Cim i testament majúscul de Marc-Antoine Charpentier, en versió concert

“Adieu, Jason, j’ay remply ma vengeance.
Voyant Corinthe en feu, ses Palais embrasez,
pleure à jamais les maux que ta flâme a causez.”

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704)
Médée (acte V, escena 8, Médée

Tragedie mise en musique en cinc actes i un pròleg sobre un llibret de Thomas Corneille va ser la primera òpera basada en aquest fascinant personatge mitològic: Medea. Lully va tenir el privilegi de ser el compositor de les òperes a la cort i, per tant, Charpentier estava consagrat a composicions pastorals i música religiosa. Als cinquanta anys va poder escriure la seva Médée. La tímida recepció del públic de París va fer oblidar al compositor d’altres intents en aquest gènere i, així, quedaria com la seva única òpera: cim i testament majúscul del compositor. 

Estrenada al Théâtre du Palais-Royal de París el 4 de desembre del 1693, presenta una riquesa musical i una força dramàtica aclaparadores. El seu argument ens explica una història de traïció, mite, ira i bruixeria en la qual Médée, abandonada pel seu espòs Jason, farà servir la seva màgia per a una terrible venjança: enverinarà la seva rival Créuse i matarà els seus propis fills amb la finalitat de destrossar la felicitat del seu espòs. Jason sobreviurà per prolongar el seu sofriment. Un exemple de violència vicària, davant la impossibilitat de trobar un nou camí. Una patologia nascuda de la infinitat d’esquerdes impossibles de superar. 

L’obra necessita una protagonista a l’altura d’un personatge fora de qualsevol mesura. En aquest cas, Magdalena Kožená serà l’encarregada d’encarnar Medée, acompanyada del sensible i extraordinari Sir Simon Rattle al capdavant de la Freiburger Barockorchester. 

Posseïdora d’un talent tràgic de primer nivell, còmoda en la prosòdia francesa, la cantant txeca oferirà un retrat polièdric de Médée: des del dolor per l’abandó de Jason fins a la humiliació, passant per la bogeria i la seva fúria assassina. Veu, mirada i gest alineats en una interpretació intensa en aquest primer Charpentier al Liceu. 

Amb el suport de:

 

 

 

Médée

ÒPERA EN UN PRÒLEG I CINC ACTES
Llibret de Thomas Corneille basat en la tragèdia homònima d’Eurípides.
Estrena absoluta: 04/12/1693 al Théâtre du Palais-Royal de París
Estrena al Liceu 

  • Durada aproximada 3h 15min
    • Pròleg 10min
    • Acte I 30min
    • Acte II 35min
    • Acte III 30min
    • Pausa 30min
    • Acte IV 35 min
    • Acte V 30 min

Repartiment

MÉDÉE
JASON
CRÉON
CRÉÜSE
CLÉONE / L’AMOUR
ORONTE
NÉRINE / BELLONE
ARCAS/ LA JALOUSIE
LA VENGEANCE
Staatsopernchor Berlin
Freiburger Barockorchester (Sir Simon Rattle, director)
Director
Sir Simon Rattle

novembre 2023

Torn A

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez. En aquest capítol parlem de Médée de Marc-Antoine Charpentier.

Més informació

Paquet Mites Clàssics

Gaudeix del paquet de música antiga i barroca amb una entrada conjunta per als dos títols i gaudeix d'un 20% de descompte.

Médée (27 novembre 2023) + L'Orfeo (16 febrer 2024)

COMPRAR

 

Conferències

20/11/2023 Dilluns | 19h
SALA COR

Conferència a càrrec del contratenor Jordi Abelló, a propòsit de la versió concert de Médée de Marc-Antoine Charpentier, a partir de la tragèdia d'Eurípides.

Per inscriure’s en aquesta activitat, cal posar-se en contacte amb l’Associació: 93 317 73 78 – natalia@amicsliceu.com

Consulta AQUÍ altres conferències per a altres títols