Playlist

Playlist 'Tosca'

La partitura de Tosca és d’una harmonia tensa i complexa, una veritable muntanya russa d’intensitat.

Acte I, Scarpia, cor

«Tres birri… una carozza… Presto»

Scarpia ordena a Spoletta, la seva mà dreta, que segueixi Tosca discretament per esbrinar on s’amaga el pròfug Angelotti. És migdia i a l’església, a mesura que hi entra el seguici sacerdotal, el cor canta el «Te Deum». Aquest fragment defineix Scarpia en tota la seva dolenteria: és un home maquinador, cruel i venjatiu, i la seva part vocal exigeix de ser cantada amb fúria i un registre greu molt sòlid. El xoc entre la força del baríton i la magnitud apoteòsica del cor aconsegueix que el primer acte es tanqui amb una tensió que serveix de preàmbul del segon, encara més terrible.

Acte II, Tosca

«Vissi d’arte, vissi d’amore»

Tosca es veu atrapada en un conflicte polític que l’allunya de l’amor de Cavaradossi, a qui la policia vaticana està torturant de manera salvatge. Scarpia, que la desitja amb tota la luxúria, ha aconseguit d’estrènyer el llaç sobre Tosca i en un moment de feblesa ella li suplica clemència: a la seva ària més popular, una de les més perfectes que va escriure Puccini, s’identifica amb l’art i l’amor i demana que s’aturin els horrors que l’envolten. L’ària no solament exigeix un gran control expressiu de la veu per vibrar fins al darrer alè, sinó una interpretació dramàtica que despulli emocionalment la soprano.

Acte III, Cavaradossi

«E lucevan le stelle…»

Cavaradossi, empresonat en una cel·la del Castel Sant’Angelo, espera de matinada l’hora de l’execució. Sap que ho ha perdut tot: l’amor de Tosca, l’esperança de llibertat i, per descomptat, també la vida. En aquest darrer instant contempla el cel i es dol de la seva mala sort. Cavaradossi té dues àries a l’òpera –la primera, al primer acte, es «Recondita armonia»–, però la segona és la que dona una imatge completa del personatge, que ha passat de l’amor a la derrota. El tenor ha de ser expressiu i delicat en totes les frases, i vèncer alhora les dificultats del registre agut que assoleix la melodia al final.