Neix la plataforma educativa LaCultivadora

Es tracta d'un projecte de L'Auditori, el Gran Teatre del Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya.

Foto familia dels equipaments públics que formen part de LaCultivadora.

Barcelona, 12 de juny de 2023. L'Auditori, el Gran Teatre del Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya han impulsat el projecte laCultivadora, per a crear més ponts de connexió entre la comunitat educativa i les arts escèniques i musicals.  La iniciativa, que compta amb el finançament del Departament de Cultura de la Generalitat, neix amb una doble missió: garantir i fomentar el poder transformador de l'art a l'educació, i promoure i impulsar propostes artístiques amb una mirada educativa.

Amb laCultivadora, els sis equipaments nacionals d'arts escèniques i musicals volen oferir a la comunitat educativa una marca referent en les arts en viu. Entre els objectius de la iniciativa, hi ha el de garantir i promoure l’accés de la comunitat educativa a les programacions dels equipaments, i el d'oferir formacions i recursos als docents.

D'altra banda, laCultivadora també vol generar un espai on els professionals de les arts puguin reflexionar sobre la mirada educativa en les seves propostes artístiques. A més, el projecte serveix per crear sinergies entre els equipaments per potenciar l’impacte a la comunitat educativa, i oferir propostes creades conjuntament, com les formacions a docents i els itineraris educatius.

Roda de premsa de LaCultivadora.

Una plataforma que centralitza l'oferta i facilita la reserva

El projecte inclou la creació de lacultivadora.cat, una plataforma web que centralitza l'oferta educativa dels sis equipaments implicats. La web agilitza i facilita el procés de reserva i pagament als centres escolars. Per exemple, permet la cerca d'activitats per equipaments, àmbit, nivell educatiu, tipologia, data o paraula clau. I els resultats es poden filtrar segons el preu, la franja horària, l'idioma, la durada o l'accessibilitat.

La iniciativa també preveu la creació d'itineraris temàtics a partir de les programacions de L'Auditori, el Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau, el Lliure i el TNC. Es posaran en relació les activitats dels diferents equipaments i es dissenyaran itineraris ad hoc amb un fil conductor. L’objectiu és traçar recorreguts compartits, adaptats als diferents nivells educatius, a partir de les programacions i propostes formatives dels diferents equipaments.

A més, la plataforma web vol ser també una àgora de reflexió entorn la necessitat de fomentar el vincle i la simbiosi entre el món de les arts en viu i l’educació, amb articles, conferències, referències d’autors destacats i altres materials teòrics.

Roda de premsa de LaCultivadora (© May Zirkus)

Jornades formatives per a docents

Un altre dels eixos centrals de la iniciativa són les formacions per a docents, un col·lectiu que juga un rol primordial per fer possible una transformació de l’educació a través de les arts en viu. Es tracta de sessions exclusives amb experts, creadors i artistes de primer nivell per experimentar el poder de les arts i proporcionar recursos útils per aplicar a l’aula.

La primera jornada formativa, a la que es van inscriure 300 persones en 72 hores i hi van participar 107 docents, es va fer al novembre de 2022 al Mercat de les Flors i al Teatre Lliure de Montjuïc, i va comptar amb artistes i experts com ara Aimar Pérez Galí, Santi Serratosa, Pablo Messiez, Clàudia Barberà, Oriol Sauleda, Núria Martínez-Vernis i Begoña Román. La segona edició ha tingut lloc aquest mateix dissabte a L'Auditori i al TNC, amb 190 persones inscrites i 130 docents participants. A més de presentar la plataforma digital lacultivadora.cat, els artistes Constanza Brnčić, Magda Puig Torres i Paulo Lameiro han ofert formació en dansa, teatre i música.

Més de 300 activitats i 200.000 assistents

El projecte engegat posa de relleu la tasca feta pels serveis educatius dels equipaments durant els darrers anys i que treballen per integrar l'àmbit educatiu com un eix important de la programació pròpia i acostar la cultura als centres escolars. En aquest sentit, durant la temporada 2022/23 els sis equipaments van oferir fins a 329 activitats educatives, entre espectacles, tallers, visites o altres. Un total de 212.244 persones van assistir a aquestes activitats.

Una nova edició de Vibe35

laCultivadora s'emmarca en un projecte més ampli de L'Auditori, el Gran Teatre del Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya per a crear nous públics i fomentar les iniciatives educatives i socials. La primera iniciativa del projecte engegat conjuntament va ser Vibe35, una programació especial de cada equipament per a joves d'entre 18 i 35 anys a preus molt reduïts (entre 10 i 20€). La primera edició, que va anar acompanyada d'una campanya de comunicació dirigida a aquest públic, va tenir lloc del 21 d’octubre a l’1 de novembre de l'any passat i incloïa un espectacle o concert a cadascun dels 6 equipaments i un "aftershow" en col·laboració amb diverses empreses i entitats culturals com ara el Sònar, el Primavera Sound, el Festival Cruïlla, el Razzmatazz o el Nitsa/Apolo.

Després de l'èxit de la temporada passada, l'experiència es repetirà aquest any. La programació s'anunciarà pròximament.