Accés gratuït per als acompanyants de les persones amb discapacitat

La iniciativa s'engega de manera conjunta als grans equipaments culturals catalans.

• Els implicats són L’Auditori, el Gran Teatre del Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya engeguen aquesta iniciativa de manera conjunta.
  • La mesura arriba abans de la celebració del Dia de les persones amb discapacitat, el proper 3 de desembre.
  • El Liceu també incorpora dues noves iniciatives que faciliten l’accessibilitat per a persones amb discapacitat: l’habilitació de 10 places més per a persones que es desplacen amb cadira de rodes i la millora el servei d'audiodescripció ofert en directe de totes les òperes.

Barcelona, 30 de novembre de 2023. Els sis grans equipaments escènics de la ciutat de Barcelona (L’Auditori, el Gran Teatre del Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música Catalana, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya) han pres la iniciativa d’afavorir l’accés de les persones amb discapacitat a la programació pròpia, oferint no només descomptes entre el 25% i el 50% per la persona amb discapacitat i el seu acompanyant, sinó també la gratuïtat d’aquest darrer, sovint quan la seva necessitat està acreditada a la targeta de discapacitat.

Aquesta nova política es va presentar el passat 3 de novembre durant l’acte anual del programa Apropa Cultura. Ja és efectiva a la majoria tots aquests equipaments i ho serà plenament a partir de l’1 de gener del 2024.

D’aquesta manera, s’espera motivar i millorar la participació del col·lectiu amb alta dependència a la programació habitual cultural d’aquests equipaments.

Barcelona és una ciutat cada cop més accessible; ara que persones amb discapacitat poden arribar als nostres equipaments gràcies al reconeixement de la gratuïtat dels acompanyants a TMB o FGC, cal que també puguin gaudir de l’oferta cultural.

Els equipaments implicats ja participen d’Apropa Cultura, oferint localitats a preu simbòlic de cada espectacle de la seva programació a les entitats socials i de la salut inscrites al programa, perquè persones en situació de vulnerabilitat puguin beneficiar-se de la cultura. La mesura beneficarà sobretot al públic amb discapacitat que fins ara hi accedia de manera individual.

El conjunt d’equipaments destaquen que de la mateixa manera que s’han posat d’acord en fer polítiques conjuntes amb el públic escolar amb laCultivadora o el públic jove, amb el Vibe35, ara és hora d’afavorir aquesta part de la població que te una discapacitat, i especialment, les persones que tenen més necessitat de suport.

Per poder gaudir d’aquest avantatge, cal que la targeta de discapacitat emesa per la Generalitat de Catalunya que reconeix dita condició, i, en alguns casos, que s’especifiqui aquesta necessitat (casella “Necessitat de 3a persona: SI”).

Un estudi del 2019 realitzat per l’Institut Municipal de persones amb  Discapacitat reconeix el greuge econòmic patit per les persones amb discapacitat respecte als que no ho són, motiu pel qual la mesura ha estat molt ben rebuda pels col·lectius implicats.

Altres millores d’accessibilitat al Liceu

El Teatre també ha habilitat 10 places més a platea per a persones que es desplacin amb cadira de rodes, pujant a un total de 16 localitats disponibles pels usuaris, i 20 més per acompanyants. La resta de places adaptades necessàries es poden disposar a les llotges de Platea que no tenen barreres arquitectòniques.

El servei d'audiodescripció ofert en directe de totes les òperes escenificades de la programació del Liceu s'amplia gràcies al servei de l'app LiveVoice. Es podrà seguir el servei tal i com es feia fins ara a través del suport de les pantalles d'imatge (TFT), però ara també s'incorpora l'opció d'escoltar l'audiodescripció des de l'app LiveVoice. Les emissions de l'audiodescripció en streaming i en directe des de l'aplicació mòbil ofereix  un so molt nítid, amb una qualitat digital quasi d’estudi radiofònic amb total absència de soroll de fons. L'aplicació permet no dependre de les pantalles d'imatge de la sala i per tant gaudir de l’AD en qualsevol localitat. Aquesta és una reivindicació del col·lectiu de fa temps. La majoria de persones cegues tenen visió residual i tot sovint venen acompanyades de persones sense discapacitat visual. Ara, aquestes persones ja no dependran de localitats amb visió parcial o nul·la que disposin de pantalles d'imatge, sinó que podran seure on vulguin de la Sala.

LiceuApropa

Des del 2015 el Liceu col·labora amb el programa Apropa Cultura, que facilita l’accés a col·lectius amb discapacitats i amb altres necessitats o en situació de vulnerabilitat.

En la línia d’“El Liceu per a tothom”, i amb la voluntat de ser una institució generadora d’oportunitats, de coneixement i d’experiències per a tots i totes, el Liceu desenvolupa estratègicament els programes educatiu i social (LiceuAprèn i LiceuApropa), ambdós compromesos amb l’accessibilitat, l’aprenentatge i la inclusió.

El programa LiceuApropa és una de les ànimes del Pla Estratègic del Teatre, amb propostes que apropen l’òpera i la música a totes persones. El Liceu garanteix l’accessibilitat al Teatre i a la seva programació a totes les persones amb un sistema tarifari divers adaptat a diferents realitats personals i socials, i assegurant serveis que facilitin l’accés com l’audiodescripció, el bucle magnètic, etc.