de manera gratuïta 121 espectacles d'òpera, sarsuela i concerts lírics a través de les diferents plataformes, webs i xarxes socials dels principals teatres i temporades del país.

Pel que fa a la consolidació de la marca Òpera XXI, es va posar en marxa el nou portal web, agenda i referent actual de l'òpera i sarsuela que es pot gaudir al nostre país i de les principals notícies del sector, amb 64.182 visites registrades el 2022. I es van crear les xarxes socials d'Òpera XXI, que sumen actualment més de 10.000 seguidors.

Durant el darrer mandat es va posar en marxa i va consolidar la celebració dels Premis Òpera XXI, com a finestra per donar a conèixer l'activitat dels nostres teatres a la societat espanyola, amb una Gala virtual durant la pandèmia i dues gales de lliurament presencials amb itinerància per el territori al Teatro de la Zarzuela de Madrid i el Teatro Cervantes de Màlaga. A aquest projecte s'hi ha incorporat el suport de l'INAEM per enfortir aquesta convocatòria com a punt de referència de la lírica a Espanya. En aquest sentit, destaca l’acord amb Opera Europa i la plataforma OperaVision en la difusió de les activitats, així com amb ARTE TV i amb MyOperaPlayer.

A més, s'han organitzat seminaris específics sobre temàtiques d'interès que plantegen la missió de l'òpera als nostres dies, com ara els públics joves, nous llenguatges per a l'òpera, projectes audiovisuals, sostenibilitat, diversificació d'audiències i recuperació de públics postpandèmia, entre d'altres, i s'ha enfortit la relació i intercanvi amb OLA, Ópera Latinoamérica, amb fòrums virtuals periòdics, culminant al Foro Iberoamericano de la Ópera celebrat de forma presencial a Barcelona, ​​que va veure néixer la Declaració de Barcelona com a full de ruta dels propers anys .

Nova etapa

La nova presidenta ja ha avançat algunes de les línies que perseguirà el mandat. "Desplegarem els projectes recolzats amb fons europeus. D'una banda, la "maleta digital" (projecte pedagògic amb objectiu d'apropar l'òpera a tots els territoris), a més de nous projectes digitals per potenciar la connexió de les xarxes d'Ópera XXI i la difusió de la seva activitat i la dels teatres membres”.

A més, Isamay Benavente buscarà "implantar un sistema de treball horitzontal a la Junta, que permeti assolir més àrees d'acció i que generi més intercanvi de formació entre els nostres associats, amb un focus especial posat a l'àrea de sostenibilitat de la nostra activitat".

La nova presidenta es compromet a continuar treballant "per a la consolidació dels Premis Ópera XXI com a eina fonamental per visibilitzar l'activitat lírica al nostre país i que sigui un punt de trobada del sector".

Premis Ópera XXI

A l'Assemblea d'Òpera XXI es van aprovar les bases de la cinquena edició dels premis nacionals de la lírica, els Ópera XXI, la gala de celebració dels quals serà al Teatre Principal de Palma (Mallorca) el proper 18 d'abril. Als guardons s'incorpora aquest any una nova categoria, de "Millor Iniciativa, Intèrpret, Direcció o Producció de Repertori Líric Espanyol", que ressaltarà el treball a favor de la conservació i divulgació del patromoni musical del nostre país.

El jurat estarà format pels crítics i periodistes especialitzats Gonzalo Alonso, Maricel Chavarría, César Coca, Alexandre Martínez, Richard Martet, Pablo Meléndez-Haddad, Mariela Rubio, Fernando Sans Rivière, Eva Sandoval, Victoria Stapells, Javier Pérez Senz, Ana Vega Toscano i el gestor Andrés Rodríguez, en representació d'Ópera Latinoamérica (OLA).

Xerrades i trobades

Com acostuma a ser habitual a les assemblees d'Òpera XXI, al llarg dels dos dies de trobades es van fer diferents xerrades i posades en comú sobre temes d'interès per als associats. Dimarts 4, els associats van escoltar una trobada amb Katherina Wagner, directora del Festival de Bayreuth, i Oriol Aguilà, moderat per Jordi Maddaleno, crític d'òpera de La Vanguardia.

Una de les principals inquietuds actuals del sector, en ple entorn post-Covid és l'evolució i l'anàlisi dels públics, i en van parlar la directora de Comunicació i Relacions Institucionals del Teatro de la Maestranza de Sevilla, Rocío Castro Ríos; el director de màrqueting del Teatro Real, Francisco Ramos Zaldívar, i el director adjunt d'optimització de recursos del Palau de les Arts, Pierre Bouillard.

La reunió de primavera d'Ópera XXI tindrà lloc a Las Palmas de Gran Canària.