Formació en idiomes

Otello

La Veu del Liceu-06

En escena

Òpera; Verdi

Comparteix l'article

Vols rebre les novetats? Abona’t

Cap a l’Otello perfecte: subtilesa lírica i intensitat actoral

Una representació satisfactòria d’Otello exigeix cantants en plena maduresa: és tan gran la cura del llibret en els detalls –cada mot té un valor extraordinari en els seus rics matisos de significat– i és tan alta l’exigència de la partitura, que s’ha de disposar d’un alt nivell de seguretat i experiència per acarar un paper protagonista o la direcció musical, que recaurà en el mestre veneçolà Gustavo Dudamel, una de les batutes més enèrgiques, matisades i sàvies del circuit internacional. Respecte de les veus, un bon Otello no es pot deixar a l’atzar, i és per això que l’elenc per a les onze funcions del Liceu presenta com a tret distintiu haver cantat l’òpera en múltiples ocasions, sempre amb èxit i esforç. Així, com a garantia, l’encapçalaran els tenors Gregory Kunde i Jorge de León, dos Otellos de llarg recorregut, equipats amb una veu ferma i segura; tots dos coneixen els secrets del personatge i saben extreure’n el màxim de partit. Semblantment s’esdevé amb el doble repartiment per al paper crucial de Jago: el baríton malagueny Carlos Álvarez tornarà a afrontar un dels seus rols predilectes –potser el més ben aconseguit de la seva impecable trajectòria–, com també el veterà Željko Lucic, especialista en dolents verdians. Desdemona recaurà en dues sopranos de registre diferent, l’spinto búlgara Krassimira Stoyanova –una experta de llarga trajectòria amb una gran fortalesa– i la lírica dramàtica Eleonora Buratto, cantant d’un timbre delicat que brillarà en els passatges més lírics.

Fitxa artística

Direcció musical

Gustavo Dudamel

Direcció d’escena

Amélie Niermeyer

Escenografia

Christian Schmidt

Vestuari

Annelies Vanlaere

Il·luminació

Olaf Winter

Vídeo

Philipp Batereau

Producció

Bayerische Staatsoper (Munic)

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

Direcció del Cor

Conxita Garcia

Repartiment

Otello

Gregory Kunde

27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril

Jorge de León

28,31 de març i 7,10,13 d'abril

Jago

Carlos Álvarez

27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril

Željko Lucic

28,31 de març i 7,10,13 d'abril

Cassio

Airam Hernández

Roderigo

Francisco Vas

Lodovico

Felipe Bou

Montano

Fernando Latorre

Desdemona

Krassimira Stoyanova

27,30 de març i 6,9,12,14 d'abril

Eleonora Buratto

28,31 de març i 7,10,13 d'abril

Emilia

Mireia Pintó

Gustavo Dudamel

Director musical

Començà a rebre classes de violí quan encara era un infant i ja de ben jove va interessar-se per la direcció; així, als 13 anys deixà el violí, que tocava com a membre d’una orquestra juvenil, i es posà a dirigir aprofitant l’absència del director. L’any 1996 va ser nomenat Director Musical de l’Orquestra de Cambra Amadeus, i als 18 anys van nomenar-lo Director Musical de l’Orquesta Sinfónica Juvenil Simón Bolívar de Veneçuela; a partir d’aleshores la seva carrera ha estat imparable. Actualment és el Director Musical i Artístic de la Filarmònica Los Angeles. Ha dirigit cinc produccions al Teatro alla Scala de Milà, tretze a Los Angeles, a més de pujar a l’escenari de la Metropolitan Opera de Nova York, Wiener Staatsoper i Staatsoper de Berlín, tot dirigint Così fan tutte, Carmen, Otello, Tannhäuser o West Side story, a més d’òperes dels compositors John Williams i Olivier Knussen. Convençut que la música té un poder transformador de vides, sempre ha donat suport a iniciatives a favor de l’educació artística i de divulgació de la música clàssica a nous públics. Entre els seus compromisos més recents figuren actuacions amb la Wiener Philharmoniker als festivals de Salzburg i Grafenegg, i amb la Berliner Philharmoniker a la mateixa ciutat de Berlín, a més de dos nous projectes educatius en col·laboració amb la Fundació “la Caixa” i la Fundació Dudamel.

Gregory Kunde

Tenor

Premiat com a millor cantant masculí als Opera Awards 2016, entre el seu repertori trobem els rols protagonistes d’Il pirata, Poliuto, Otello de Verdi i Rossini, Aida, Norma i Il trovatore. Papers que ha cantat a la Royal Opera House de Londres, Teatro alla Scala de Milà, Teatro La Fenice de Venècia, Teatro Real de Madrid, Teatro dell’Opera de Roma, Deutsche Oper de Berlín o Arena de Verona, entre altres escenaris. Ha treballat amb els directors Antonio Pappano, Zubin Mehta, Gianandrea Noseda, Roberto Abbado, Pinchas Steinberg o Valery Gergiev. Entre els seus propers compromisos trobem Il trovatore a Los Angeles.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2010/11 amb Anna Bolena, i hi ha tornat amb Il pirata (2012/13), Norma (2014/15), Otello (2015/16), un concert amb Juan Jesús Rodríguez (2016/17), Manon Lescaut i Poliuto (2017/18) i Turandot (2019/20).

