'Orlando paladino' s'estrena en versió concert al Liceu

El Liceu presenta una única funció en versió concert d’'Orlando Paladino', una de les millors òperes del segle XVIII.

Il Giardino Armonico.
  • El proper 29 d’octubre, el Gran Teatre del Liceu presenta una única funció en versió concert d’Orlando Paladino, una de les millors òperes del segle XVIII. Composada l’any 1872, Orlando Paladino va ser l’òpera més representada de les quasi 20 que va composar Haydn, amb més de 60 interpretacions en diferents punts del Imperi Austrohongarès.
  • El mestre Giovanni Antonini i el seu conjunt instrumental Il Giardino Armonico són la garantia per fer brillar aquest títol que combina un estil de composició classicista i un text barroc, donant peu a una obra major del subgènere híbrid entre l’heroic i el còmic.
  • Aquesta semiparòdia es basa en el poema èpic d’Ariosto Orlando furioso. El dramma eroicomico té en el centre de la seva trama una parella noble —Angelica, reina de Catai, i el seu amant Medoro—, que fuig a un castell remot per allunyar-se d’Orlando, paladí de França, que està enamorat d’Angelica.
  • Amb un elenc especialitzat en música antiga, conformen el repartiment vocal: Alasdair Kent,  Emőke Baráth, Josh Lovell, Renato Dolcini, Krystian Adam, Silvia Frigat i la soprano Núria Rial  que marca el seu esperat debut al Teatre.
  • Orlando Paladino té el suport de Santander i Santander Fundación
Giovanni Antonini
Giovanni Antonini.

Barcelona, 24 d’octubre de 2023. El Gran Teatre del Liceu acull el proper 29 d’octubre l’estrena d’Orlando Paladino, l’èxit operístic més important de HaydnEl mestre Giovanni Antonini dirigeix en una única funció, en versió concert, la que va ser l’òpera mes popular del compositor.

Composada l’any 1872, Orlando Paladino va ser l’òpera més representada de les quasi 20 que va composar Haydn, amb més de 60 interpretacions en diferents punts del Imperi Austrohongarès.  Pràcticament oblidada avui en dia, des de fa dos segles l’obra s’ha representat molt poc, malgrat això la seva influencia ha estat notable, ja que un dels moments de l’òpera anticipa la famosa ària del catàleg que Mozart va composar per Don Giovanni, cinc anys després. Motiu pel qual, Orlando Paladino es postula com una de les millors òperes del classicisme del segle XVIII.

Basada en la novel·la en vers Orlando furioso, l’obra combina màgia, aventures, romanç i humor i la seva escolta actual és una sorpresa, perquè abunda en àries complicades, instrumentació gràcil, humor i fantasia. L’òpera combina un estil de composició classicista i un text barroc, donant peu a una obra major del subgènere híbrid entre l’heroic i el còmic.

Les al·lusions paròdiques a la pastorale, l'òpera comique francesa, l'estil elevat de l'òpera seriosa, l'òpera de la reforma i el buffo de Goldoni fa d'Orlando paladino una obra amb totes les convencions operístiques.

Giovanni Antonini és un artista explosiu. El 1985, amb només 20 anys, va ser un dels fundadors del conjunt instrumental Il Giardino Armonico, i es va convertir en el director únic de la formació quatre anys més tard. Des de llavors, Antonini ha explorat, amb passió i metodologia estricta, tot tipus de repertoris del que, de manera àmplia, es pot integrar la música antiga: obres del renaixement i del barroc, així com del classicisme del segle XVIII, arribant molt puntualment fins a principis del segle XIX. En aquest arc temporal tan ampli, Antonini ha estat excavant una de les vetes més riques, que és el material per a grans conjunts –concerts, simfonies, òperes– de Franz Joseph Haydn, i d'algun temps ençà, el projectes més ambiciós de Il Giardino Armonico ha estat començar a gravar, de manera pacient, la integral d'Haydn, amb especial interès en la seva música vocal, la qual cosa inclou els seus dos famosos oratoris i la seva desena i mitja d'òperes, molt menys conegudes.

El repartiment per a aquesta funció té sobrada experiència en música escènica anterior al romanticisme. La principal figura de l'elenc vocal serà la cantant hongaresa Emőke Baráth, una de les soprano més interessants dels últims temps, i que aquí defensarà el paper de Angelica, caracteritzat per unes escalades agudes de gran complexitat. La barcelonina Núria Rial (que marca el seu debut al Liceu) serà l'encarregada de cantar el paper de Alcina, un altre rol d'enorme dificultat tècnica que requereix d'un gran virtuosisme en el cant adornat.

Els papers masculins els representaran el tenor anglès Alasdair Kent, el baix-baríton Renato Dolcini i el tenor Josh Lovell. El primer s'encarregarà de donar vida a Orlando mentre que el segon serà el seu rival, el cavaller Rodomonte, i assumirà també el paper de Caront en el tercer acte. Lovell, amb el seu timbre càlid i melancòlic, serà ideal per a encarnar a l'amant de Angelica, el rei sarraí Medoro. L'òpera compta amb dos papers còmics per a Pasquale, l'escuder de Rodomonte –que cantarà el tenor Krystian Adam–, i per a la pastora Eurilla, que serà per a la soprano italiana Silvia Frigato.