En escena

En escena 'Tosca'

En el paper estel·lar de Tosca tindrem quatre de les millors sopranos dramàtiques actuals: Sondra Radvanovsky, Emily Magee, Maria Agresta i Monica Zanettin.

Per molt coneguda i representada que sigui Tosca, això no ajuda a fer-ne més fàcil cantar-la. A l’inrevés, com més passa el temps, i com més es referma al repertori i a l’imaginari col·lectiu, més exigent resulta, almenys per a les treus veus principals, a les quals es reclama no tan sols ofici i tècnica, sinó una immensa versemblança dramàtica i la responsabilitat d’estar a l’altura de la història (i de la Història). En aquest aspecte, l’elenc preparat per a les properes funcions ho acompleix amb plena garantia, ja que els rols de Tosca, Cavaradossi i Scarpia recauen en cantants amb experiència, fiabilitat actoral i una tècnica superlativa. Per a Floria Tosca tindrem fins a quatre sopranos dramàtiques amb una trajectòria llarga i sòlida: la italiana Maria Agresta cantarà en set funcions –incloent-hi l’estrena–, Emily Magee ho farà quatre dies i la diva nord-americana Sondra Radvanovsky n’oferirà dues més, el 17 i el 20 de gener. Per últim, Monica Zanettin assumirà el personatge en una única funció, la del 12 de gener. Al seu costat hi haurà tres grans Cavaradossi –els tenors spinto Michael Fabiano, Joseph Calleja i Antonio Corianò, dotats d’un bell timbre de veu i amb un potència pulmonar rotunda– i dos Scarpia amb veus fortes i intimidadores, que són les del baríton serbi Željko Lučić i la del seu col·lega georgià George Gagnidze.

Aquest sòlid repartiment tindrà l’acompanyament fidel d’un equip de grans veus en els papers secundaris –Felipe Bou com a Angelotti, Moisés Marín com a Spoletta, Manel Esteve com a Sciarrone–, que aportaran tota la consistència narrativa que els exigeix el llibret i també equilibri musical en unes representacions en què una altra gran protagonista serà l’orquestra. La partitura de Tosca és d’una harmonia tensa i complexa, una veritable muntanya russa d’intensitat de la qual tindrà cura i control el mestre hongarès Henrik Nánási, un habitual als principals teatres d’òpera del circuit internacional i que ha dirigit les millors orquestres del món. Ara és el torn de comandar l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu: una batuta experimentada per acabar de tancar l’equip que farà que aquesta nova Tosca sigui inoblidable.