Jorge de León

Tenor

Estudià cant amb Isabel G. Soto, Giuseppe Valdengo i, des del 2004, amb Alfonso G. Leoz. L’any 2004 obtingué el Premi Gayarre i el Premi Aragall, fet que li va permetre iniciar carrera internacional amb Lucia di Lammermoor, Gianni Schicchi, Il tabarro, Macbeth, La vida breve, Andrea Chénier, Aida, Cavalleria rusticana, Carmen, Tosca, Le Cid, Il trovatore, Turandot, Madama Butterfly, Un ballo in maschera, Aida i Manon Lescaut, entre altres títols. Que ha interpretat al Teatro alla Scala de Milà, Teatro Massimo de Palerm, Teatro di San Carlo de Nàpols, Palau de les Arts de València, Wiener Staatsoper, Deutsche Staatsoper de Berlín, Metropolitan Opera de Nova York o Teatro Real de Madrid. A més, l’han dirigit els mestres Lorin Maazel o Zubin Mehta.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2008/09 amb Simon Boccanegra, i hi ha tornat amb Madama Butterfly (2012/13), Tosca (2013/14), Manon Lescaut, Andrea Chénier (2017/18), Madama Butterfly (2018/19) i Turandot (2019/20).

Carlos Álvarez

Baríton

Format al Conservatori de Màlaga, també va fer estudis de medicina. Des del seu debut, l’any 1990, ha cantat als principals teatres d’òpera del món, com ara el Teatro alla Scala de Milà, Metropolitan Opera de Nova York, Wiener Staatsoper, Opéra National de París, així com pràcticament a tots els teatres espanyols. L’han dirigit els mestres Lorin Maazel, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Riccardo Chailly o Seiji Ozawa.

L’any 2013 va rebre la Medalla d’Or del Gran Teatre del Liceu, també ha obtingut dos premis Grammy (2001 i 2005), el Premio Nacional de Música del Ministeri de Cultura espanyol (2003) i, entre altres guardons, també ha estat reconegut com el millor cantant masculí en els Premis de la Crítica dels Amics del Liceu. La temporada 1995/96 cantà Giovanna d’Arco al Palau de la Música Catalana en el marc de les temporades a l’exili a causa de l’incendi del 1994, i des d’aleshores ha cantat en diverses ocasions al Gran Teatre del Liceu, les darreres vegades amb Rigoletto i Don Giovanni la temporada 2016/17, Un ballo in maschera i Andrea Chénier (2017/18) i Hamlet en versió concert (2018/19).

Željko Lucic

Baríton

Estudià cant a Belgrad i Novi Sad (Sèrbia), on debutà al Teatre Nacional l’any 1993 interpretant Silvio (I pagliacci). Entre els anys 1998 i 2008 formà part de la companyia de l’Oper de Frankfurt. El seu repertori inclou papers com el comte de Luna (Il trovatore), Amonasro (Aida), Jago (Otello), Giorgio Germont (La traviata), Scarpia (Tosca) i els protagonistes de Macbeth, Rigoletto, Simon Boccanegra i Nabucco. Papers que ha cantat a la Metropolitan Opera de Nova York, Royal Opera House de Londres, San Francisco Opera, Opéra National de París, Wiener Staatsoper, Teatro alla Scala de Milà, Semperoper de Dresden, així com al Festival d’Ais de Provença, entre altres escenaris. Entre els seus propers compromisos figuren Miller (Luisa Miller) a Frankfurt, Scarpia a París i Nova York, a més de Germont al Festival de Verona.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 1997/98 amb L’elisir d’amore.

Krassimira Stoyanova

Soprano

Nascuda a Bulgària, estudià al Conservatori de Plovdiv. L’any 1995 debutà a l’Òpera Nacional de Sofia, on va interpretar un extens repertori, i tot seguit inicià una carrera internacional a la Wiener Staatsoper, on canta habitualment i on l’any 2009 va ser reconeguda com Kammersängerin. També canta habitualment a la Metropolitan Opera de Nova York, Opéra Bastille de París, Royal Opera House de Londres, Teatro alla Scala de Milà, Opernhaus de Zuric, així com a les ciutats de Munic, Hamburg, Dresden i Berlín. L’han dirigida els mestres Daniel Barenboim, Riccardo Chailly, Myung-Whun Chung, Vladimir Fedoseyev, Daniele Gatti, Bernard Haitink, Manfred Honeck, Mariss Jansons, Fabio Luisi, James Levine, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Georges Prêtre, Yuri Temirkanov, Christian Thielemann i Franz Welser-Möst.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2005/06 amb Otello, i hi ha tornat amb Luisa Miller (2007/08), Simon Boccanegra (2009/09), Il trovatore (2009/10) i Faust (2011/12).

Eleonora Buratto

Soprano

Graduada pel Conservatori Lucio Campiani de Màntua, la seva ciutat natal, va ampliar la seva formació amb Luciano Pavarotti i Paola Leolini. Guanyà el Concurs Adriano Belli de Spoleto, i debutà com a Musetta (La bohème). L’han dirigida els mestres Paolo Arrivabeni, Maurizio Benini, Ivor Bolton, Theodor Currentzis, Ottavio Dantone, Daniele Gatti, Daniel Harding, Zubin Mehta, Stefano Montanari, Riccardo Muti, Gianandrea Noseda, Marc Piollet i Juraj Valčuha. I els d’escena Calixto Bieito, Damiano Michieletto, Chiara Muti i Emilio Sagi. El seu repertori inclou Il viaggio a Reims, Turandot, Carmen, Le nozze di Figaro, Don Pasquale, Falstaff, La bohème, Don Giovanni i Idomeneo, entre d’altres. Ha cantat a sales de Nàpols, Milà, Roma, Amsterdam, Nova York, Viena, Londres, Madrid o Palerm.

Debutà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2013/14 amb La sonnambula, i hi ha tornat amb La bohème (2015/16) i Luisa Miller (2018/19).

Comparteix l'article

Vols rebre les novetats? Abona’t

Continua fent scroll per veure el següent article

Load next