Skip to main content
Image

Il trovatore és una òpera d’una gran dificultat tècnica, i això comporta la participació d’un elenc en la seva plenitud vocal, que estigui en el punt d’equilibri exacte entre la frescor i l’experiència. Les parts cimeres a cada acte reclamen una gran capacitat de resistència física, en el cas de Manrico, i una fràgil delicadesa lírica pel que fa a Leonora. I val a dir que el doble repartiment aplegat per a aquestes funcions al Liceu compleix sobradament aquestes exigències. Sota la direcció del mestre Riccardo Frizza, un expert en Verdi que des del fossat ja ens ha ofert el seu magisteri en nombroses oportunitats, cadascun dels quatre papers principals comptarà amb dos intèrprets d’una enorme solidesa. Per a Verdi, el personatge més estimat sempre va ser el d’Azucena –la primera intenció era, originalment, que ella fos la protagonista indiscutible de l’òpera–, i seran dues grans mezzosopranos, Ksenia Dudnikova i Judit Kutasi, les que s’encarregaran de donar profunditat dramàtica i brillantor vocal a un personatge amb un espai central a l’obra.

L’altra veu femenina, Leonora, recaurà en dues de les grans sopranos líriques actuals, la madrilenya Saioa Hernández, que actualment està vivint el seu millor moment professional, i la russa Hibla Gerzmava, amb el repte de brillar en els dos moments principals del rol, «Tacea la notte placida» i l’escena del «Miserere» de l’acte IV. El paper de Manrico serà cantat per dos dels tenors spinto amb un recorregut més sòlid els darrers anys, Vittorio Grigolo i Yonghoon Lee, mentre que el comte de Luna serà defensat pels barítons Juan Jesús Rodríguez i Àngel Òdena.

Il trovatore incorpora també tres papers menors: el de Ferrando, que el cantaran els baixos Gianluca Buratto i Krzysztof Baczyk; el d’Ines serà per a María Zapata en totes les funcions, i el de Ruiz el cantarà Antoni Lliteres. I tot plegat sense oblidar el Cor del Gran Teatre del Liceu, sota la direcció de Pablo Assante, que en aquesta òpera té un paper central –amb dues grans participacions, segon i tercer actes–, i que serà una de les grans atraccions de les nits d’aquestes funcions.