Vés al contingut
Imagen

Acte I, Leporello

«Madamina, il catalogo è questo»

A la famosa ària del catàleg, Leporello detalla a Donna Elvira totes les conquestes del seu amo: milers i milers de dones seduïdes per tot Europa, meticulosament anotades sense distinció d’estatus social, aspecte o edat. Es tracta d’un número humorístic d’orquestració frenètica i alta dificultat pel cantant, que ha de esforçar-se a fons per a transmetre l’energia i els dobles sentits suggerits pel text i la partitura.

 

Acte I, Don Giovanni, Zerlina

«Là ci darem la mano»

Don Giovanni intenta seduir Zerlina, una jove camperola inexperta que sent una sobtada i irrefrenable atracció cap al llibertí. La música es torna mansa i delicada, com si flotés sobre un lit de plomes, i les línies melòdiques del diàleg dels personatges suggereixen candor i lascívia, fins a culminar en un tram final, a dues veus, que culmina amb una forta explosió passional.

 

Acte I, Zerlina

«Batti, batti o bel Masetto»

Avergonyida del seu impuls ardorós cap a Don Giovanni, Zerlina torna davant el seu promès, Masetto, i li demana disculpes pel seu mal comportament. El text, amb un cert aire masoquista, exposa la idea del càstig físic voluntari com a forma d’expiar el pecat de la passió. És una de les melodies més líriques i sensibles de Mozart, en un ària especialment creada per a una veu de soprano lleugera i jove.

 

Acte II. Donna Anna

«Crudele? Ah no, giammai mio ben!»

D’entre totes les àries per a soprano de l’òpera, aquesta és la que exigeix el major rendiment vocal i emocional de la cantant. En aquest fragment, que comença amb un bell recitatiu, Donna Anna li demana amb una dolçor divina al seu estimat, Don Ottavio, un últim moment de paciència abans de reprendre la normalitat de les seves vides, que no podrà donar-se fins que, amb la caiguda de Don Giovanni, ella pugui sentir venjanda la mort del seu pare, el Comendador.