Estrena absoluta de l’òpera de Raquel García-Tomás amb direcció d’escena de Marta Pazos

“Tinc vint-i-cinc anys i, si bé encara jove, m’aproximo, sense dubtar-ho, al terme fatal de la meva existència. He sofert molt, i he sofert sol, abandonat per tots!”
Mes souvenirs, Herculine Barbin

L’òpera Alexina B. està inspirada en la història d’Adélaïde Herculine Barbin, també coneguda com Alexina B., una persona intersexe. Nascuda a França l’any 1838, el seu testimoni commovedor i suggerent per a l’univers sonor de Raquel García-Tomás, Premi Nacional de Música 2020.

A Alexina se li atribueix el sexe femení en néixer, creix en un convent i, treballant com a institutriu, s’enamora d’una de les seves companyes. En una societat on l’acceptació de la diferència era complicada i l’heterosexualitat, la norma, Alexina es reivindica com a home, canvia de sexe legal i d’identitat, per ser Abel Barbin, però, incapaç d’adaptar-se, en la seva soledat s’acaba suïcidant.

Una història potent i intensa que ens posa, com a comunitat, davant del mirall per la condemna i els perjudicis. El seu testimoni revela la violència de les institucions religioses i mèdiques, així com la d’una societat heteronormativa, que no permet ni l’autoafirmació ni l’autodeterminació fora del binarisme de sexe i gènere. Amb llibret d’Irène Gayraud i una proposta escènica de Marta Pazos (col·laboradora de García-Tomás a Je suis narcissiste, 2019), aquesta òpera en tres actes és una història de lluita per la identitat i un autèntic salt al buit per a la nostra protagonista.

Amb el patrocini en exclusiva de:

Fundación BBVA

Amb el suport de:

Logo INAEM
Logo Capital BCN

Espectacle inclòs al Barcelona Obertura Spring Festival

Barcelona Obertura

Alexina B.
Estrena absoluta
Llibret: Irène Gayraud, inspirat en les memòries d’Hérculine Barbin (també coneguda com a Alexina B.), Mes Souvenirs (França, 1868).

Projecte realitzat amb una Beca Leonardo a Investigadores y Creadores Culturales 2020 de la Fundación BBVA

• Durada aproximada 2h 50min
    • Acte primer 1h 10min
    • Entracte 30min
    • Acte segon 50min
    • Acte tercer 20min

Fitxa artística

Direcció d'escena
Marta Pazos
Escenografia
Max Glaenzel
Vestuari
Silvia Delagneau
Il·luminació
Nuno Meira
Coreografia
María Cabeza de Vaca
Raquel García-Tomás
Sixto Cámara
Assistència a la direcció musical
Lorenzo Ferrandiz
Producció
Gran Teatre del Liceu

Repartiment

ALEXINA BARBIN / ABEL BARBIN
SARA
EL POLICIA / MADAME P. / MARE D’ALEXINA / SOR MARIE DES ANGES
DOCTOR GOUJON / EL DOCTOR / DOCTOR H. / L’ABAT / MONSENYOR / EL JUTGE
ALEXINA JOVE / LÉA / PUPIL·LA DEL CONVENT / ALUMNA DE L’INTERNAT
PUPIL·LES DEL CONVENT / ALUMNES DE L’INTERNAT
Cor Vivaldi-Petits Cantors de Catalunya (Òscar Boada, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Direcció musical
Ernest Martínez Izquierdo
La Fundación BBVA no es responsabilitza de les opinions, comentaris i continguts inclosos en el projecte i/o els resultats derivats del mateix, els quals són total i absoluta responsabilitat dels seus autors.

març 2023

Torn PB
Torn D-H
Torn H

Programa de mà

T'oferim l'opció de descarregar-te el programa de mà de forma gratuïta.

La prèvia

La prèvia és un podcast del Gran Teatre del Liceu. En aquest capítol parlem d'Alexina B. de Raquel García-Tomás, produït per La máquina de la luz i amb guió de Javier Blánquez.