'La Cenerentola' (© Yasuko Kageyama)
Video file

La cenerentola

Gioachino Rossini
Amb la col·laboració de

Un vendaval de gran música plena d’humor, servida pels millors cantants rossinians del moment

“Questo è un nodo avviluppato,
Questo è un gruppo rintrecciato.
Chi sviluppa più inviluppa,
Chi più sgruppa, più raggruppa.”

La cenerentola (acte II) 

La cenerentola, ossia La bontà in trionfo és producte d’un encàrrec fet a Rossini pel Teatro Valle de Roma. La censura pontifícia prohibí l’obra prevista per immoral, i la precipitada solució va ser optar per musicar la famosíssima faula de Charles Perrault, La Ventafocs.

Rossini i Ferret van rellevar els seus atributs tradicionals i eliminaren els aspectes màgics i fabulosos de la versió original de Perrault i Grimm. 

La cruel madrastra esdevé un tirànic padrastre, el grotesc Don Magnifico, incapaç de vèncer les esquerdes del seu passat. El paper de la fada l’ocupa Alidoro, el preceptor del príncep Don Ramiro, que, disfressat, detecta la bondat d’Angelina, la Cenerentola, humiliada per les poc agraciades germanastres Clorinda i Tisbe. El príncep ha canviat els seus vestits amb els del seu escuder Dandini, i Angelina se n’enamora immediatament. Don Magnifico i les seves filles fan un gran ridícul davant Dandini i el príncep. El final feliç inclou el perdó a tothom.

Escrit per al Carnaval romà el 1871, en només 24 dies, el jove Rossini, amb 19 òperes a l’esquena (incloent-hi Il barbiere di Siviglia), va escriure una partitura plena d’energia amb el seus famosos crescendi, que sacsegen la tensió dramàtica.

Els aspectes més innovadors de La cenerentola i l’èxit que molt aviat assolí —s’estrenà a Barcelona el 1818, un any després de la seva estrena absoluta— neixen del contrast violent entre la personalitat de la protagonista, el sentimentalisme de la trama i els personatges del món buffo rossinià que l’envolten. Des de la malenconiosa cançó inicial d’Angelina, “Una volta c’era un re”, sentim una heroïna d’òpera seriosa amb una escriptura vocal extremament virtuosística.

Un vendaval de gran música, plena d’humor, servida pels millors cantants rossinians del moment, amb un producció signada per Emma Dante, que és delicada, plena de matisos subtils, però que també té una malenconia ombrívola i burlesca. Un dramma giocoso ple d’aprenentatges per a la societat d’avui. 

Melodramma giocoso en dos actes

Llibret de Jacopo Ferretti basat en el conte Cendrillon de Charles Perrault i els llibrets de Charles-Guillaume Étienne (per a una òpera de Nicolas Isouard) i de Francesco Fiorini (per a una òpera d'Stefano Pavesi).
 

  • Estrena absoluta: 25/1/1817.
  • Estrena a Barcelona: 18/4/1818 al Teatre de la Santa Creu.
  • Darrera representació al Liceu: 20/1/2008.
  • Total de representacions al Liceu: 42.

Amb la col·laboració de:

Image
Logos Fundació La Caixa

 

Les funcions estan dedicades a la contralt Ewa Podleś, traspassada el passat gener.

Dates i entrades

LiceUnder35
Torn C
Torn T
Torn A
Torn PE
Torn E
Torn D-H
Torn B AD
Òpera entre generacions
Torn PB
Torn F

Tens entre 18 i 35 anys?
Uneix-te a la Comunitat LiceUnder35 

LiceUnder35

Òpera entre generacions
La funció del 30 de maig a les 18h és una funció exclusiva al preu especial de 35€, ideal per gaudir amb els vostres fills, filles, nets, netes, fillols i filloles! 

Més informació

Durada aproximada
3h 15min
Actes i mitges parts
  • Primer acte 1h 38min
  • Entreacte 30min
  • Segon acte 1h

Fitxa artística

Direcció d'escena
Emma Dante
Escenografia
Carmine Maringola
Vestuari
Vanessa Sannino
Moviments coreogràfics
Manuela Lo Sicco
Il·luminació
Cristian Zucaro
Reposició
Federico Gagliardi
Assistència a la direcció d’escena
Inés García-Pertierra
Assistència a la direcció musical
Miquel Massana
Mestres assistents musicals
Rodrigo de Vera, Daniela Pellegrino i Jaume Tribó
Producció
Teatro dell’Opera di Roma
Cor Madrigal (Pere Lluís Biosca, director)
Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu
Director
Giacomo Sagripanti

Canvis repartiment

  • El baríton Pablo Ruiz s'incorpora a la producció en el rol de Don Magnifico. Finalment Carlos Chausson no hi participa com s'havia anunciat incilament, a causa de la seva retirada paulatina dels rols escenificats als escenaris.
  • El baix Marko Mimica s'incorpora a la producció substituint a Roberto Tagliavini, qui finalment no hi participa per raons personals.
  • La mezzosoprano Maria Kataeva s'incorpora a la producció substituint a Gaëlle Arquez, qui finalment no hi participa per raons personals.
Imatge Cenerentola Under 35 (© Judit Canela)  ​
Liceu Under 35

La cenerentola
Dijous 16 de maig a les 19:30h
Òpera + DJ + Food Stands

AQUESTA FUNCIÓ JA HA FINALITZAT

Tens entre 18 i 35 anys? Uneix-te a la Comunitat LiceUnder 35

Apunta't

Més informació

Cronologia liceista 

Consulta la història d'aquest títol a través dels Annals de la Fundació del Gran Teatre del Liceu: relació de funcions, repartiments, fotografíes, programes de mà, curiositats... 

Annals del Liceu

Lectura fàcil

Us oferim el resum de l'òpera adaptat als criteris internacionals de Lectura Fàcil, en quant a forma, llenguatge i contingut. Les adaptacions dels arguments en aquest format són per a tothom i en especial per a les persones amb dificultats lectores transitòries o permanents.

Descarregar

Altres resums argumentals

La cenerentola

Gioachino Rossini
LiceUnder35
Torn C
Torn T
Torn A
Torn PE
Torn E
Torn D-H
Torn B AD
Òpera entre generacions
Torn PB
Torn F