A escena

En escena 'Un ballo in maschera'

Jacopo Spirei presenta la versió definitiva de la posada en escena, que comptarà amb un impressionant elenc de veus líriques i la direcció del mestre Riccardo Frizza

Quan va arribar a la composició d’Un ballo in maschera, Verdi ja estava allunyat dels paràmetres del bel canto italià d’algunes dècades abans. La línia melòdica bella encara era una cosa fonamental en la seva música —mai no va deixar de ser-ho—, però tan important era mantenir la delicadesa lírica com endinsar-se en la complexitat dels personatges. Això vol dir que l’aspecte actoral és tan important en aquesta òpera com la tècnica vocal. Cap de les dues habilitats pot estar per sobre de l’altra, cosa que requereix cantants molt complets, amb un registre expressiu de diverses capes i una direcció musical que s’exigeixi al màxim també en la credibilitat teatral d’aquesta òpera tan grata a l’orella, però alhora tan complexa de traslladar totalment a l’escenari.

El mestre que dirigirà l’orquestra en les nou funcions programades —deu si comptem la del dia 7 de febrer per a la comunitat LiceUnder35— serà un bon conegut del públic del Liceu i un consumat especialista verdià, Riccardo Frizza. Sota la seva batuta hi haurà un elenc de cantants extraordinaris. Els papers principals d’Un ballo in maschera tindran dues veus que s’aniran alternant: l’anglès d’origen italià Freddie de Tommaso, una de les grans revelacions dels darrers anys i un dels tenors més espectaculars d’aquesta dècada, compartirà el rol protagonista de Riccardo amb el mexicà Arturo Chacón-Cruz, un veterà especialitzat en papers lírics lleugers als quals aplica un punt de força necessari. L’antagonista de Riccardo, Renato, escrit per a veu de baríton —el clàssic malvat de Verdi amb veu vellutada però greu—, l’encarnaran dos cantants joves amb el punt perfecte de maduresa, el polonès Artur Ruciński i l’italià Ernesto Petti. Amelia, la protagonista femenina, la cantaran dues sopranos dramàtiques ben conegudes pel públic de Barcelona, la italiana Anna Pirozzi i la madrilenya Saioa Hernández. Ulrica, un paper per a veu greu, el defensaran dues veteranes amb poders àmpliament contrastats, les mezzosopranos Daniela Barcellona i Okka von der Damerau. El personatge còmic d’Oscar, el patge de Riccardo, està escrit per a soprano de coloratura, i recaurà també en dues veus elàstiques i expressives, les de Sara Blanch i Jodie Devos. La resta de personatges seran, en totes les funcions, per als cantants següents: Silvano, un dels membres de la cort de Riccardo, el cantarà el baríton David Oller; i els conspiradors Samuel i Tom seran, respectivament, Valeriano Lanchas i Luis López Navarro. Un repartiment equilibrat, de garanties, i que permetrà elevar al màxim nivell aquest difícil repte que és Un ballo in maschera.