Dudamel dirigeix la LA Phil amb una proposta semiescènica creada per a públic sord i oient
En col·laboració amb el Deaf West Theatre de Los Angeles i el Coro de Manos Blancas d’El Sistema de Veneçuela
El drama francès Léonore, ou L’amour conjugal en què es basa Fidelio pertanyia a un gènere molt popular en els anys de la Revolució Francesa, la pièce à sauvetage, en què els herois, que representen les forces del bé, triomfen en una situació de greu perill després d’una sèrie d’avatars, amb una visió optimista dels valors positius de la justícia i la raó. L’acció transcorre a Sevilla, al segle xvii, en una terrible presó militar governada pel cruel Don Pizarro, que hi té presoner secretament el seu pitjor enemic, Florestan, que s’ha atrevit a proclamar unes veritats que el delaten.
Leonora, magnífica encarnació de la muller valenta i enamorada, sospita que el seu marit, el desaparegut Florestan, s’hi troba injustament empresonat. Es disfressa d’home, amb el nom de Fidelio, i es guanya la confiança del carceller Rocco —personatge bo i de gran dignitat personal— en un intent desesperat de salvar el marit.
Les primeres escenes segueixen el to i l’estructura del singspiel —Marzelline, la filla de Rocco, s’enamora de Fidelio creient que és un noi—, però aviat l’òpera es converteix en un esplèndid oratori que celebra la força de l’amor i la puresa que venç el sofriment i la injustícia.
Gustavo Dudamel, carismàtic i ple d’energia, es presenta al capdavant de la seva orquestra americana, la LA Phil de Los Angeles, en aquesta innovadora producció semiescènica creada per a públic sord i oient. Explicada a partir de la música del mateix compositor i l’expressiva poesia gestual de la llengua de signes americana, les representacions exploren la comunicació sublim que rau en el cor de tota expressió artística. Aquest espectacle està dirigit escènicament per Alberto Arvelo, en col·laboració amb el Deaf West Theatre de Los Angeles i el Coro de Manos Blancas d’El Sistema de Veneçuela.
Estrenada l’any 1805 al Theater an der Wien, en plena ocupació militar francesa de la ciutat i amb un Beethoven sord, la música ens porta tota l’energia i la passió del compositor en una partitura plena d’idealisme i de sublimació.
Òpera en dos actes
Llibret de Joseph von Sonleithner (1805) revisat per Stephan von Breuning (1806) i Georg Friedrich Treitschke (1814) basat en l’obra Léonore, ou L’amour conjugal de Jean-Nicolas Bouilly.
- Estrena absoluta: 20/11/1805 al Theater an der Wien de Viena.
- Estrena a Barcelona: 11/01/1921, al Gran Teatre del Liceu.
- Darrera representació al Liceu: 02/06/2009.
- Total de representacions al Liceu: 47.
Amb el suport de:
Amb la col·laboració de:
Fitxa artística
- Director d'escena i concepte
- Alberto Arvelo
- Codirector d’escena
- Joaquín Solano
- Producció artística
- Gabriela Camejo
- Vestuari
- Solange Mendoza
- Il·luminació
- Tyler Glover i Tyler Lambert-Perkins
- Coreografia
- Colin Analco i Natasha Ofili
- Coro de Manos Blancas (María Inmaculada Velásquez Echeverría, directora)
- Cor de Cambra del Palau de la Música (Xavier Puig, director)
- Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
- Los Angeles Philharmonic
- Director
- Gustavo Dudamel
Materials de la funció editats per Helga Lühning i Robert Didion. Utilitzats amb l'acord de la companyia European American Music Distributors, agent nord-americà per a Bärenreiter-Verlag, editor i propietari dels drets d'autor.
Prepara't per a 'Fidelio'
Més informació
Cronologia liceista
Consulta la història d'aquest títol a través dels Annals de la Fundació del Gran Teatre del Liceu: relació de funcions, repartiments, fotografíes, programes de mà, curiositats...
Conferència
22/05/2024
Dimecres | 19h
SALA COR
Conferència a càrrec de Luis Gago, musicòleg i crític musical, a l'entorn de l'òpera Fidelio, de Beethoven. Organitzada per l'Associació d'Amics del Liceu.
Per inscriure’s en aquesta activitat, cal posar-se en contacte amb l’Associació: 93 317 73 78 – natalia@amicsliceu.com