La mítica producció de Núria Espert que va inaugurar el Liceu després de l’incendi de 1994
“Amor! O sole! Vita! Eternità!
Luce del mondo è amore!
Ride e canta nel sole
l’infinita nostra felicità!”
Turandot, final de l’acte III

Malgrat la crueltat de la seva trama, Turandot s’ha guanyat un lloc preeminent en el cànon del repertori universal i també en els cors dels públics de tot el món. Amb una partitura brillant i sense precedents, Puccini retrata la princesa sense ànima, freda i implacable en oposició a l’home decidit a guanyar-la costi el que costi.
El Liceu recupera la producció que obria de nou el teatre després del catastròfic incendi del 1994. Signada per Núria Espert, l’òpera se situa a la ciutat imperial de Pequín, on la princesa Turandot protegeix la seva virginitat sota un jurament: només es podrà casar amb aquell home de sang reial que resolgui tres enigmes que ella mateixa dictarà. Qui fracassi morirà. El règim i la tirania d’una dona incapaç d’estimar, que es nega a convertir-se en humana, que prefereix ser una institució i que imposa un estat de vigilància en el qual els homes són sacrificats.
Una escenografia monumental, evocadora i orientalista, i un entorn summament rígid i opressiu, ple de bellesa i equilibri formal, amplifiquen l’èpica de la història.
Puccini no va poder acabar el tercer acte de la partitura, moria l’any 1924 a Brussel·les abans de poder enllestir el duet final, i va ser el seu ajudant, Franco Alfano, qui va completar-la. La primera representació de l’obra al Teatro alla Scala de Milà el 1926 va ser una mena de rèquiem per a Puccini. Arturo Toscanini va dirigir l’obra fins a les últimes notes deixades per Puccini i després va baixar la batuta tot dient: “Aquí acaba l’obra del mestre. Després d’això, va morir”.
El final d’Alfano es va convertir en la norma en els teatres d’òpera de tot el món, però és precisament en aquesta indefinició dramatúrgica on Espert posa el seu segell: un desenllaç basat en la sumptuositat i en els rituals de la cort xinesa on Turandot, després de reconèixer que l’amor la domina i l’afebleix, prefereix suïcidar-se abans que lliurar-se a l’estranger. Massa esquerdes irreversibles dins del seu cor al costat d’un príncep amb set d’heroi que somia mentre exclama “Vincerò”.
Amb el patrocini en exclusiva de:

Turandot
DRAMMA LIRICO EN TRES ACTES
Llibret de Giuseppe Adami i Renato Simoni. Últim duo i escena final de Franco Alfano
Estrena absoluta: 25/4/1926 al Teatro alla Scala de Milà
Estrena a Barcelona: 30/12/1928 al Gran Teatre del Liceu
Última representació al Liceu: 25/10/2019
Total de representacions al Liceu: 86
-
Durada aproximada
3h
- Primer acte 35min
- Pausa 20min
- Segon acte 45min
- Pausa 30min
- Tercer acte 43min
Fitxa artística
- Direcció d'escena
- Núria Espert
- Reposició
- Bárbara Lluch
- Escenografia
- Ezio Frigerio (†)
- Coreografia
- Marco Berriel
- Vestuari
- Franca Squarciapino
- Il·luminació
- Vinicio Cheli
- Assistència a la direcció d’escena
- Anna Ponces
- Assistència a la coreografia
- Elisa Morris
- Assistència al vestuari
- Laura Lo Surdo
- Mestres assistents musicals
- Rodrigo de Vera, Françoise Ferrand, David-Huy Nguyen-Phong i Jaume Tribó
- Assistent a la direcció musical
- Diego García Rodríguez
- Producció
- Gran Teatre del Liceu i Asociación Bilbaína de Amigos de la Ópera (ABAO)
Repartiment
LA PRINCESA TURANDOT
|
Elena PankratovaImagen
![]() |
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
|
---|---|---|
Ekaterina SemenchukImagen
![]() |
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
|
|
L’EMPERADOR ALTOUM
|
Siegfried JerusalemImagen
![]() |
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
|
Raúl GiménezImagen
![]() |
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
|
|
TIMUR
|
Marko MimicaImagen
![]() |
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
|
Adam PalkaImagen
![]() |
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
|
|
EL PRÍNCEP DESCONEGUT, CALAF
|
Michael FabianoImagen
![]() |
26, 29 de novembre i 2, 4, 9, 11, 14, 16 de desembre
|
Martin MuehleImagen
![]() |
28, 30 de novembre i 3, 5, 10, 13, 15 de desembre
|
|
LIÙ
|
Vannina SantoniImagen
![]() |
26 i 29 de novembre i 3, 5, 11 i 14 de desembre
|
Marta MathéuImagen
![]() |
28 de novembre i 2 de desembre
|
|
Adriana GonzálezImagen
![]() |
30 de novembre i 4 i 9 de desembre
|
|
Maria AgrestaImagen
![]() |
10, 13, 15 i 16 de desembre
|
|
PING
|
Manel EsteveImagen
![]() |
|
PANG
|
Moisés MarínImagen
![]() |
|
PONG
|
Antoni LliteresImagen
![]() |
|
MANDARÍ
|
David LagaresImagen
![]() |
- Cor Infantil de l'Orfeó Català (Glòria Coma, directora)
- Cor del Gran Teatre del Liceu (Pablo Assante, director)
- Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
- Directora
- Alondra de la Parra (26, 28, 29 i 30 de novembre i 2, 3, 4, 5, 9, 10 i 11 de desembre)
- Director
- Diego García Rodríguez (13, 14, 15 i 16 de desembre)
Canvis repartiment
- Vannina Santoni i Adriana González entren a formar part del repartiment i s'alternaran amb Marta Mathéu i Maria Agresta en el rol de Liù. Nadine Sierra ha cancel·lat la seva participació a causa de problemes musculars que requereixen tractament durant les mateixes dates en què es representa l'òpera.
La prèvia
La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez. En aquest capítol parlem de Turandot de Puccini.
Més informació
Pantalles subtitulació
Des de l'inici de la temporada, el Liceu ha detectat algunes problemàtiques degut els efectes de l'obsolescència pel que fa a les pantalles de subtítols disponibles a la majoria de les butaques del teatre i les pantalles d'imatge (TFT). Mentre es realitza la renovació completa de les pantalles, s'ha ampliat immediatament la pantalla sobre la boca de l'escenari i aquesta tindrà subtítols en català, castellà i anglès, de manera provisional, per facilitar el seguiment adequat de les òperes.
En cas de qualsevol inconvenient per gaudir de la funció, es demana als assistents que ho comuniquin al personal de sala. Es farà tot el possible per oferir alternatives que minimitzin l'impacte en la seva experiència.
El Gran Teatre del Liceu agreix la comprensió i el compromís dels assistents durant aquesta fase de millora.
Cronologia liceista
Consulta la història d'aquest títol a través dels Annals de la Fundació del Gran Teatre del Liceu: relació de funcions, repartiments, fotografies, programes de mà, curiositats...
Més informació
Lectura fàcil
T'oferim l'argument de l'òpera en format Lectura Fàcil.
Descarregar
