Imagen
0

Encara que pot semblar lògic que sigui així, no és habitual que un compositor opti per dirigir les seves pròpies estrenes. Quan Antony & Cleopatra es va representar per primera vegada a San Francisco, el 10 d’agost de 2022 passat, va ser la directora titular, Eun Sun Kim, i no John Adams, qui va fer anar la batuta i va dirigir  l’orquestra pels complicats laberints melòdics de la partitura. Però les sis funcions programades a Barcelona seran especials, ja que a diferència del que va passar a San Francisco, serà el mateix autor qui es posarà al capdavant de l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu per donar vida a la seva composició, la qual cosa sobre el paper hauria de ser la lectura més fidel del que, durant molts mesos, només havia existit en la seva ment com una representació ideal de l’òpera. La visita d’Adams a Barcelona per a l’estrena absoluta a Europa de la seva obra serà un esdeveniment històric que, en nombroses ocasions, el Liceu ha tingut l’honor de viure: en el passat, compositors tan notables com Igor Stravinski, Richard Strauss o Manuel de Falla van dirigir les seves pròpies obres des del fossat, i la decisió d’Adams té el mateix valor simbòlic. Més encara quan la pròxima vegada que es representi Antony & Cleopatra, a partir de la temporada 2024-2025 a Nova York, no serà ell qui la dirigeixi. Això només passarà a Barcelona, única ciutat fora dels Estats Units que, de moment, representarà aquesta òpera.

La partitura d’Adams, que fusiona hàbilment llenguatge tonal i atonal per crear un intens efecte expressionista —un reflex sonor de la violència de l’acció i de la psique tempestuosa dels personatges— és també un gran desafiament per als cantants. Alguns s’enfrontaran als seus papers per primera vegada. La soprano nord-americana Julia Bullock, per exemple, debutarà en el paper protagonista de Cleopatra —que Adams va escriure originalment per a Amina Edris, una de les triomfals Manon de l’última temporada del Liceu—, un personatge complex que travessa nombroses fases de complicació a la zona més alta de la tessitura aguda. El seu amant, Antony, el cantarà el baríton anglès Gerald Finley, que ja va debutar el paper a San Francisco, de la mateixa manera en què ho va fer el tenor Paul Appleby, que assumirà el molt complicat rol de Caesar.

Antony & Cleopatra també compta amb una nodrida llista de papers secundaris que contribueixen a desplegar el dramatisme i la tensió argumental de l’òpera. Eros i Enobarbus, els dos lloctinents d’Antony, els assumiran, respectivament, el tenor Brenton Ryan i el baix Alfred Walker. Charmian i Ires, les dues serventes de Cleopatra, recauran en les mezzosopranos Adriana Bignagni Lesca i Marta Infante. Octavia, la segona esposa d’Antony, la cantarà la mezzo Elizabeth DeShong, mentre que els aliats de Caesar, Agrippa i Lepidus, seran per als barítons Äneas Humm i Guillem Batllori. Cantants competents, una equilibrada mescla d’estrelles internacionals i talent local emergent per donar vida a una de les grans sensacions operístiques d’aquest segle XXI.